Formule 1

Timo Glock (BMW): "Op de Lausitzring begint alles weer overnieuw"; Mercedes en Audi zien ook volop kansen...

Uitgegeven door Peter Vader • 18 mei 2018 12:46

Wat was dat een schitterende première? De DTM is spectaculair en opwindend begonnen aan het seizoen 2018 in Hockenheim. Het vervolg volgt komend weekend op de langere versie van de Lausitzring. Ook op het meest oostelijke Duitse racecircuit willen de coureurs weer hun beste kant laten zien. De fans in Brandenburg kunnen opwindende inhaalmanoeuvres, spectaculaire achtervolgingen en pure races verwachten. Na het indrukwekende eerste DTM-weekend dit jaar, zullen de fans ook in Klettwitz met enthousiasme van de stoel opveren. Het rijdersveld ligt extreem dicht bij elkaar. Nuances beslissen over een overwinning of een nederlaag. De toeschouwers kunnen een geweldig spannend weekend verwachten.

DTM startveld 2018

Dit jaar wordt voor het eerst sinds 2004 weer het 4.534 kilometer lange Grand Prix-circuit gebruikt. Met in totaal veertien bochten en een uitgebalanceerde verhouding van langzame en snelle passages, is deze variant bijzonder uitdagend. Aan het einde van het lange, rechte eind worden de coureurs op een uitstekende inhaalmogelijkheid getrakteerd.

Timo Glock reist voor de eerste keer als DTM-lijstaanvoerder af
Voor het eerst in zijn DTM-carrière reist Timo Glock op de eerste plaats in het algemene klassement af. De BMW-coureur heeft slechts één punt voorsprong op Mercedes-AMG-coureur Gary Paffett met 44 punten. De twee veteranen waren de hoofdrolspelers van een gedenkwaardig raceweekend. Vooral op zondag in de tweede race leverden ze op de Hockenheimring in Baden-Württemberg een duel dat men zich nog lang zal herinneren. De BMW-coureur reed tegen het einde van een gedenkwaardige race voorop. "Dat was de beste reclame voor de sport en de DTM. Deze duels heeft iedereen van zijn stoel gerukt. Dat was voor ialle betrokkenen erg positief", zei Glock in erg emotionele terugblik vlak na de finish van de race. " Jarenlang hebben we ons ingezet voor minder downforce en minder vleugels, zodat we de sport competitiever konden maken. En dan komt er een race zoals deze uit. Ik moest het gewoon een paar keer herhalen over de boordradio."

DTM Timo Glock BMW Tabellenfuhrer

Glock heeft minder goede herinneringen aan de Lausitzring. Zijn elfde en vijftiende plaatsen in 2017 zijn onbevredigende resultaten. "Alles begint opnieuw vanaf het eerste begin dat we komend weekend op de baan verschijnen. Dat heeft helemaal niets met Hockenheim te maken. Natuurlijk is het leuk om het seizoen zo te beginnen. Ik hoop dat we dit jaar beter af zijn. We hebben hier zeker de afgelopen jaren zwak gepresteerd. Ik hoop op kansen vanwege de lange Grand Prix versie van het circuit. Ik zie Mercedes-AMG nog steeds als een duidelijke favoriet. De auto is mechanisch erg goed, heeft goede tractie, vooral in de eerste sector. Ik ben benieuwd wie zondag de sterksten zijn."

Paffett: "De beste race die ik ooit heb gereden"
De op de derde plaats geklasseerde Gary Paffett, die het hart van de fans ook sneller deed kloppen: "De derde plaats was uiteindelijk teleurstellend, maar het was het allemaal wel waard. Het was de beste race die ik ooit heb gereden. Om zo'n duel te winnen is absoluut ongelooflijk ", zei de Mercedes-AMG-coureur, die Mike Rockenfeller in de laatste ronde moest laten passeren. "Na het uitstekende weekend in Hockenheim kijk ik natuurlijk uit naar de Lausitzring. Daar heb ik in het verleden al drie keer gewonnen", voegt Paffett toe.

Timo Glock en Gary Paffett

Mercedes-AMG is het meest succesvolle merk op de Lausitzring
Audi-coureur Rockenfeller staat op één en dezelfde plaats als de twee Mercedes-AMG-coureurs Lucas Auer en Pascal Wehrlein. Ieder met 18 punten staan ze op de derde plaats in het algemeen klassement. "We staan nog steeds achter, maar het zag er geweldig uit op de zondag van de race. Vanwege het duel vooraan bleef het hele veld dicht bij elkaar. Er is een verschil. Vorig jaar hadden we de beste auto. Dit jaar is ons aerodynamische voordeel verdwenen vanwege de nieuwe regels, dus uiteindelijk lopen we een beetje achter ", zegt Rocky. Audi won vier van de laatste zes races op de Lausitzring met de Audi RS 5 DTM. Met tot nu toe 13 overwinningen is Mercedes-AMG daar het meest succesvolle merk. Vorig jaar wonnen Auer en Jamie Green (Audi). BMW beleefde in 2017 een moeilijk weekend in Brandenburg. Een jaar geleden was toen de beste BMW piloot Maxime Martin, die zich als vierde en achtste klasseerde.

Gary Paffett, Paul Di Resta, Pascal Wehrlein en Lucas Auer hebben zijn de vier Mercedes-AMG-rijders die in Lausitz gewonnen hebben. Di Resta, Wehrlein en Auer vierden hun eerste DTM-overwinning ooit op dit circuit. "Ik heb heel goede herinneringen aan de Lausitzring, waar ik mijn eerste raceoverwinning won in de DTM in 2014. Ik kijk vooral uit naar de lange routevariant ", zegt Wehrlein, DTM-winnaar, die zeer tevreden was met zijn debuut als vijfde en zesde in de race."Hockenheim was erg leuk. Ik had een competitieve auto waarmee ik iets kon doen. Ik moet nog verbeteren met de koude banden in de kwalificatie. Ik heb veel geleerd in Hockenheim en ik hoop dat we deze ingeslagen weg kunnen volhouden."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS