Formule 1

SPECIAL - Pakken de donkere wolken zich samen boven McLaren? Dreigt er een faillissement?

Uitgegeven door Peter Vader • 25 juni 2020 07:32 • Print artikel

McLaren, een van de beroemdste namen in de geschiedenis van de autosport, en het op één na meest succesvolle team op het gebied van F1-rijderstitels, wordt geconfronteerd met faillissement en gaat hiervoor naar de rechtbank. De voorzitter van de jury reageert hierop dat het voorgestelde tijdschema voor de proef "ambitieus" is en de "meest agressieve" die hij ooit heeft gezien, aldus een bericht van pitpass.com. Het team uit Woking bracht onlangs hulde aan de oprichter van het team, Bruce McLaren, die in 1970 het leven verloor tijdens het testen van één van zijn legendarische Can-Am-auto's op Goodwood.

Bruce McLaren standbeeld en auto's

Na de dood van McLaren werd het team geleid door Teddy Mayer, de broer van Timmy Mayer, die in 1964 was omgekomen met het besturen van een door McLaren ingeschreven Cooper in de Tasman-serie. Gedurende het grootste deel van Mayers rentmeesterschap bloeide McLaren op. Het verzekerde sponsoring van Marlboro en won kampioenschappen voor coureurs in 1974 (Emerson Fittipaldi) en 1976 (James Hunt) en het constructeurskampioenschap in 1974. Eind 1977 had McLaren 20 Grand Prix gewonnen, maar door de introductie van het grondeffect verloor McLaren de plot, in 1978 en 1979 scoorde McLaren slechts 15 punten per seizoen, in 1980 was het nog maar 11 punten en Marlboro was geduld verliezen.

Ron Dennis F1 McLaren
Ron Dennis

Ron Dennis
In de tussentijd had Ron Dennis John Barnard de opdracht gegeven om een nieuwe Formule 1-auto te ontwerpen, die een monocoque van koolstofvezel zou hebben. Dennis had een voorbereidingsbedrijf geleid, Project 4, dat auto's had gereden in F2 en F3, en dat ook auto's had voorbereid voor het Procar-kampioenschap. Ron Dennis had een ongeëvenaarde reputatie opgebouwd vanwege zijn normen en had ook nauwe banden met Marlboro opgebouwd. Eind 1980 nam hij, met de hulp van Marlboro, 50 procent van de McLaren-aandelen over en werd, samen met Mayer, mededirecteur. Binnen 18 maanden had Dennis de leiding. Met Dennis aan het roer maakte McLaren grote stappen vooruit en won titels met namen als Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Häkkinen en Lewis Hamilton. Dennis introduceerde de onderneming ook op de Supercar-markt en richtte een technische divisie op die ontwikkelingen vanuit de racewereld ook in andere industrieën toepaste.

In de loop der jaren verminderde Dennis zijn belang in het bedrijf tot slechts 25%, en het was voor dit belang dat McLaren £ 275 miljoen ($ 333 miljoen) betaalde toen hij begin 2009 stopte. Om de £ 275 miljoen veilig te stellen, heeft McLaren een sterling-obligatie van £ 370 miljoen ($ 450 miljoen) en een $ 250 miljoen dollar-obligatie opgehaald op de internationale beurs. Naast het gebruik van het ingezamelde geld om Dennis te betalen, werd het ook gebruikt om aandeelhoudersleningen terug te betalen, schulden te herfinancieren en transactiekosten te betalen.

McLaren supercar tailgate

Goede vooruitzichten
Toen het stof was neergedaald, bleef het vermogensfonds van Mumtalakat in Bahrein in handen met een belang van 57,7 procent, terwijl de Saoedische TAG-groep van Mansour Ojeh 14,7 procent bezat, Michael Latifi 10 procent en de rest was in handen van minderheidsbeleggers. De obligaties zijn veilig gesteld (verzekerd, red.) door op een reeks activa, waaronder de verzameling historische auto's, de fabrieken en de portefeuille met het intellectuele eigendom. Op weg naar 2020 zag het er goed uit, vooral nadat in 2019 de achterstand was weggewerkt en er sprake was van het beste seizoen van het team sinds 2012. De verkoop van de verschillende supercars was zo succesvol dat het bedrijf aankondigde de productie te verminderen in een poging ze nog exclusiever te maken. Als je de naam McLaren hoort, denk je automatisch aan F1, maar vorig jaar was het F1-team goed voor slechts 12,5 procent van de groepsomzet, terwijl de supercar-divisie 83,9 procent van de £ 1,5 miljard van de groep ($ 1,8 miljard) bijdroeg.

Liquiditeitsproblemen
Maar de Coronapandemie zorgde voor grote liquiditeitsproblemen. Vóór het virus hadden de aandeelhouders van McLaren £ 300 miljoen ($ 368,8 miljoen) geïnjecteerd om het bedrijf te in handen te krijgen, omdat de productie werd afgebouwd, maar omdat het virus de wereld in zijn greep kreeg, moest het geld worden omgeleid om het bedrijf draaiende te houden. Al snel werd duidelijk dat er nog meer geld nodig zou zijn. McLaren verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar slechts 307 auto's in vergelijking met de 953 die in dezelfde periode vorig jaar werden verkocht. Als gevolg hiervan gingen de inkomsten omlaag van $ 217,7 miljoen naar $ 136,2 miljoen, terwijl het verlies voor belastingen met 600 procent steeg tot $ 165,6 miljoen.

