IMSA Weather Tech competitie naar Canada: race op Mosport biedt kansen voor Renger van der Zande
Uitgegeven door Bas Kaligis • 6 juli 2018 12:14
Lake Ontario, Canada - Reden ze vorig weekend nog in Watkins Glen, tussen New York en de Canadese grens, nu zijn ze de grens overgestoken. Dit weekend treedt het IMSA Weather Tech racecircus aan in Mosport, het circuit bij Lake Ontario niet ver van Toronto. Voor de Nederlander Renger van der Zande ontslaan nieuwe kansen, nu de BOP-reglementen voor de Cadillacs gunstig zijn bijgesteld.
Vorige week bij de 6 uurs van Watkins Glen werd het ondubbelzinnig duidelijk. Het Wayne Taylor Cadillac team werd weliswaar knap vijfde, maar de Cadillacs waren extreem in het nadeel door de BOP-toepassingen. Ze kwamen ronduit heel veel snelheid tekort op het rechte eind. En dat de maatregelen niet misselijk zijn bleek nog eens uit de woorden van teambaas Wayne Taylor. “Sinds vorig jaar zijn we van lieverlee in totaal 100 pk terug geschroefd”, aldus de gepassioneerde Taylor. Deze keer hebben de Cadillacs een 3 mm grotere luchtinlaat en mogen ze net wat meer brandstof verbruiken. Van de andere DPI auto’s hebben ook Nissan en Mazda (Joest team) wat meer voordeel gekregen. De Penske Acura’s gaan hard genoeg en ook de LMP 2 auto’s zijn op hetzelfde peil gebleven als in Watkins Glen, waar zelfs non-pro’s de DPI auto’s achter zich lieten.
Het circuit Mosport is een bijzonder circuit. De Formule 1 auto’s reden er voor het laatst in 1977, toen nog met mannen als Lauda, Fittipaldi, Stewart en Surtees. Maar de F1-rijders vonden het circuit met de vele glooiende bochten te gevaarlijk. Reden voor de huidige generatie toprijders in de lange afstandraces om het circuit juist extra leuk te vinden. Hier wordt nog ouderwets geracet volgens ook Renger van der Zande. Een andere collega van hem verwoordt het als volgt, “One of the quickest and most dangerous tracks I know. Ultra-fast bend follows ultra-fast bend. It really sorts the men from the boys.“ In goed Nederlands: ”hier worden de bokken van de schapen gescheiden, ofwel de mannen van de jongens”.
De rijders mogen hopen dat het niet zo bloedheet zal zijn als vorige week in Watkins Glen, getuige ook de foto van Jeroen Bleekemolen.
Het deelnemersveld is weer gezond vol, met 13 Prototypes (DPI & LMP2), 8 GTLM’s met onder andere Corvette, Ford GT en Porsche en met en 11 GTD’s feitelijk de GT3-types die we ook in Blancpain kennen.
Bij de prototypes rijdt Renger van der Zande als enige Nederlander, naast mannen als Montoya, Castroneves, Nasr en anderen. Bij de GTLM rijdt Laurens Vanthoor (Porsche) uit België, tegen onder andere, Sims, Briscoe en Tandy en bij de GTD’s rijdt Jeroen Bleekemolen (Mercedes AMG GT 3) als Nederlander en vaste waarde in deze klasse.
Het tijdschema is als volgt,
• Vrijdag, FP 1, 11.30 uur (onze tijd 17.30 uur); FP 2 , 15.50 uur(onze tijd 21.50 uur)
• Zaterdag , FP 3, 8.30 uur (onze tijd 14.30 uur) Kwali 12.10 uur ( onze tijd 18.30 uur)
• Zondag , warm up, 9,50 uur ( o.t. 15.50 uur) Race, 14.05 uur ( onze tijd 20.05 uur)
Het is een race van twee uur en veertig minuten.