Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - De nieuwe Bentley Continental GT Speed: een nieuwe definitie van de definitieve Grand Tourer!

Uitgegeven door Peter Vader • 26 juni 2024 12:12

CREWE - Bentley Motors onthult met trots de vierde generatie Continental GT Speed, in navolging van de 21-jarige traditie van de Continental GT-familie door de ultieme mix van supercarprestaties, handgemaakte luxe en dagelijkse bruikbaarheid opnieuw te definiëren. Een uitgebreid nieuw ontwerp van exterieur en interieur met strakke, moderne details volgt het nieuwe design-DNA van de als coach gebouwde Bentley Bacalar en Batur. Uitstekende prestaties worden geleverd door een geheel nieuwe Ultra Performance Hybrid-aandrijflijn met 782 pk en 1.000 Nm, uit een 4,0-liter V8 die samenwerkt met een elektromotor van 190 pk. Het resultaat is een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden, met het voordeel van een bruikbare actieradius van 81 km (op de EU-rijcyclus) en een totaal bereik van 859 km (534 mijl) – een supercar voor dagelijks gebruik!

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 1

De prestaties van de aandrijflijn worden geëvenaard door een nieuw chassissysteem, met nieuwe luchtveren met twee kamers gecombineerd met nieuwe dempers met dubbele kleppen, samen met Bentley Dynamic Ride (48V actieve anti-roll control), eLSD en koppelvectoring. Ongelooflijke carrosseriecontrole en het beste rijcomfort van de Continental GT tot nu toe zijn de resultaten, ondersteund door een 49:51 gewichtsverdeling naar achteren, voor het eerst in de geschiedenis van de auto.

Onderhuids zorgt een reeks moderne, innovatieve technologieën voor toonaangevende capaciteiten, zodat elke reis een naadloze ervaring is op het gebied van rijhulpsystemen, infotainmentsystemen en connected car-diensten.

Het nieuwe exterieur zet de designrevolutie voort voor de toekomstige reis van Bentley, met de grootste herziening van het gezicht van de Continental GT in twintig jaar, en de eerste reguliere Bentley met enkele koplampen sinds de jaren vijftig.

Het toonaangevende interieurontwerp, de materialen, de kwaliteit en het vakmanschap van Bentley worden voortgezet met de introductie van verdere wellness-stoeltechnologie, nieuwe luchtionisatie, driedimensionale leertexturen, nieuw modern quiltwerk en technische afwerkingen zoals nieuw donker chroom.

Dankzij een volledig nieuwe elektrische architectuur van 400 volt kan een luxe automerk vandaag de dag de meest geavanceerde reeks aandrijftechnologie aanbieden, met een CO2-uitstoot van 29 g/km en een elektrisch bereik van 81 km op de WLTP-rijcyclus.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Continental GT wordt de cabriolet Continental GTC gelijktijdig met de coupé gelanceerd, wat ultieme flexibiliteit biedt voor klanten die zowel open als gesloten autorijden op prijs stellen.

Zowel de coupé- als de cabrioletmodellen zullen volledig met de hand worden vervaardigd in Bentley’s Dream Factory in Crewe, Engeland. De productie en leveringen moeten in het derde kwartaal beginnen.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 2

De Ultra Performance-hybride
Voor de nieuwe Continental GT Speed is een gloednieuwe Ultra Performance Hybrid-aandrijflijn ontwikkeld. De nieuwe aandrijflijn combineert een nieuwe 4,0-liter V8-motor die 600 pk (584 pk) kan produceren met een elektromotor van 190 pk (187 pk). Het maximale vermogen bedraagt 782 pk (771 pk), genoeg voor een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in slechts 3,1 seconden en een topsnelheid van 335 km/u.

Het koppel is met ruim 11 procent toegenomen vergeleken met de vorige W12-aangedreven Continental GT Speed, van 900 Nm = naar 1000 Nm (738 lb ft). Het systeemvermogen is ook met 19 procent toegenomen, van 659 pk naar 782 pk. Dit maakt de nieuwe Continental GT Speed de krachtigste Bentley ooit, die het niveau van de tweede generatie Supersports en de Batur overtreft.