Erger was echter dat voor McLaren, dat leveranciers 60 dagen na het einde van de maand waarin zij hun factuur indienen, leveranciers betaalt, de auto 's die in de eerste drie maanden van het jaar zijn gebouwd, nog moesten betalen. Als resultaat gaf de onderneming toe "een onverwachte behoefte aan liquiditeit die de McLaren Group rond het midden van het jaar 2020 zal beïnvloeden". "Er wordt gestreefd naar financiering van werkkapitaal om de liquiditeitsvereisten van de Groep te ondersteunen, terwijl de besprekingen met derde partijen gaande zijn", gaf het management toe. "McLaren Group onderzoekt momenteel een aantal potentiële financieringsalternatieven, tot een bedrag van £ 275 miljoen [$ 333 miljoen]."

McLaren supercar tailgate

De rekening betalen
Met andere woorden, zoals Forbes het kort en bondig formuleert: "McLaren heeft geld nodig om de rekeningen te betalen voor de auto's die ze al hebben gemaakt voordat de pandemie begon, omdat ze er niet genoeg van verkopen om de kosten te dekken". McLaren onthulde, om geld in te zamelen, nadat het door het Department for Business, Energy and Industrial Strategy was afgewezen voor een lening van £ 150 miljoen, dat ze het geld wilde lenen met als onderpand haar verzameling historische raceauto's en haar faciliteiten (panden, inventaris). Vorige week werd beweerd dat het bedrijf een "minderheidsaandeel" van maximaal 30 procent wil verkopen in haar inspanningen om geld op te halen. De eigenaren van de obligaties van het bedrijf, hebben echter geweigerd de activa van de zekerheidsstelling (de verzameling historische raceauto’s) vrij te geven. In plaats daarvan vreesden ze dat ze niet overal van gevrijwaard zouden blijven als het door McLaren verschuldigde geld niet langer op de activa zou staan, en stelden ze een alternatief financieringsplan voor.

Carlos Sainz F1 McLaren 2020 Barcelona

Juridische stappen
McLaren was het hiermee niet eens en ondernam daarom juridische stappen, in de hoop dat de rechter de activa vrijgeven. McLaren zei in een juridische procedure voor een hoorzitting op vrijdag in Londen, dat "de voorgestelde transacties de McLaren Groep in staat zullen stellen toegang te krijgen tot de extra liquiditeit, die nodig is om ervoor te zorgen dat de McLaren Groep haar continuïteit in 2021 kan voortzetten. Dit zal een aanzienlijk voordeel voor de schuldeisers van de McLaren Groep (door het voorkomen van een cashflowcrisis en een waarde vernietiging vanwege faillissement)" Met andere woorden, McLaren waarschuwt dat het failliet gaat als de obligatiehouders het niet toestaan om de activa van de zekerheid vrij te geven en ze te verkopen of een nieuwe lening daarop te krijgen. Om de zaken nog ingewikkelder te maken, waarschuwt het dat de rechter binnen 17 dagen een verklaring ten gunste van McLaren moet overleggen om de deal rond te krijgen. Uit de documenten blijkt dat "de Groep vóór 17 juli 2020 declaratoire vrijstelling moet krijgen. Gezien de tijd die nodig is om de contractuele documentatie te ondertekenen en de desbetreffende middelen te betalen, zou in feite declaratoire vrijstelling moeten worden verleend ten minste vijf werkdagen voordat de middelen nodig zijn. Met andere woorden, de declaratoire vrijstelling is uiterlijk 10 juli 2020 vereist." 10 juli valt natuurlijk middenin de week van de twee races op de Red Bull Ring, wat de druk op het team zeker zou moeten vergroten.

McLaren 620R track pitbox

“Meest agressieve ooit”
Aan de ene kant is de zaak van de obligatiehouders gebaseerd op een clausule in de obligatieovereenkomst die McLaren ervan weerhoudt "alle of vrijwel alle" activa te verkopen, terwijl McLaren beweert dat "zelfs als men de waarde van het merk McLaren uitsluit, de Heritage Cars en de Properties verantwoordelijk zijn voor ongeveer een vijfde van de inkomsten van de McLaren Groep en ongeveer een kwart van de totale activa van de groep. "De advocaat van de obligatiehouders schreef op 14 juni een brief aan de advocaat van McLaren, waarin hij zei dat de rechtszaak niet zijn vruchten zou afwerpen omdat deze "niet zal worden afgerond voordat de McLaren Groep zonder contant geld komt te zitten". De brief voegde eraan toe dat als dit gebeurt, "de enige overgebleven realistische financieringsoptie die voor de McLaren Groep openstaat, namelijk de transactie met de obligatiehouders, zal afknappen en de McLaren Groep dan geen realistisch vooruitzicht zal hebben om een faillissement te voorkomen. "Desalniettemin zet McLaren haar actie voort en vroeg afgelopen vrijdag rechter Anthony Mann om de procedure te bespoedigen. Hoewel Mann het ermee eens was dat een snel proces gerechtvaardigd is gezien het faillissementsrisico, gaf hij toe dat het voorgestelde tijdschema voor het proces "ambitieus" en het "meest agressieve" is dat hij ooit heeft gezien. Hoewel een zaak van dit belang normaal gesproken over een periode van twee maanden kan worden verdeeld, hebben de partijen voorgesteld er vanaf 2 juli de zaak in twee of drie dagen te behandelen.

McLaren F1 GTR Le Mans winaar 1995

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS