Bewogen weekend bij Spa Summer Classic: Groot startveld van 75 coureurs
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 juli 2015 07:49
Met twee manches tijdens de Spa Summer Classic en schitterende weersomstandigheden mochten de piloten binnen de Belgium Historic Cup zich aan een schitterend weekend verwachten. Deze keer werden de beide races afgewerkt samen met het Nederlands kampioenschap die het 45-koppig deelnemersveld nog eens kwamen aandikken met 30 wagens. Maar ondanks een goede aanzet tijdens de kwalificatie werden de beide wedstrijden in de grootste verwarring verreden met tal van ongevallen, neutralisaties en tenslotte een rode vlag. 75 wagens op de strartgrid is uiteraard veel, maar naar verluidt werd er op de piste vrij agressief gereden. Veel wagens zagen het einde van de wedstrijden niet die werden ontsierd door de vele ongevallen, al dan niet individueel, en de daaraan gekoppelde gele vlaggen, safety cars en een rode vlag. En om het verhaal compleet te maken pakte de safety car tijdens de tweede race de wagen op in zesde positie waardoor de top vijf vrolijk verder kon. Ook de gele vlaggen werden niet altijd naar behoren boven gehaald. Zo was er een situatie waarbij de BMW van Bas van Elderen op de Raidillon stond geparkeerd en de gele vlaggen buiten bleven tot in Combes. “Nooit meegemaakt,” was dan ook een veel gehoord verhaal van de piloten achteraf in de paddock.
Sportief gezien pakte Philip Van Beurden autoritair de pole met zijn Porsche 964 Cup voor Luc Moortgat in zijn Real–Porsche 964 Cup. De plaatsen 3,4 en 5 werden ingenomen door het Britse trio Dance (Ford Capri 2600 RS), Knight (Morgan) en Christofou (Ford Escort MK1). Op de zesde en zevende plaats vonden we de tweede Real-Porsche, het exemplaar van Pierre-Yves Paque met achter hem de Porsche 964 Cup van Diederik Ceyssens terwijl de vijfde startrij werd gedeeld door de Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan van Elderen en de supersnelle VW Golf van Tom Laureyns. De Chrono’s zaten dicht bij elkaar, want achter dit duo verdrongen zich Freddy Van Sprundel (Ford Escort MK1), Guy François (Lotus Elan), Eric Nulens (Porsche 964 Cup) en Bas van Elderen (BMW 325i).
Tijdens de start van de eerste manche op zaterdag was het Philip Van Beurden die onmiddellijk het voortouw nam, terwijl regerend kampioen Luc Moortgat zich liet verrassen op de Raidillon en in de muur ging.
Luc Moortgat: “Ik had nieuwe banden gemonteerd en kreeg die maar niet op bedrijfstemperatuur tijdens de formatieronde. Ik nam een vrij voorzichtige start en ging na Van Beurden door Eau Rouge. Maar op de Raidillon brak de wagen uit en ik belandde in de muur. De schade viel best mee, maar de uitlaat zat dicht en de collector was kapot. Meteen werd duidelijk dat ik ook op zondag niet op de startgrid zou staan. Van Beurden kon in geen tijd een voorsprong van meer dan 20 seconden opbouwen terwijl achter hem een gevecht ontstond voor de tweede plaats tussen Paque, mooi opgeschoven naar de tweede plek, Dance, Ceyssens en Knight. Jan Van Elderen volgde iets verderop en ook voor de resterende ereplaatsen ontspon zich een mooie strijd met een 10-tal wagens die binnen vier seconden van elkaar lagen met ondermeer Christofou, Nulens, Laureyns, Van Haelst, Schuppen, Van Sprundel, Dierckx, enz.
In de vijfde ronde kwam de safety car op de baan om brokstukken en gestrande wagens van de piste te halen en pas in de allerlaatste ronde werd opnieuw met groen gezwaaid. Veel zou er niet meer wijzigen. Van Beurden won voor Ceyssens, Dance, Paque en Knight. Laureyns werd 9de algemeen en won de Klasse 4 voor Jan van Elderen. Gust Van Haelst won de Klasse 2 terwijl Van Laarhoven tenslotte de Klasse 1 achter zijn naam zette met zijn Ford Mustang. Naast Moortgat moesten ook Hamilton, Vandecruys, François, Blommaert, De Cock, Lacroix en nog een aantal Nederlandse deelnemers vroegtijdig naar de kant.
Maar liefst 28 wagens zagen de eindmeet niet tijdens een nieuwe chaotische tweede manche. Een wedstrijd die opnieuw werd ontsierd door een pak aanrijdingen of individuele opgaves. De winnende Porsche van Van Beurden moest volgens het reglement helemaal achteraan het veld starten gezien deze wagen werd gedeeld met Patrick Michiels.