Het vermogen wordt via een achttrapstransmissie met dubbele koppeling en een elektronisch sperdifferentieel (eLSD) naar alle vier de wielen geleverd, voor een uitzonderlijke vermogensafgifte en betrouwbare tractie onder alle omstandigheden. Het systeem maakt gebruik van actieve koppelvectoring van voor naar achter via een centraal differentieel, en precisievectoring over elke as met behulp van de remmen.

Er zijn drie belangrijke elementen van het aandrijflijnsysteem:
De nieuwe V8-motor van 600 pk, 800 Nm (590 lb ft) – zonder traditioneel vacuümsysteem en een brandstofinjectiedruk van 350 bar (verhoogd van 200 bar) zorgt voor een schonere verbranding en verbeterde emissies. Omdat de e-motor de turbovertraging tenietdoet, zijn er twee single-scroll-turbocompressoren gebruikt – wat de complexiteit vermindert en ervoor zorgt dat ze heter kunnen worden, waardoor de uitstoot wordt geminimaliseerd. Daarom is er geen cilinderdeactiveringshardware nodig, omdat de motor bij gebruik van de elektromotor volledig kan worden uitgeschakeld.

De elektromotor van 190 pk en 450 Nm in het transmissiehuis levert koppelvulling bij een laag motortoerental en doet hetzelfde tijdens het schakelen, voor extra soepelheid. De accu van 25,9 kWh, die achter de achteras is gemonteerd. Hierdoor wordt een perfecte gewichtsverdeling bereikt en is tot 85 procent van de accucapaciteit bruikbaar.

Het systeem beheert de energiestromen afhankelijk van de gekozen modus – met pure EV, elektrische boost, regeneratief remmen – en, het allerbelangrijkste voor deze nieuwe GT Speed – een oplaadmodus, waarbij de motor de wielen aandrijft en tegelijkertijd de accu oplaadt.

De nieuwe, toonaangevende aandrijflijn levert extreme prestaties en onderscheidt de nieuwste Continental GT van andere concurrenten - met meer pk's, meer koppel en een aanzienlijke daling van de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik tot ongeveer een tiende van vergelijkbare conventionele benzinemotoren. Dit zorgt op zijn beurt voor een buitengewoon scala aan rijmogelijkheden, van extreme prestaties tot stille en moeiteloze elektrische luxe.

Dankzij de combinatie van de V8-motor en de elektrische aandrijving zijn de ingenieurs van Bentley erin geslaagd een verbeterd vermogen en koppel te leveren over het volledige toerentalbereik. Dit omvat een essentiële boost van de elektromotor voor krachtige acceleraties vanaf lage snelheden en over het hele middenbereik, gecombineerd met betere prestaties van de V8-motor, ook bij hogere snelheden. Er is ook een aanzienlijke hoeveelheid ontwikkeling geïnvesteerd in het uitlaatgeluid, waarbij de cross-plane kwaliteit wordt benadrukt – en zonder het gebruik van kunstmatige, elektronische verbetering.

Even indrukwekkend zijn de elektrische modi, waardoor klanten kunnen genieten van stil en naadloos autorijden. In volledig elektrische modus kan de elektromotor alleen al 190 pk en 450 Nm leveren, meer dan genoeg om in de meeste situaties mee te komen met het verkeer. De volledig elektrische modus kan worden ingezet bij snelheden tot 140 km/u, met gaspedaaltoepassingen tot 75 procent. De batterij kan in slechts 2¾ uur volledig worden bijgevuld dankzij aanzienlijke verbeteringen in de lader en batterijcapaciteit, met een pieklaadvermogen van 11 kW.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 3

Het Performance Active-chassis
De nieuwe Continental GT Speed- en GTC Speed-modellen profiteren beide van het nieuwe Bentley Performance Active Chassis. Dit omvat Active All Wheel Drive, een elektronisch sperdifferentieel, vierwielbesturing, koppelvectoring (voor naar achter en over de assen), Bentley Dynamic Ride actief stabilisatorsysteem en een nieuwe generatie ESC-controlesoftware. Bovendien is de auto uitgerust met een nieuw dempersysteem met dubbele kleppen en luchtveren met twee ‘kamers’, wat meer geavanceerde afstemmingsopties mogelijk maakt. Het resultaat is dat de nieuwe auto's een nog indrukwekkendere combinatie van prestaties, rijgedrag en comfort kunnen realiseren.

