Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Milan de Laet wint op Circuit Zandvoort met bloedmooie Revolution A-One 500: “Fantastisch om weer te racen"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 september 2023 02:54

ZANDVOORT – Hij had er lang naar uitgekeken: na zijn laatste race in april liet autocoureur Milan De Laet meteen weer zien wat hij in zijn mars heeft. Tijdens de BetCity Trophy of the Dunes in Zandvoort won de twintigjarige piloot uit het Belgische Haecht de tweede race van de Supercar Challenge. Hij deed dat niet alleen met een overall-zege, maar ook in de prestigieuze CN-Divisie in een schitterende racebolide: Revolution A-One 500SC.

Milan de Laet

“Fantastisch. Het was een zalig gevoel”, duidde Milan de euforie nadat hij zondag als eerste over de finish was gedenderd. “Het was pas mijn tweede raceweekend van het seizoen. Ik heb al eerder een race in Barcelona gereden. Dat was in de Sports Prototype Cup in april. Ik heb die race toen ook gewonnen.”

Tel daarbij op dat Milan zaterdag in Zandvoort tijdens de eerste race derde werd en de conclusie lijkt gerechtvaardigd dat hij het racen, ondanks de lange pauze, niet verleerd is. “Het is fantastisch om weer te racen. En dit was een goede oefening voor Spa.”

Daarmee doelde Milan op zijn volgende race op de fameuze piste in de Ardennen. Deze keer zal er minder tijd zitten tussen de races, want de zevende ronde van de Supercar Challenge staat voor het weekeinde van 14 en 15 oktober op het programma. “Daar kijk ik natuurlijk naar uit.”

Begrijpelijk, gezien zijn knappe resultaten op het duinencircuit. Maar zeker ook vanwege de potente bolide waarmee hij momenteel over de circuits raast. Dat is een Revolution A-One 500. Milan: “Een fantastische auto. Hij heeft ongelooflijk veel power en heel veel downforce. Je kunt er hard mee door de bochten. De auto is pas een paar jaar oud, ontwikkeld door voormalige bouwers van Radical.”

Milan de Laet

Voor Milan betekende de Supercar Challenge in Zandvoort zijn debuut met de Revolution op het beroemde F1-circuit. “In de Ford Fiesta Sprint Cup heb ik een paar jaar geleden al twee keer op Zandvoort gereden. Maar met deze auto was alles anders, ook de lijnen. Ik reed nu bovendien een eenuursrace. Dat betekent dat je ook met de banden rekening moet houden aan het einde van de race.”

En dan was er nog een probleempje: “Tijdens de race van zaterdag hadden we wat moeilijkheden. Het stuur stond niet helemaal recht. Desondanks zijn we toch overall als derde gefinisht en hebben we P1 in onze klasse gepakt. Dat was mooi. Vandaag (zondag, red.) ging de race heel goed. Tijdens mijn stint kon ik de derde BMW heel hard pushen. Uiteindelijk hebben we nog P1 kunnen pakken. Een superresultaat.”

Dat hij ondanks het gebrek aan wedstrijdritme zo goed voor de dag kwam, heeft veel te maken met zijn jarenlange ervaring in de karts, en ook de autosport, dacht Milan. “Ik heb X30 Junior en X30 Shifter gereden. Bij de Shifters heb ik ook het WK gereden”, zei hij. “Daarna heb ik Formula Ford gereden in Frankrijk en ben ik kampioen geworden. Die ervaring zal zeker geholpen hebben.”

Milan de Laet

Aangezien zijn volgende race al over drie weken is, zit het met zijn wedstrijdritme wel snor. Dat moet een mooi resultaat ten goede komen, zou je zeggen…

Milan De Laet bedankt het team en de crew, zijn ouders en speciaal Toon Bosman van TB Competition voor alle steun en coaching. “Toon Bosmans heeft mij mijn hele carrière geholpen!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS