Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S: VW Scirocco groeit uit tot gezochte cult car

Uitgegeven door HJ van Keulen • 28 mei 2024 13:39

Iedereen heeft het de afgelopen tijd over de Volkswagen Golf die dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert. Maar je zou bijna vergeten dat de Golf een stijlvolle broer had, die Volkswagen zelfs al een paar weken eerder dan de Golf aan het publiek toonde: de Scirocco.

Jarige Scirocco groeit uit tot gezochte cult car

“Dat kunnen wij ook. En beter,” zeiden ze in 1971 in Wolfsburg - en daarmee begon de ontwikkeling van een coupé die het antwoord moest worden op de Ford Capri en Opel Manta. Het lukte Volkswagen met glans. Want waar Ford en Opel nog vertrouwden op een starre achteras en achterwielaandrijving, kwam de nieuwe Scirocco met moderniteiten als een watergekoelde dwarsgeplaatste motor, voorwielaandrijving en een modern chassis - en dat alles tegen een aantrekkelijke prijs.

Conventies doorbreken
In de jaren zeventig werden Volkswagens nog weleens als saai beschouwd, dus de eerste Scirocco was een kleine revolutie die conventies doorbrak. Het was een waardig opvolger van de succesvolle Karmann Ghia Type 14 Coupé, die 19 jaar lang bij Karmann in Osnabrück in productie was. Net als de Karmann Ghia rolde ook de Scirocco van de productielijn van de Karmann-fabriek in Osnabrück, onder de rook van Enschede. De Typ 53, zoals de Scirocco intern heette, debuteerde al vóór de Golf MK I en kwam ook eerder op de markt. Zo kon Volkswagen eventuele kinderziektes verhelpen en de reacties van de consument testen voordat het volumemodel Golf in de showroom stond, was het idee. De naam Scirocco verwees naar een hete woestijnwind die van de Sahara richting de Middellandse Zee waait.

Jarige Scirocco groeit uit tot gezochte cult car

Sportcoupé in topvorm
Volkswagen presenteerde het nieuwe model op 24 februari 1974 voor het eerst aan een selecte groep journalisten, drie maanden vóór de presentatie van de Golf. Begin maart mochten de dealers de auto bekijken en op 14 maart 1974 vond de wereldpremière plaats in Genève. ‘Scirocco. Een sportcoupé in topvorm’ luidde de slogan van Volkswagen, waarbij je niet kon vermoeden dat hij gebaseerd was op de Golf MK I die toen nog moest uitkomen. De coupé was niet alleen een technisch vooruitstrevend ontwerp, maar ook visueel aantrekkelijk dankzij het tijdloze design van Giorgetto Giugiaro - die ook verantwoordelijk was voor de Golf MK I. De ‘meester’ had een hoekige, functionele en elegant gestileerde 2+2-zitter ontworpen, 3,85 meter lang en slechts 1,31 meter hoog. Inclusief motor en bak woog het model maar 800 kilo. De Scirocco deelde zijn techniek met de Golf. De basis voor zuinige rijders was de 1,1 liter motor met 50 pk, daarboven stonden de 1,5 liter met 70 pk en de Scirocco TS met 85 pk. Er waren drie uitrustingsvarianten: N als basismodel, L met meer luxe, S en TS met krachtigere motoren, waarbij de TS een sportievere uitrusting had. Uiterlijk verschilden de modellen door de koplampen: rechthoekige koplampen bij de N en L, opvallende dubbele koplampen bij de sportieve TS.

