Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Max Tubben en Max Weering scoren twee podiumplaatsen op de Red Bull Ring

Uitgegeven door Frank Korsel • 26 mei 2023 00:37

Max Tubben (21) uit het Drentse Nieuw-Weerdinge en Max Weering (22) uit Coevorden reden hun tweede race samen in de Supercar Challenge. Het duo was afgereisd naar de Oostenrijkse Red Bull Ring voor de tweede ronde van het kampioenschap. Met de BMW M6 GT3 van JR Motorsport reed het snelle duo in beide races naar de derde positie. Max en Max kijken toch met gemengde gevoelens terug op het weekend op de F1-omloop in Stiermarken. In de eerste race kwamen ze namelijk als eerste over de streep, maar door een tijdstraf mochten ze als derde het podium betreden. In de tweede race scoorden ze opnieuw een knappe derde positie, waarmee ze uiteindelijk goede zaken deden in de tussenstand.

Max Tubben en Max Weering twee keer op podium op de Red Bull Ring


Voor beide jeugdvrienden was het de eerste keer op de Red Bull Ring. Alhoewel het circuit op het eerste oog een vrij makkelijk baan lijkt, is niets minder waar. De baan bleek een technisch meesterwerk te zijn: “De hoogteverschillen zijn best bizar. Ook moet je bocht drie in de eerste versnelling nemen, eigenlijk is dat best uniek. Normaal gesproken zijn er bijna geen bochten die je in z’n één neemt. Ook zijn de 'sausage kerbs' vrij lastig, het is het mooiste als je daar tegenaan kunt leunen bij het accelereren”, vertelde Weering. Ook Tubben beaamde dat het een lastige baan was: “Het was wel de eerste keer dat ik er in het echt reed, in de simulator heb ik natuurlijk wel al heel veel gereden, maar ik was er nog nooit geweest. Het was allemaal heel mooi, ook alles op het circuit heen was heel vet. Het lijkt een hele makkelijke baan, maar hij is wel heel technisch. De hoogteverschillen waren echt enorm.”

Max Weering/Max Tubben


Aangezien ze allebei nog nooit op het circuit hadden gereden, moest er zoveel mogelijk worden gereden, maar dat bleek niet zo makkelijk: “We hadden de eerste twee trainingen wel wat problemen. De eerste training hadden we problemen met de remmen. Het waren net sponzen, daar hebben we een beetje wat aan gedaan. De tweede training ging op zich wel goed, maar aan het einde van de training waren de remblokken op. Het remmen werd dus wel flink lastig”, begint Tubben.

Doordat ze de auto delen moeten ze de tijd op de baan eerlijk zien te verdelen. Door de problemen met de auto kon Weering nauwelijks rijden, dat gooide het schema flink door de war: “Hierdoor kon ik toen mijn rempunten niet opzoeken op het circuit waardoor we de beslissing hebben genomen dat ik de kwalificatie reed en dat ik dus daardoor iets meer tracktime kreeg.” In de eerste race moesten ze op de vijfde positie starten. In de tweede race mochten ze vanaf de vierde plek vertrekken, maar door het wegvallen van een auto voor hen konden ze de race aanvangen vanaf P3.

Max Tubben startte de eerste race en hij reed echt een sterk eerste half uur. “Ik hoefde hem alleen maar af te rijden, maar we hadden geen radio, dus ik wist niet op welke positie ik precies reed. Op een gegeven moment bleek dat we eerste reden, maar dat wist ik dus helemaal niet. Toen heb ik wel voor tien seconden aan tracklimits gereden. Dat kwam doordat ik geen radio had en ik niet wist dat ik al wat waarschuwingen had gekregen. We kwamen als eerste over de streep, maar werden we door die straf als derde geclassificeerd.”

“Toen kwam race twee en daar begon ik redelijk lekker. De eerste vijf rondjes waren op zich redelijk sterk. Daarna kreeg ik een beetje problemen met de banden die op temperatuur kwamen en begon ik zelf te overpushen als het ware. Op een gegeven moment heb ik mezelf redelijk kunnen herstellen, waardoor ik de laatste zes rondjes van mijn stint wel weer goede tijden reed. Hierna nam Tubben het stuur over en konden we gewoon een solide tempo rijden”, blikte de 22-jarige Weering terug.

Max en Max


Ondanks de straf in de eerste race lopen Max en Max met hun podiumplaats in op de grootste concurrent Mex Jansen, die twee keer buiten het podium eindigde: “Natuurlijk is het altijd mooi dat je podiums haalt”, zegt Tubben. “Het belangrijkste is dat we toch weer wat punten konden inlopen.”

In het weekend van 2 tot 4 juni komen de heren weer in actie. Ze rijden dan op het legendarische circuit Spa-Francorchamps in Belgiė. Ze kijken uit naar de uitdaging op het zeven kilometer lange circuit en hopen een belangrijke slag in het kampioenschap te kunnen slaan.

Max Weering en Max Tubben bedanken hun team JR Motorsport, familie, vrienden en sponsoren. Ze worden in hun raceactiviteiten ondersteund door:

Tuindeco
Gadero
Viscaal
LB installatiebedrijf Langeland Borgman
Berton
4 TrexLogistics BV
Wigchers Internationaal transport
HUMO service
Autobedrijf Ferdy Snijders
Mulder Hallenbouw
Kral-Westen
Het Kloosterwonen living en lifestyle
Trip Advocaten & Notarissen
Alrik Hekwerk en Omgevingsbeheer
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting
JR Motorsport
Mike Lambers Montage
Juwelier Jan Mulder
HBG & Partners
Mark Wieringa
Bos Dynamics
De vastgoed factory
Mediasign Coevorden
Curbi Recycling

Foto's V-Max Racing Management B.V.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS