Isotta Fraschini met één LMH op de WEC-grid? Auto wordt verder ontwikkeld in de windtunnel van Williams
Uitgegeven door Wim Boekel • 22 december 2022 21:18
Het merk Isotta Fraschini is dicht bij het maken van een deal met een team om met een Le Mans Hypercar naar het FIA World Endurance Championship te komen. Het automerk wil een beslissing nemen tussen twee teams, die beiden volgend jaar één vierwiel aangedreven auto willen inzetten, zo meldt algemeen manager Claudio Berro.
“We hadden gesprekken met vier teams. Een Italiaans, Duits, Brits en Zwitsers team om met ons te werken in 2023”, aldus Berro tegenover het Amerikaanse Motorsport. “We hadden vier contacten en nu zitten we op twee en de discussies zijn vergevorderd. Ik hoop dat we na de kerst een overeenkomst kunnen rondmaken en alle documenten voor 5 januari met de FIA kunnen afronden.”
Dat is de datum waarop de WEC-inschrijving voor 2023 sluit. Berro, die in het verleden ook bijdroeg aan de inzet van de Maserati MC12, kwam afgelopen oktober in dienst om aan het LMH-project te werken. De Italiaan wil nog niet ingaan op de identiteit van de teams. Volgens Berro wil Isotta Fraschini een partnerschap aangaan met een team voor operationele en financiële redenen.
“Het was duidelijk toen ik mij erbij voegde, dat het onmogelijk was om ons eigen team in de beschikbare tijd te creëren, vooral voor een kampioenschap van hoog niveau als het WEC”, legt Berro uit. “We hebben een team met know-how en ervaring nodig, maar ook een team dat in het project wil investeren en een deel van de operationele kosten wil afdekken.”
Volgens de algemeen manager ligt de ontwikkeling van de Isotto LMH op schema om voor het eerst in actie te komen bij de 6 uur van Spa. Een tijdlijn die de fabrikant zelf afgelopen oktober bij de aankondiging neerlegde. “Ik denk dat de auto met twee maanden voor het eerst op de baan moet zijn, aan het einde van februari”, vertelt de algemeen manager. “We hebben een rollend chassis op de proefopstelling en de vierwielaandrijving in januari op de werkbank.”
Het homologatie proces, waaronder de auto neerzetten in de windtunnel van Sauber, gaat plaatsvinden in maart. Wat betreft het vertrouwen in een acceptatie van de inschrijving in het WEC hoopt Berro, ondanks het missen van Sebring en Portimao, dat de FIA het project serieus neemt.
“Ik denk dat we demonstreren dat we serieus zijn en we hopen dat de FIA de juiste afweging over het project maakt”, legt de Italiaan uit. Wat betreft de Isotta Fraschini Hypercar zijn de verdere details reeds bekend. De auto krijgt een drie liter twin turbo die door HWA in Duitsland wordt ontwikkeld. “De motor is een project van Michelotto, samen met HWA. Het is een speciale motor en het intellectueel eigendom is van ons”, aldus Berro. De LMH wordt verder ontwikkeld in de windtunnel van Williams en Williams Advanced Engineering levert de batterij en het hybride systeem op de voorwielen: “Michelotto is de projectleider, maar ze hebben de beste leveranciers gevonden voor alle technische aspecten.”