De nieuwe dubbele kleppendemping brengt een aantal voordelen met zich mee. Het systeem maakt een grotere krachtspreiding mogelijk tussen zachte en stevige instellingen – het resultaat is een verminderd compromis tussen wegdekisolatie en carrosseriecontrole. De dempercontrole-ECU heeft nu volledige controle over onafhankelijke compressie- en rebound-demping, wat zorgt voor een betere carrosseriecontrole tijdens compressie-/rebound-richtingsveranderingen.

Het algehele dynamische vermogen en het stuurgevoel zijn beide verbeterd door de nu perfecte gewichtsverdeling van de auto van 49:51, bereikt dankzij de intelligente positionering van de hybride accu. De gewichtsverdeling zorgt voor een auto die inherent in balans is tijdens dynamisch rijden, en maakt toegang tot een scala aan rijstijlen mogelijk. Nu het geavanceerde ESC-systeem van de auto volledig is ingeschakeld, is de nieuwe Continental GT Speed volledig geplant en regelt hij de tractie om overstuur te voorkomen. In de dynamische modus laat de auto enige achterasslip toe, waardoor de bestuurder de bochtenhouding van de auto kan controleren en tegelijkertijd een vangnet kan behouden om de auto indien nodig weer op één lijn te brengen. Het ESC-systeem kan ook volledig worden uitgeschakeld, waarna de bestuurder de bochtenhouding van de Continental GT Speed op het gaspedaal kan balanceren voor de meest dynamische Bentley-rijervaring tot nu toe.




Het remsysteem blijft gebruik maken van Bentley’s gevestigde paar opties, zowel met remklauwen met 10 zuigers voor als met vier zuigers achter:
- Geventileerde ijzeren remmen, met schijf van 420 mm voor / 380 mm
achter
- Koolstof-silicium-carbide remmen, met schijven van 440 mm voor / 410
mm achter

Het algemene voordeel voor de klant van het nieuwe chassissysteem is eenvoudig: de comfortmodus is nog comfortabeler en de sportmodus heeft een nog betere carrosseriecontrole dan voorheen.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 4

Een gespierd en eigentijds designstatement
De nieuwe Continental GT Speed zet de drie belangrijkste designaspecten voort die terug te vinden zijn in Bentley’s erfgoed sinds de iconische R-Type Continental uit 1952.

De vierde generatie volgt de vorm van de moderne tweedeurs Bentley in die zin dat hij de houding heeft van een rustend beest: gespierd maar ontspannen en zelfverzekerd, met sterke, goed gedefinieerde heupen die de kracht onder de huid aangeven. Het favoriete beeld van de ontwerpers van Bentley is een tijger in rust: kalm en beheerst, maar klaar om ongelooflijke kracht te ontketenen.

De voorkant van de auto is geïnspireerd op de rechtopstaande elegantie van een volbloedpaard, wat de status van deze uitzonderlijke luxe grand tourer versterkt. Ten slotte creëert de ‘eindeloze motorkap’ een sterke horizontale lijn door de auto, die de krachtige motor en pure snelheid aangeeft.

De hele auto is visueel ‘gladgestreken’, met minder breuken in de oppervlakken, wat voor meer gespierdheid en een verfijndere vorm zorgt. Het volledige front van de auto is nieuw, van de geïntegreerde carrosseriekit in carrosseriekleur tot de grootste verandering in de afgelopen twintig jaar voor de Continental GT: de enkele koplampen vooraan. Niet sinds de S2 uit 1959 een reguliere, niet-coach built Bentley had met enkele koplampen, maar de verandering geeft een meer vastberaden uitdrukking aan het gezicht van de GT, opnieuw geïnspireerd door de gefocuste uitdrukking van een jagende tijger.