Jarige Scirocco groeit uit tot gezochte cult car

GTI
De Scirocco GTI en GLI gingen in de zomer van 1976 in productie, opnieuw eerder dan de iconische Golf GTI die Volkswagen pas in de herfst van dat jaar onthulde. De 1,6-liter motor met 110 pk kreeg een mechanische K-Jetronic benzine-injectie. Vanbuiten waren de GTI- en GLI-modellen vooral te herkennen aan hun prominentere voorspoiler. Vanbinnen hadden ze een sportstuur, toerenteller en een middenconsole met klokje en olietemperatuurmeter. Vooral de sportstoelen met het ruitjespatroon waren kenmerkend voor de GTI. De GLI was de luxe versie met getinte ramen, tapijt in de deurpanelen en in hoogte verstelbare voorstoelen met speciale bekleding. De Scirocco kreeg in 1977 een milde facelift met kunststof bumpers, grotere richtingaanwijzers vóór, een zwart gelakte B-stijl en zwarte spiegels in plaats van verchroomde exemplaren.

Jarige Scirocco groeit uit tot gezochte cult car

Special editions
Na 504.153 geproduceerde Scirocco MK I-modellen verscheen in maart 1981 zijn opvolger - met compleet nieuwe looks. De Scirocco MK II - Typ 53B - was opnieuw gebaseerd op het platform van de Golf I, maar het interieur en de kofferbak waren ruimer en de Cw-waarde was verbeterd om het brandstofverbruik te verminderen. Volkswagen gebruikte aanvankelijk de bekende motoren uit de Scirocco MKI; in 1985 begon echter het serieuze werk met de 16-kleppenmotor met 139 pk uit de Golf II GTI. De krachtige motor was beschikbaar in de nieuwe topklasse Scirocco GTX 16V. Het merk leverde zoveel verschillende uitrustingsniveaus, dat je daar bijna de Hogere Scirocco Academie voor moest hebben gevolgd. Afhankelijk van het modeljaar en de markt stonden de L, CL, GL, LS, GLS, GLI, GT, GTI, GTL, GTS, GTX, GT II, Scala, GT 16V en GTX 16V bij de dealer. Daarnaast waren er nog vele special editions van de Scirocco. Zo was wit in 1985 het nieuwe zwart, toen Volkswagen de ‘White Cat’ introduceerde. De lak in Alpinweiss, witte stalen velgen en besmettelijk witte stoelen, de achterlichten met witte lijntjes, een spoilerpakket en een Zender achterspoiler maakten van deze Scirocco een echte blikvanger. De ‘Scala 16V’ volgde een soortgelijke lijn, maar was ook in andere kleuren verkrijgbaar. De dynamische GTS special edition had krachtige motoren, maar was iets goedkoper dan de GTI.

Jarige Scirocco groeit uit tot gezochte cult car

Volkswagen startte bij de introductie van de Scirocco MK II al met de ontwikkeling van zijn opvolger. Die moet als Scirocco MK III op de markt komen. Toch besloot de directie in Wolfsburg om het technisch meer geavanceerde model op basis van de Golf MK II ‘Corrado’ te noemen en die vanaf 1988 naast de Scirocco MK II te gaan leveren. Met zaken als een G-Lader, VR6-motor en de eerste actieve achterspoiler, die zich tijdens het rijden aanpaste aan de snelheid, was de auto echt iets bijzonders. Karmann bouwde in 1992 na 291.497 exemplaren de laatste Scirocco MK II. Daarmee verdween de naam Scirocco echter niet.

Jarige Scirocco groeit uit tot gezochte cult car

Gezochte cult car
In 2008 lanceerde Volkswagen een comeback van de Scirocco met de derde generatie van de coupé. De Scirocco MKIII, gebaseerd op de fascinerende ‘iroc’ concept car, liep in Palmela (Portugal) van de band. Hij was gebaseerd op het platform van de Golf MK VI en werd aangedreven door moderne turbomotoren met vermogens variërend van 122 pk tot 280 pk. Na de productie van 272.150 auto’s van de derde generatie ging de Scirocco-wind in de herfst van 2017 liggen. Inmiddels is de Scirocco uitgegroeid tot een gezochte cult car.

Jarige Scirocco groeit uit tot gezochte cult car

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS