Formule 1

Bernie Collins ziet mogelijke SF-25 setup-theorie na DQ Ferrari: "Geen goede indicatie dat je illegaal zou zijn"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 maart 2025 08:02

Bernie Collins, voormalig strategie-expert bij McLaren en Aston Martin, heeft een nieuwe theorie over waarom beide Ferrari-coureurs werden gediskwalificeerd na de Grand Prix van China.

Ferrari SF-25 F1


Nadat Lewis Hamilton en Charles Leclerc na afloop van de Chinese Grand Prix uit de uitslag werden geschrapt, heeft Sky F1-analist Bernie Collins een interessante theorie gedeeld. Hamilton werd gediskwalificeerd vanwege overmatige slijtage van zijn vloer, terwijl Leclerc's auto te licht werd bevonden.

Collins, die zelf in de paddock aanwezig was tijdens het raceweekend in Shanghai, wijst naar de setup-veranderingen die Ferrari doorvoerde tussen de Sprint en de hoofdrace. Hamilton maakte zelf al melding van deze aanpassingen na zijn overwinning in de Sprint. "Ik denk niet dat het ongebruikelijk is om de setup te wijzigen na de Sprint, omdat je weet dat je in de Sprint nooit met 100 kg brandstof rijdt", legt Collins uit.

Een van de mogelijke aanpassingen zou volgens Collins het verhogen van de rijhoogte kunnen zijn geweest. "Wat anders is dan twee jaar geleden in Austin, toen Hamilton in zijn Mercedes werd gediskwalificeerd om dezelfde reden, is dat je toen niet mocht sleutelen aan de setup tussen de Sprint en de hoofdrace. Als je toen plankslijtage zag in de Sprint, kon je daar niet op reageren", vertelt ze.

De strategie-expert wijst verder naar de potentiële gevoeligheid van de Ferrari SF-25 voor rijhoogte-aanpassingen. "Misschien hebben ze een auto die erg gevoelig is voor rijhoogte in termen van aerodynamische prestaties. Al deze auto's zijn dat omdat het allemaal grondeffect-auto's zijn, maar misschien is deze gevoeliger dan andere", aldus Collins.

Ook Hamiltons afwijkende tweestopstrategie kan volgens Collins hebben bijgedragen aan de overmatige plankslijtage. "De tweestopper zorgt ervoor dat je meer pusht op elke ronde. Het enige kleine tegenargument voor Lewis is dat hij twee stints op de harde band reed, waarbij je door die graining-fase gaat, wat het tempo enigszins controleert", zegt ze.

"Het zou me verbazen als de sprint in China geen goede indicatie zou zijn dat je illegaal zou zijn qua plankslijtage. Als ze wat wij een 'peaky' rijhoogte noemen hebben, wat betekent dat er een zeer klein optimum rijhoogte-bereik is waarin je een goed aerodynamisch platform hebt, dan is dat een probleem voor een auto", stelt Collins.

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS