Renger van der Zande voor het eerst in Mid Ohio en verneemt slecht nieuws crash Fittipaldi bij zijn team in Spa
Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 mei 2018 09:23
Na Daytona, Sebring en Long Beach is Amerikaanse lange-afstand competitie IMSA WheatherTechgeland in Mid Ohio. Voor velen een circuit waar ze nog nooit geweest zijn. Zo ook Renger van der Zande uitkomend in de Cadillac Daytona Prototype van het Wayne Taylot team. Hij rijdt nu voor het zevende jaar in deze Amerikaanse competitie, heeft vrijwel alle Amerikaanse en Canadese circuits gereden, maar in Ohio was hij nog nooit. Dus met hem treden dit weekend een aantal gerenommeerde coureurs aan als circuit-rookie.
De staat Ohio ligt in het Noordwesten van de US, tussen de staten Indiana, Kentucky, West Virginia en Pennsylvania, en onder het grote meren gebied dat de Verenigde Staten en Canada scheidt. Het gebied heeft een lange historie van tabaksplantages en sigarettenproductie. Het circuit Mid Ohio ligt bij de plaats Lexington, bekend van het voormalige sigarettenmerk. Het is bijna 4 kilometer lang en in 1962 door een zakenman gesticht om met sportwagens te kunnen racen. Pas begin jaren tachtig zijn er pithokken en een amfitheater-achtige tribune gekomen. Verder ligt de baan glooiend met bijzondere gazon-uitloopstroken in een bomenrijke omgeving. In de rest van de wereld kennen we al bijna niet meer dit soort stoere circuits.
En aan dat stoere heeft ook de bekende BMW rijder Joey Hand bijzondere herinneringen. Het was in 2006 dat de geroutineerde rijder bij de Grand Am Rolex SportsCar Series, met zijn BMW van de baan geduwd werd, zichzelf lanceerde via een groenwal en 8 x over de kop sloeg. Voor de liefhebbers een korte terugblik, Hij was uiteindelijk alleen een racehandschoen en een schoen kwijt...
Dit weekend is Joey Hand er weer bij, met de Chip Ganassi Ford in de GTLM klasse, samen met Dirk Müller. Ze staan na drie races derde in het Kampioenschap. Leider in de GTLM klasse is het duo Briscoe/ Westbrook met de andere Ford GT vóór Gavin / Milner met de gele fabrieksCorvette 7R. In de GTD klasse, die niet aanwezig waren in Long Beach , staan Sellers /Snow (Lamborghini) op één, vóór Bleekemolen / Keating (Mercedes AMG ) en Parente/Legge (Honda NSX)
Maar de echte strijd gaat ontbranden in de Prototype klasse waar dit seizoen een bijzonder sterk deelnemersveld acteert. De komst van de PenskeAcura’s met de Indianapolis winnaars Montoya en Castroneves, de fabrieksMazda’s van het Joest team, met Bomrito, Jarvis en Nunez, de Tequila Patron Nissans en nog een vloot LMP 2 auto’s maakt deze klasse tot een Internationale koningsklasse. Albuequerque/ Barbosa ( Cadillac) staan met twee overwinningen één in het Kampioenschap na drie races. Ze worden gevolg door (2)Nasr/Curan (Cadillac), (3)Braun/Bennett (Oreca LMP 2), (4)vander Zande/ Taylor(Cadillac) en (5)Goihkberg/Simpson (Oreca LMP2).De Nederlander van der Zande en zijn teammaat Jordan Taylor staan na twee podiumfinishes slechts een slordige 10 punten achter de leiders en hebben nog alle kans voor dit seizoen om zich met de titel te bemoeien.
Na twee vrije trainingen staat zaterdag de kwalificatie voor de deur en zondag Nederlandse tijd 19.00 uur de race van 2 uur en 40 minuten. Na de 24 uur van Daytona, de 12 uur van Sebring en de sprintrace in Long Beach is dit weer een race met de gebruikelijke IMSA tijdsduur die ook voor het merendeel van de rest van het seizoen aangehouden wordt.
In de twee vrije trainingen zag je hetzelfde beeld als de vorige races. De twee Penske Acura’s op kop met Indianapolis winnaars als Pablo Montoya en HelioCastroneves aan het stuur. Ze zijn echter kwetsbaar op de lange afstand en spelen nog geen rol in het kampioenschap. Renger van der Zande en Jordan Taylor kwamen uit op een zesde plaats in FP 1 (1.14.865) en een derde tijd in FP 2, als snelste niet-Penske team (1.37.215) met drie tiende achterstand op P1. Het was regenachtig in de tweede vrije training dus de verschillende teams waren actief op zoek naar grip.
De Nederlander had nog een bittere pil te verwerken toen hij uitstapte en de verwikkelingen bij het WEC in Spa-Fracorchamps hoorde. Zijn vervanger in de Dragon Speed LMP 1, Pietro Fittipaldi, was er in de Radillon hard afgegaan. Einde oefening voor zijn team en Pietro met fracturen overgevlogen naar het ziekenhuis in Luik. “Toch even schrikken..”, aldus de meestal vrolijke van der Zande.
Het wordt morgen ongetwijfeld een spannende race op het klassieke Mid Ohio circuit met zeer veel inhaalmanoeuvres gezien het startveld van 34 auto’s, de snelheidsverschillen tussen de prototypes en GT’s en ook de uitdagingen van het circuit met veel glooiende moeilijk overzichtelijke bochten.