Michiels kon zich een weg banen door het peloton, maar werd meerdere malen opgehouden door gele vlaggen. “Ik snap het niet”, aldus een ontgoochelde Michiels. “De wagen van Bas van Elderen stond stil boven op de Raidillon en na het obstakel werd tot in Combes geel gezwaaid. Ik zat achter een MINI en dat is dus best frustrerend. Nadien kwam er een safety car en die pakte de wagen in zesde positie op sleeptouw. Zodoende kon de top 5 doodleuk doorrijden en aansluiten bij de tweede safety car”.
Ondanks het feit dat weinig piloten zich iets aantrokken van het inhaalverbod onder de gele vlag, werden maar twee straffen uitgedeeld. Diederik Ceyssens zat in het eerste peloton, maar bij een debacle met Pierre-Yves Paque onder geel kreeg hij een minuut aan zijn broek en in plaats van na de safety car nog te kunnen sprinten voor de zege, verhuisde de Porsche-rijder naar de zesde plaats. Ook Tom Laureyns werd bedacht met een minuut. Hij lag rond de 10de positie en gezien het hele veld door de safety car opnieuw dicht bij elkaar lag, verhuist de Gentse garagist naar de 42ste plaats.
“Onbegrijpelijk, en dat terwijl tijdens de herstart de wagens reeds rond mijn oren vlogen nog voor de Busstop chicane”, aldus Laureyns. “Ik reed op de tweede plaats in mijn klasse en verhuis nu naar de achtste plaats.” De wedstrijd werd besloten met een code rood terwijl ook de safety car zeer lang op de piste bleef. Volgens ingewijden om de marshals de kans te geven om de piste vrij te maken door de strakke timing.
De zege ging tenslotte naar de Brit Dance in zijn Ford Capri 2600 RS voor de Real Porsche van Pierre-Yves Paque die de beste zaak doet in Klasse 3 van het Belgian Historic Championship. De Porsche van Schuppen ging als derde onder de geblokte vlag voor Jan van Elderen die de zege in Klasse 4 achter zijn naam schreef. Emiel De Weerdt won in Ford GT40 de Klasse 2 terwijl Robyns in zijn Ginetta G4 met de bloemen ging lopen in Klasse 1.
“We zullen een evaluatie en een analyse moeten maken na deze races, maar ik denk dat dit de wet van Murphy was en een samenloop van omstandigheden,” aldus BRAVO voorzitter Filip Mahieu na het bewogen weekend. “Als je weet dat we in een dergelijk weekend 55 wagens op de startgrid moeten krijgen om break even te draaien en er 45 BRAVO rijders paraat tekenden, dan is de rekening snel gemaakt. Met de 30 wagens erbij uit het Nederlands kampioenschap zaten we goed. Dat maakt het financieel leefbaar zonder de piloten op extra inschrijvingskosten te jagen. We weten uit het verleden dat bepaalde piloten op sportief vlak nogal vaak buiten de lijntjes kleuren. Voor de wedstrijden op Spa hadden we een eigen koersdirecteur gevraagd en gekregen van de RACB. Maar deze is door dringende beroepsomstandigheden naar het buitenland vertrokken en we hebben het moeten stellen met de koersdirecteur van het evenement die uiteraard de “cowboys” niet kent.”
In de tussenstand zijn er heel wat verschuivingen. Door het feit dat de Belgian Historic Cup gereduceerd is naar vijf resultaten zonder schrapresultaat zijn enkele titelkandidaten nu reeds zo goed als uitgeteld. Meervoudig kampioen en winnaar van de openingsmanche op Circuit Zolder, Luc Moortgat, realiseerde een brilscore in Klasse 3 en kijkt nu reeds op tegen een achterstand van 40 punten terwijl er maar 80 meer te verdienen zijn. Ploegmaat Pierre-Yves Paque heeft de leiding over genomen, ex aequo met Diederik Ceyssens. In Klasse 4 blijft Jan van Elderen aan de leiding met acht punten voor op Patrick Verbeelen. Bij oudjes is Guy François in zijn Lotus Elan de leiding kwijt en zal meer dan waarschijnlijk zichzelf niet opvolgen als kampioen in Klasse 1. De oerregelmatige John Spiers heeft de leiding over genomen in zijn TVR Griffith en heeft een ruime voorsprong op de Ginetta van Emile Robyns en de Ford Mustang van Van Laarhooven. In Klasse 2 tenslotte blijft Gust Van Haelst in zijn Mazda RX3 in de running voor de titel, maar werd in Spa voorbij gesneld door de Ford Escort van Kowalewski terwijl Guy De Baer zijn Ford GT40 op de derde plaats parkeert.