FIA WEC-directeur wijst alle twijfel over de 1.500 mijl van Sebring van de hand
Uitgegeven door Wim Boekel • 13 februari 2018 03:08
FIA World Endurance Championship-directeur Gerard Neveu is onvermurwbaar als het gaat om de nieuwe race in 2019 in Sebring, ondanks dat er twijfel is over de logistiek en haalbaarheid van het evenement. De wedstrijd wordt in maart van dat jaar tegelijkertijd met het IMSA WeatherTech Sportscar Championship gereden. De FIA WEC-wedstrijd over 1.500 mijl, wordt verreden na de 12 uur van Sebring.
Er zijn met name vragen over de paddock en pitstraat. Er is een transitietijd van twee uur nodig aan het einde van de IMSA-wedstrijd en de start van de WEC-race, die rond middernacht wordt verreden. De vraag is nu of dat wel realistisch is. Volgens Neveu gaat dit niet anders zijn dan tijdens de wedstrijd op het Circuit of the Americas in 2014, toen beiden kampioenschappen ook in hetzelfde weekend reden.
"Ik ben er zeker van dat we het kunnen doen," zei de Fransman tegen Sportscar365. "Wanneer je begint met iets anders, maken mensen zich altijd zorgen. Ik herinner me dat we samen naar COTA gingen, iedereen zei dat het onmogelijk was. De combinatie zou zorgen voor een onmogelijke race. Eerlijk, als we het willen doen, dan kunnen we dat. Ik zie niet in waarom het niet mogelijk is. We hebben een ongelofelijke kans om de Amerikaanse fans een dubbele race in hetzelfde weekend te geven, een dubbel groot evenement!"
Neveau en ACO-president Pierre Fillon kwamen tijdens de Daytona 24 Uur samen met de mensen van IMSA en Sebing International Speedway. Het logistieke team van het FIA WEC gaat aanwezig zijn bij de aankomende 12 uursrace op Sebring, om alles voor te bereiden.
We hadden gesprekken met Wayne Estes, de directeur van de baan en mensen vanuit Sebring," zei de FIA WEC-directeur. "Je ziet een serieuze delegatie van operationele mensen van het WEC dit jaar in Sebring, gewoon om alles op te zetten. We werken daar erg goed aan. Alles ligt al gereed op tafel. Je ziet dit jaar veel mensen in Sebring werken, die alle details controleren."
Een gerucht dat er twee pitstraten gingen komen, is volgens de directeur van Sebring geen optie. Estes zegt dat er een plan ligt voor een nieuwe brug bij het Ulmann Straight, om de parkeerplaats voor de deelnemers te vergroten, maar dit plan is voorlopig uitgesteld. Zowel de FIA WEC- als Sebring-directeur zeggen dat er wat betreft de pitstraat een compromis gesloten moet worden om zowel de IMSA- als FIA WEC-teams een accommodatie te geven.
"Ik ben er zeker van dat we een oplossing vinden, dat we in staat zijn om de pitstraat te delen," legde Neveu uit. "Ik geloof dat de mensen van Porsche en alle andere GTE-teams, in staat zijn om wat samen te delen. We moeten proberen creatief te zijn. Het wordt een flinke inspanning, maar er zijn veel professionele mensen bij de IMSA en ik geloof dat het ook een goed team bij het FIA WEC is. Ik zie geen reden waarom we dit niet kunnen bereiken."