De koplamp heeft een nieuwe horizontale ‘wenkbrauw’, een diep kristalgeslepen diamanteffect aan de bovenkant van de lampen en een verlicht patroon aan de onderkant. De matrix LED-lampen bevatten 120 afzonderlijke LED's die digitaal worden aangestuurd met verschillende verantwoordelijkheden voor de vermogensboost van het dimlicht voorgrond tot het grootlicht. Dit vergroot het vermogen van de lamp met een groter verlichtingsveld voor het grootlicht en een verbeterde fade-out, wat een meer geleidelijke overgang oplevert van verlichte naar onverlichte gebieden. Dit maakt het lezen van de weg natuurlijker en zorgt voor een meer ontspannende rijervaring doordat de perceptie van “zwarte gaten” in het gezichtsveld wordt vermeden.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 5

De achterkant van de auto is ook opnieuw ontworpen, inclusief de bumper, achterlichten, kofferdeksel en uitlaatpijpen. Het kofferdeksel heeft een geïntegreerde aerodynamische vorm om neerwaartse kracht aan de achterkant te bieden zonder dat er een uitklapbare achterspoiler nodig is, en de bumper is veel dramatischer vormgegeven, waarbij de breedte van de auto wordt benadrukt, terwijl hij schoner is en minder verfraaiing heeft.

De achterlichten hebben een dramatisch nieuw uiterlijk gekregen met een veel bredere afbeelding die doorloopt tot in het kofferdeksel. De lampen steken uit de kofferbak en zijn intern voorzien van een diep driedimensionaal ruitpatroon over hun vorm. Bij verlichting worden de toppen van de diamanten geaccentueerd, waardoor een gesmolten lava-achtig visueel effect ontstaat.

De nieuwe 22”-wielen hebben een sterk directioneel ontwerp dat opnieuw is geïnspireerd op de tijger – waarbij de ‘klauwen’ van het wiel zich in de weg graven. De nieuwe wielstijl wordt aangeboden in een donkergetinte lak met gepolijste accenten, glanzend zwart of zilver geverfd.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 6

Het benchmarkinterieur
De Continental-familie beschikt al over enkele van de prachtigst uitgevoerde interieurs ter wereld en toont het toppunt van vakmanschap van het bekwame team van Bentley’s CO2-neutrale fabriek in Crewe, Engeland.

De nieuwe grand tourer is voorzien van een nieuw nauwkeurig quiltpatroon, geïnspireerd op het moderne modeontwerp op de stoelen en deuren. Met gebeeldhouwd quiltwerk, vervagende perforaties en een nieuw quiltborduurwerk biedt de cabine de ultieme woonomgeving voor elke buitengewone reis.

De 20-voudig verstelbare stoelen in de Continental GT zijn al lange tijd toonaangevend in de sector op het gebied van comfort en verfijning. Nieuwe interieurkenmerken zijn onder meer de optionele Wellness-stoelen met Postural Adjust en Auto Climate op de voorstoelen, waardoor vermoeidheid wordt geminimaliseerd en een niveau van ontspanning wordt geboden dat werkelijk uniek is.

De nieuwe Dark Chrome-specificatie zorgt voor een meer eigentijdse esthetiek en geeft het interieur een ingetogener karakter. Dit geldt voor deurgrepen, schakelaars, spreekroosters en vele andere plekken rondom de cabine. Bentley’s maatwerkafdeling – Mulliner – zal ook een verzameling unieke kenmerken aanbieden die verdere personalisatie van het nieuwste model mogelijk maken.

In de Continental GT is keuze uit drie audiosystemen. Het standaardsysteem beschikt over 10 luidsprekers en 650 watt, terwijl een Bang & Olufsen-systeem met 1.500 W en 16 luidsprekers en verlichte luidsprekerroosters gericht is op lifestyle-georiënteerde klanten. Voor de echte audiofiel wordt een Naim 2.200 W systeem met 18 luidsprekers met Active Bass Transducers ingebouwd in de voorstoelen en acht geluidsmodi aangeboden. Voor de voorruit en de zijruiten is gelaagd akoestisch glas behouden, wat resulteert in een vermindering van het buitengeluid met negen decibel vergeleken met niet-akoestische beglazing.

De nieuwe Continental GT is nog steeds uitgerust met het innovatieve Bentley Rotating Display: het driezijdige display met een 12,3” high-definition display, drie elegante analoge wijzerplaten en een ononderbroken zijde van handgemaakt fineer. De drie zijden zijn met één druk op de knop selecteerbaar.

Sfeerverlichting rondom het interieur combineert de sculpturale vormen van de stoelen en deuren om een coconeffect te creëren, waarbij de gebruiker de kleur van de verlichting kan kiezen uit 30 opties.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 7

Felle kleuren
Voor de volgende generatie GT worden nieuwe kleuren toegevoegd aan het toch al uitgebreide palet, waardoor het aanbod van wereldklasse van vrijwel onbeperkte lak- en interieurbekledingscombinaties wordt bijgewerkt.

Dit omvat een nieuwe moderne Gravity Grey-huid, ook aangeboden met een bijpassende verfijnde metallic lak aan de buitenkant die er solide uitziet totdat het zonlicht erop valt, waardoor metallic koperaccenten zichtbaar worden.

De nieuwe Continental GT wordt gelanceerd in Tourmaline Green, een levendige en moderne interpretatie van het iconische Bentley-groen en een opvallend statement voor elke nieuwe Bentley.

Technologie
De vierde generatie Continental GT en GTC Speed profiteren van de nieuwste generatie elektrische architectuur, waardoor een aanzienlijke stap voorwaarts wordt gemaakt op het gebied van infotainment en rijhulptechnologie. Deze technologie is de meest geavanceerde in het luxesegment en uiterst concurrerend voor klanten die via premiummerken naar Bentley komen.

Het omgevingsdisplay (weergegeven op het instrumentenpaneel van de bestuurder) ondersteunt en maakt het rijden in semi-ondersteunde modus mogelijk en geeft de bestuurder feedback over hoe de auto op andere voertuigen reageert. Het inzicht van het voertuig in de omgeving maakt Intelligent Park Assist mogelijk: het zelfparkeersysteem van de nieuwste generatie met snelheidsregeling. De technologie beperkt zich niet alleen tot rijaspecten. Het airconditioningsysteem is herzien om het welzijn van de cabine te verbeteren, met onder meer luchtionisatoren, een nieuw roetfilter en displays die de luchtkwaliteit binnen en buiten het voertuig weergeven. De nieuwe comfortfuncties zorgen ervoor dat elke reis een meer ontspannen ervaring wordt en kunnen worden afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van de klant. Het systeem synchroniseert ook met de satellietnavigatie van de auto en weet wanneer het nodig kan zijn om de luchtkwaliteit in het interieur te verbeteren (bijvoorbeeld door de lucht in het interieur te recirculeren in een tunnel).

Er zijn verbeteringen aangebracht met essentiële functies zoals draadloos Apple CarPlay, draadloos Android Auto en draadloze kaartupdates. Naast deze functies kunnen klanten die ervoor kiezen hun mobiele telefoon te koppelen genieten van connected car-diensten, waaronder:
- Oplaadstatus op afstand, waardoor monitoring en controle van het
opladen van het voertuig mogelijk is wanneer deze is aangesloten
- Remote Park Assist – maakt het voor een klant mogelijk om zijn
voertuig op afstand vanaf zijn telefoon te parkeren of op te roepen
- Cabinevoorverwarming op afstand – zorgt ervoor dat het klimaat in de
auto wordt ingesteld voordat de rit begint, inclusief stoelverwarming.

