Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche Penske Motorsport gaat op P2 het laatste derde deel van de 24 Uur van Le Mans in

Uitgegeven door Peter Vader • 16 juni 2024 08:01

Met nog acht uur op de klok op Le Mans houden vier Porsches 963 zich nog steeds staande in dezelfde ronde als de leider. Het vijfde hybride prototype van het Porsche Penske Motorsport-fabrieksteam, gedeeld door Kévin Estre, Laurens Vanthoor en André Lotterer, rijdt op de bumper van de leidende Toyota. In de LMGT3-categorie wisten beide Porsches 911 GT3 R hun een-twee-posities lange tijd te verdedigen. Toen de hevige regen was afgenomen, kwam er kort na 08.00 uur vanmorgen een einde aan de vier uur durende safety car-fase.

24 Uur Le Mans 2024 Porsche pitstop en rijderswissel Porsche 963, Porsche Penske Motorsport (#6), Kevin Estre (F), Andre Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B)Pitstop en rijderswissel van Porsche 963, Porsche Penske Motorsport (#6), Kevin Estre (F), Andre Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B)

Wisselvallig weer, hevige regen en een lange gele fase over het volledige parcours tijdens de nacht in Le Mans, vormden uitdagingen voor teams en coureurs. De grote beslissing was steeds de keuze tussen droog- en regenbanden. De bemanning van de Nr6-Porsche 963 deed een goede keuze: de fabrieksauto vocht zich vanaf de 13e plaats systematisch omhoog in de ranglijst. Op een natte baan schoof Kévin Estre uiteindelijk kort na middernacht op naar de tweede plaats. De Fransman deelt het hybride prototype met André Lotterer uit Duitsland en de Belg Laurens Vanthoor. Op dat moment, reed de nummer 38 van Hertz Team Jota en bestuurd door ex-Formule 1-kampioen Jenson Button, samen met zijn Britse landgenoot Philip Hanson en Oliver Rasmussen uit Denemarken, op de zesde plaats als beste klanten-Porsche 963.

Stipt om 4 uur 's ochtends – halverwege de race – werden de drie safety car's ingezet nadat er hevige regen begon te vallen. Ze reden de volgende vier uur aan de kop van het veld tot 08:15 uur lokale tijd. Toen de race groen werd gegeven, grepen Frédéric Makowiecki, Michael Christensen en Matt Campbell hun kans in auto Nr5 van Porsche Penske Motorsport en katapulteerden zich in dezelfde ronde naar de nummer 1 positie. Jota's tweede auto, bestuurd door Will Stevens en Callum Ilott uit Groot-Brittannië en Norman Nato, deed hetzelfde.

“We staan op de tweede plaats met auto nummer 6 en al onze Porsches 963 zijn nog in de race, dus dat is goed nieuws”, zegt Urs Kuratle, Director Factory Racing LMDh. “De lange periode achter de safety car voorspelt daarentegen niet noodzakelijkerwijs veel goeds voor de auto’s en is vermoeiend voor de coureurs. Het zou nu echter de rest van de race droog moeten blijven. Dat betekent dat we weer normaal kunnen racen.”

In de LMGT3-klasse verdedigden de twee Porsche 911 GT3 R's de hele nacht hun een-twee-voorsprong. De eerste plaats was voor de 911 van het klantenteam Manthey PureRxcing, bestuurd door Klaus Bachler, Joel Sturm en Alex Malykhin. Na ruim tweederde van de race moest het voertuig echter de pitstraat in voor reparatie vanwege een elektronische storing. Hierdoor kwam de voorsprong in de LMGT3 terecht bij de zusterauto van Manthey EMA, bestuurd door Richard Lietz, Yasser Shahin en de jonge Le Mans-debutant Morris Schuring uit Nederland.

Reacties van coureurs op de race tot nu toe:
André Lotterer (Porsche 963 #6): “Toen ik aan het begin van de race in de auto zat, schakelden we over van slicks naar natte banden – en daarna meteen weer terug. Dat kostte ons een paar posities. Maar we boekten vooruitgang in de eerste helft van de nacht. We staan momenteel op de tweede plaats en het ziet er goed uit voor ons. Na een zeer lange safety car-periode later en in nog steeds zeer gladde omstandigheden, moeten we nu zien wie het tempo vooraan kan vasthouden. De race blijft erg spannend en close!”

Frédéric Makowiecki (Porsche 963 #5): “Toen het in de nacht opnieuw begon te regenen, kozen we ervoor om op slicks te blijven. Daardoor verloren we ongeveer tweederde van een ronde. Maar dat is gewoon zoals het is. We zullen moeten zien wat er van komt als alles achter de rug is.”

Mathieu Jaminet (Porsche 963 #4): “Er gaat niet veel goed voor onze nummer 4 auto in deze race. Toen het begon te regenen, hebben we de juiste beslissing genomen en zijn we overgestapt op regenbanden. De raceorganisatoren hebben een goede beslissing genomen met het naar buiten sturen van de safety car: de omstandigheden waren gewoonweg te slecht. Het regent nog steeds – en onze ruitenwissers werken niet.”

Alex Malykhin (Porsche 911 GT3 R #92): “We doen het goed in de race en onze strategie werpt zijn vruchten af. Maar er zijn een paar technische problemen met de auto die naarmate de tijd verstrijkt steeds lastiger zijn geworden.”

Voorlopige tussenstand na 16 van 24 uur:

Hypercar-klasse:
1. Buemi/Hartley/Hirakawa (CH/NZ/J), Toyota #8, 198 ronden
2. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, -2,329 seconden
3. Fuoco/Molina/Nielsen (I/E/DK), Ferrari #50, -4,972 seconden
6. Hanson/Button/Rasmussen (VK/VK/DK), Porsche 963 #38, -15,204 seconden
10. Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, -22,834 seconden
11. Ilott/Stevens/Nato (VK/VK/F), Porsche 963 #12, -28,017 seconden
17. Tandy/Nasr/Jaminet (VK/BR/F), Porsche 963 #4, -2 ronden
18. Andlauer/Jani/Tincknell (F/CH/VK), Porsche 963 #99, -5 ronden

LMGT3-klasse:
1. Bachler/Malykhin/Sturm (A/VK/D), Porsche 911 GT3 R #92, 179 ronden
2. Lietz/Shahin/Schuring (A/AUS/NL), Porsche 911 GT3 R #91, -2,731 seconden
3. Hamaguchi/Pino/Sato, (J/RCH/J), McLaren #95, -17,393 seconden

24 Uur Le Mans 2024 event logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS