Tim Coronel voelde ineens wat geks aan het stuur: "Eén grote beukzone, alles is ook los gerammeld"
Uitgegeven door HJ van Keulen • 7 januari 2025 21:44
De derde etappe van de Dakar Rally 2025 begon goed voor Tim en Tom Coronel, totdat Tim iets geks voelde aan het stuur van de Century CR7. Een los stuurhuis markeerde de start van een dag vol problemen voor de snelle tweeling, met een 45e tijd als teleurstellend resultaat.
“Ik ben heel blij dat we zijn aangekomen, want de auto deed niet wat we wilden”, vertelt een opgeluchte Tim Coronel aan de finish. “Ik voelde dat er iets los zat en ik zei meteen tegen Tom: dat moet het stuurhuis zijn. Het was heel lastig om daar bij te komen en weer vast te zetten, dat duurde best lang. We moesten de bodemplaat losmaken, die zit vast met tien van die grote bouten, we hebben ze niet allemaal teruggezet want dat kostte teveel tijd.”
Door het gesleutel in de woestijn liepen de broers flink wat tijdverlies op, waardoor ze behoorlijk achterop raakten in de proef. “Het hele parcours was al naar de knoppen, echt diepe paden door de trucks”, vertelt Tom Coronel. “Dan is alles kapotgereden en dat was zwaar balen. We gingen er weer vol goede moed tegenaan tot de versnellingsbak gek begon te doen en daarna ook het differentieel. Daarop hebben we besloten om hem rustig naar huis te brengen.”
Tijdens de etappe van Bisha naar Al Henakiyah kon Tim wel genieten van het fraaie landschap, maar toch heeft hij geen goed gevoel overgehouden aan de derde etappe: “Ik heb wel genoten van het mooie landschap. Hele snelle paden en veel rotsen, zeker 200 kilometer lang. Het was eigenlijk een grote beukzone, alles is ook los gerammeld. Een grote hobbeldebobbel was het en op de lange stukken konden we niet vol gas, omdat we de auto wilden sparen. Eerlijk is eerlijk, eigenlijk vond ik er helemaal niks aan.”
Na de problemen in de derde etappe wacht de deelnemers morgen en overmorgen de marathonetappe. “Dat gaat een hele belangrijke worden”, vervolgt Tom. “De jongens hebben vanavond nog veel werk aan de auto. De versnellingsbak moet er bijvoorbeeld uit, dus zij gaan een hele korte nacht tegemoet. Maar wij moeten er fris en fruitig bij staan, want het wordt een lange rit verdeeld over twee dagen.”
De marathonetappe gaat van Al Henakiyah naar Hail via het marathonbivak in Al Ula. In het marathonbivak mogen geen monteurs aanwezig zijn, dus zullen Tim en Tom samen de auto moeten prepareren voor de etappe van donderdag.
Coronels Dakar Dagboek
Twee weken een race door de woestijn. Dat is Dakar. Tim en Tom Coronel zijn ervaren Dakar Rally coureurs. Al jaren doen ze mee aan dit evenement. Ook in 2025. En elke dag is een nieuw avontuur in het dagboek van de Coronels. Dit jaar nemen ze je mee op hun reis in een dagelijkse podcast vanuit de Dakar Rally. Elke dag bellen Tim en Tom Coronel met Etienne Verhoeff over hun race. De podcast is te beluisteren op Spotify, Apple Music en andere favoriete podcastplatforms.
Coronel Dakar Team wordt gesteund door: LKQ, MPM, Toolspecial, Optimal, ERU, Roordink Bedrijfswagens, Efulfilment.eu, Mascot Workwear, 4Brands, BS Forklifts, JBL, Keukenwarenhuis, DHG, Serengeti, Hella, Brondool, Chassis Parts, FEBO, MyFMS, Frits Dijk, Apple King, SuperB, P1, Copernica
Ben jij al gratis abonnee van het RaceXpress Youtube-kanaal met toffe video's, eigen beelden en interviews over Dakar Rally, Formule 1, auto- en motorsport, Rallysport en de kartsport. Ook hebben wij leuke interviews met Tim en Tom Coronel over de Dakar 2025! Wil je niks missen, klik abonneer je dan op via deze link en volg gratis het RaceXpress YouTube-kanaal.