Elk jaar zullen er nieuwe functies beschikbaar zijn, zoals de voorspelling van een groen stoplicht – dat steeds vaker wordt geactiveerd in grote steden in de VS en Europa en een ‘magisch tapijt’ door het stadscentrum mogelijk maakt.

Ook de vierde generatie Continental zal profiteren van de introductie van My Bentley app studio. De nieuwe My Bentley App Studio is de volgende toevoeging aan Bentley’s digitale ecosysteem voor klanten. Klanten kunnen toegang krijgen tot een breed scala aan voertuig- en applicaties van derden die rechtstreeks, onafhankelijk van een smartphone, naar het infotainmentsysteem kunnen worden gedownload. Toepassingen zijn onder meer muziek, video, gaming, navigatie, parkeren en opladen etc. De applicaties zijn naadloos geïmplementeerd in het infotainmentsysteem en kunnen zelfs tijdens het rijden veilig en betrouwbaar worden gebruikt. Het applicatieportfolio wordt specifiek voor elke markt aangepast.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 8

De Continental GTC-snelheid
Voor het eerst in de geschiedenis van de Continental-familie wordt de nieuwe GTC met open dak tegelijk met de coupé gelanceerd. De Convertible is voorzien van Bentley’s stoffen daksysteem met zeven bokken, verkrijgbaar in zeven exterieurkleuren (inclusief tweed) en inzetbaar in 19 seconden bij snelheden tot 48 km/u.

De prestaties van de Continental GTC Speed zijn adembenemend voor een Grand Tourer in de open lucht. 0-100 km/u duurt 3,2 seconden, terwijl 0-100 km/u 3,4 seconden duurt. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 285 km/u.

Het onderwatersnelheidsrecord
Om de prestaties van de nieuwe Continental GT Speed te bewijzen, wilde Bentley een nieuw snelheidsrecord vestigen – een record dat nog niet eerder formeel was behaald. Het authentieke geluid van de cross-plane V8-uitlaat inspireerde het idee om de auto boven de 320 km/u door een tunnel te laten rijden – en een project van 18 maanden was bedoeld om precies dat te bereiken.

Met de enorme steun van de Noorse wegenautoriteit (Statens Vegvesen) en de Noorse politie werd de Ryfylke-tunnel in de provincie Rogaland, Noorwegen veiliggesteld voor de poging. De Ryfylke-tunnel is 's werelds langste onderzeese tunnel met een lengte van 14,4 kilometer en tevens de diepste tunnel ter wereld – tot 292 meter onder de zeespiegel.

Rondes van technische analyse en simulatie evalueerden de luchtstroom rond de auto op hoge snelheid in een afgesloten buis, om de veiligheid te garanderen. Vervolgens vertrok een team van Bentley en ondersteunende leveranciers in april naar Noorwegen om de nieuwe Continental GT Speed door de tunnel te laten rijden, als onderdeel van de creatie van een introductievideo voor de nieuwe auto. De auto, die op hernieuwbare biobrandstof van de tweede generatie rijdt en is opgeladen met elektriciteit uit volledig hernieuwbare bronnen, ging in slechts 33 seconden van stilstand naar een topsnelheid van 335 km/u. Er werden verschillende runs voltooid om te filmen, waarmee een nieuw onofficieel snelheidsrecord voor een auto in een tunnel werd gevestigd.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 9

Samenvatting
De nieuwe Continental GT Speed herdefinieert de ultieme grand tourer. Met zijn opvallende moderne design, krachtige uitstraling en elegante lijnen positioneert de vierde generatie de auto boven anderen op het gebied van comfort, prachtig ambachtelijk vakmanschap en persoonlijke keuze.

De spectaculaire nieuwe Ultra Performance Hybrid-aandrijflijn levert een revolutionaire mix van extreme prestaties en moeiteloze elektrische luxe, waardoor keer op keer een onvergetelijke rijervaring ontstaat. Verbeterd door de aanzienlijke technologische upgrades die elke reis zo naadloos mogelijk maken, kan elke klant zich concentreren op het rijplezier.

De nieuwe Bentley Continental GT Speed 2024 Foto 10



Bentley logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS