Preview Belgian Historic Cup 2010
Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 27 maart 2010 13:06
De Historic competitie op circuit is in 2010 aan zijn achtste seizoen toe en het tweede onder de vleugels van de RACB als nationaal kampioenschap. En de interesse gaat in stijgende lijn. De kalender ziet er veelbelovend uit en sinds deze competitie het nationaal statuut kreeg opgekleefd komt er meer interesse vanuit het buitenland. Van een echte boost zoals we deze kennen in rally met ondermeer het succes van de Legend Boucles de Spa kunnen we (nog) niet spreken, maar sinds het debuut op de Belgische circuits gaat het jaar na jaar telkens crescendo.
Toen een jaar geleden de Belgian Historic Cup als nationaal kampioenschap boven de doopvont werd gehouden kregen we niets dan lovende woorden van voorzitter Filip Mahieu van BRAVO dat fungeert als promotor van het kampioenschap.
“Geen derogaties meer om tijdens nationale weekends te rijden, een bredere waaier naar buitenlandse piloten, meer wedstrijden op zondag, probleemloos samen rijden in grote weekends als de Spa Summer Classic en de Spa Six Hours, meer belangstelling in de pers, enz.
Allemaal voordelen die BRAVO en zijn piloten ten goed kwamen. Eén jaar later vragen we Filip Mahieu naar een evaluatie na een eerste nationaal seizoen en de toekomst van de Belgian Historic Cup.
“Er is uiteraard een positieve evolutie sinds we onder nationale vlag varen. Het is financieel interessanter inzake de kalenderrechten en de buitenlanders staan niet langer argwanend tegenover de Belgian Historic Cup dan destijds toen we onder VAS reden.
Uiteraard kent zoiets ook groeipijnen. We moeten promotie maken in het buitenland voor ons kampioenschap en piloten die vorig seizoen even de kat uit de boom keken zijn bereid om terug in te tekenen. Het imago van ons kampioenschap is in ieder geval opgekrikt en de kwaliteit van de wagens gaat erop vooruit. Vorig seizoen kregen we 75 verschillende wagens aan de start met een gemiddelde van 36 per startgrid. En dat is net iets te weinig. Vanaf 40 starters draaien we break even. Dat komt erop neer dat we vorig jaar met verlies afsloten. Een grote sprong voorwaarts is dat we nu eindelijk met de grote jongens kunnen meerijden in het weekend van Spa Six Hours. Een FIA-evenement waar het kruim van de Europese Historics aanwezig is.
Nog een gevolg van het nationaal statuut is dat iedere wagen nu een technisch paspoort moet hebben waarin de omschrijving van de wagen staat. Zodoende hebben de mensen van de technische controle een beter zicht op het geheel en verloopt alles vlotter. Vorig seizoen hebben we zware inspanningen geleverd inzake promotie en nu wordt het stilaan tijd om te oogsten. Vooral de wedstrijd tijdens de Spa Six Hours, waarin we samen met de Britten een wedstrijd van één uur betwisten moet het hoogtepunt van het seizoen worden. Het blijft dus crescendo gaan. Maar desondanks blijft de sfeer in de paddock heel gemoedelijk en zien we zelfs concurrenten sleutelen aan elkaars wagens”.
Over het deelnemersveld kunnen we momenteel nog niet veel schrijven. Het blijft voorlopig nog afwachten, maar de inschrijvingen lopen vlot binnen. De toppers en de regerende kampioenen tekenen uiteraard terug paraat, net als hun opposanten. Zo treden de Porsches van ondermeer Van Elderen, Moortgat, Van Ham, enz. terug ten tonele met in hun zog een vijftal Lotussen Elan. Enkele fraaie Escorts en een tweede Ford GT40 voor Emiel De Weerdt. Een Plymouth Hemi Cuda van een Frans team, een Dodge Challenger Trans Am (mogelijks voor Gunther Raus of Stephan Polderman). Verder nog Ford Mustang, TVR, Triumph, Austin, Alfa, Jaguar, Mini Cooper, enz. En zoals Filip Mahieu reeds aanhaalde komen verloren schapen terug de kudde vervoegen. De kaap van 40 wagens per wedstrijd moet zodoende moeiteloos kunnen worden overschreden.
Zowel het sportief als technisch reglement blijven quasi ongewijzigd. De drie verschillende Klassen blijven bestaan, evenals de Groepen volgens de cilinderinhoud per Klasse.
Klasse 1 of Historic Cup omvat wagens met een bouwjaar tot eind 1981, die volledig origineel zijn of een aanpassing genieten volgens FIA-homologatie.
Ook de Klasse 2 of Classic Cup voorziet wagens tot eind 1981. Deze klasse geniet tal van vrijheden, maar de technische wijzigingen moeten dateren van voor 1982. Ook de Klasse 3 of Youngtimers Cup geniet tal van vrijheden en is gelimiteerd tot bouwjaar eind 1988. Turbo’s worden nog steeds geweerd in bovenstaande Klassen.
Er komt wel nog een extra Klasse 4 voor gastrijders waarvan de wagens wel voldoen aan de veiligheidsvoorschriften, maar niet aan de geldende technische voorwaarden voor iedere Klasse. Ondanks het feit dat turbo’s verboden zijn in het huidige reglement is de kans zodoende reëel dat we ze toch te zien krijgen in de toekomst. De grens is immers getrokken op 1988 en dat waren destijds de hoogdagen van ondermeer de Ford Sierra Cosworth, de Volvo 240 turbo, de R5 Turbo, enz. De wagens in deze klasse 4 scoren uiteraard geen punten voor het kampioenschap.
10-apr-10 Zolder Kick-off SpeedWorld 1 x 30'
03-jul-10 Francorchamps Spa Summer Classic Roadbook 2 x 30'
19-aug-10 Zolder 24 Hrs of Zolder Circuit-Zolder 1 x 30'
26-sep-10 Francorchamps Spa 6 Hrs Roadbook 1 x 60'
23-okt-10 Nürburgring Westfalen Trophee MSC Borg 2 x 30'
Méér info op www.bravo-racing.be