Maurice Visser verbaast vriend en vijand: "Waarom ik zo hard rijd?"
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 4 oktober 2011 08:48
ZOLDER – Voor het tweede achtereenvolgende raceweekend reed Maurice Visser met Team KIA Van Muijlwijk – CCB Motorsport in de Belgian Historic Cup op Circuit Zolder in België. Opnieuw verveelde de 40-jarige coureur uit Giessenlanden zich geen moment en leverde hij met de Hillman Avenger Tiger uit 1973 continu gevechten met – in theorie – snellere deelnemers. “Ze komen regelmatig bij mij vragen hoe het kan dat ik zo hard rijd”, vat Visser al glimlachend samen.
Stuivertje wisselen
Met een elfde en negende kwalificatietijd verkreeg Visser twee prima startplaatsen in handen. Posities waarbij er in de wedstrijd gegarandeerd ingehaald gaat worden. “Waar we de vorige keer de strijd aanbonden met een Alfa Romeo en een Ford, ging het dit maal op dezelfde manier met een Peugeot en een BMW. Er volgde een mooi gevecht waarbij vaak van positie werd gewisseld. Ik bleef ze voor en dit keer bleven zij ook op de baan”, verwijst Visser naar het vorige raceweekend toen twee concurrenten door de opgebouwde spanning naast het asfalt terechtkwamen.
Na de zevende plaats in de eerste race, maakte de restaurateur van klassieke wagens een positie winst in de tweede wedstrijd. Geheel vanzelfsprekend ging dat niet, want er moest hard voor geknokt worden. “Uiteindelijk vocht ik met een BMW en een Mercedes. Eén van deze wagens had zo’n honderd pk meer dan ik. Ik probeerde zo hoog mogelijke bochtensnelheid te halen om zoveel mogelijk te profiteren van mijn relatief lichte auto. Maar ik heb ze uiteindelijk moeten laten gaan”, gaf Visser toe. De snelheid bleef niet onopgemerkt. “Een rijder van veel snellere een Ford GT 40 kwam naar me toe. Het verbaasde hem dat hij zoveel moeite had om aan mij voorbij te komen. Ik bedankte voor het compliment!”
Rion kent pech
Teamgenoot Stephane Rion kende een minder gelukkig weekend. In de eerste kwalificatie parkeerde hij de groene Lotus Europa in de muur. Er werd ’s nachts stevig doorgewerkt om de bolide raceklaar te krijgen en dat lukte. “Het enige probleem was dat we rekening moesten houden met de motorstilte. Vanaf tien uur ‘s ochtends mochten we de motor starten, terwijl hij om kwart over tien al op de startgrid moest verschijnen. We hadden geen tijd om te ontluchten waardoor hij met oververhittingsproblemen de wedstrijd moest staken. De auto is weer in geweldige staat en gelukkig maakte Stephane een mooie inhaalrace later op de dag en eindigde als achtste”, vertelt Visser.
Het laatste raceweekend van het seizoen vindt plaats op 20 en 21 oktober in Duitsland. “Het ging altijd goed tijdens de wedstrijden die we op de Nürburgring hebben gereden. Daar houden we dan ook maar aan vast. Het is alleen jammer dat we door een kapotte motor eerder in het seizoen een weekend moesten missen, anders hadden we zeer goede kansen gehad in het kampioenschap. We gaan er het beste van maken”, besluit Maurice Visser.
Foto: Motorsportsmediaservice.com