De dubbele overwinning nummer 87 van Ferrari in Austin was perfect georkestreerd
Uitgegeven door Peter Vader • 22 oktober 2024 12:45
Een simpelweg perfect georkestreerd optreden: dit was in een notendop de Grand Prix van de Verenigde Staten voor de Scuderia Ferrari HP. Charles Leclerc had de race van de eerste tot de laatste ronde in handen en Carlos Sainz hoefde niet al te hard te werken om naar de tweede positie te klimmen, waarbij hij profiteerde van een agressieve strategie en het uitstekende bandenbeheer. De dubbele overwinning nummer 87 in de geschiedenis van het Ferrari-team – de tweede van het seizoen 2024 na Australië en de derde voor het huidige coureursduo – was dan ook het natuurlijke gevolg van een onberispelijke uitvoering door iedereen, coureurs, monteurs, ingenieurs en strategen, thuis en in Maranello.
Steeds kleiner verschil
Het resultaat van afgelopen zondag, gecombineerd met dat van de sprintrace van zaterdag, brengt het totaal van het team op 55 punten. Een absoluut record in de geschiedenis van het team, wat ervoor zorgt dat het Scuderia Ferrari HP in de race kan blijven voor de constructeurstitel. Ferrari loopt 54 punten achter op het leidende McLaren en het verschil met de als tweede geklasseerde Red Bull is slechts 8 punten. Voor Ferrari is dit overwinning nummer 247 in de Formule 1, de achtste voor Charles Leclerc die zichzelf hiermee stevig nestelde op de derde plaats in het rijdersklassement. Carlos Sainz staat nog steeds op de vijfde plaats, doordat hij afgelopen zondag zijn zesde podiumplaats van zijn seizoen behaalde.
Gecontroleerde race
Na de kwalificatie van zaterdag heerste er een voorzichtig optimisme binnen het team, waardoor ze uiteindelijk de perfecte race konden rijden op zondag. Die race begon tijdens de briefings van zaterdagavond, toen de start van de jaren ervoor zorgvuldig bestudeerd werden. Charles Leclerc gokte er bij de start dan ook op dat Lando Norris en Max Verstappen in bocht 1 zouden aanhaken en zij die bocht wijd zouden nemen. Leclerc wist hiervan te profiteren door de leiding van de race van het vechtende duo over te nemen. Carlos Sainz, die vanaf de derde plaats aan de buitenzijde van de baan van start ging, probeerde hetzelfde te doen als zijn teamgenoot Leclerc, maar werd geblokkeerd door de twee rivalen voor hem en moest Verstappen op de derde plaats voor hem accepteren. Eenmaal op een vrije baan kon Leclerc onmiddellijk zijn eigen tempo bepalen en snel een voordeel opbouwen, waardoor hij de race voortdurend onder controle kon houden.
Een perfect één-tweetje
Vanaf de pitmuur was er echter de nodige duidelijkheid nodig om de strategie van Carlos Sainz te veranderen, omdat hij Max Verstappen niet kon inhalen op de baan: de Spanjaard stopte in ronde 21 voor zijn directe rivalen en verscheen weer op de baan net voor Sergio Perez, zodat ook hij een vrije baan voor zich had. Hierdoor kon hij harder pushen dan wie dan ook met de Hard-banden zonder bang te hoeven zijn ze kapot te slijten. Het leverde een perfecte undercut op ten koste van Max Verstappen. Teamgenoot Charles Leclerc stopte in ronde 26 om over te schakelen op harde banden en keerde op de derde plaats terug in de baan. Hij schoof op naar de tweede plaats nadat hij Oscar Piastri had ingehaald en de leiding had herwonnen, toen Lando Norris zijn pitstop maakte. Het klassement in ronde 31 schotelde het mooist denkbare scenario voor - Charles aan de leiding voor Carlos - en gelukkig veranderde dat niet meer, waardoor Scuderia Ferrari HP op Amerikaanse bodem terugkwam met een één-tweetje dat sinds 2006 ontbrak, toen Michael Schumacher voor Felipe Massa als eerste onder de finishvlag doorreed in Indianapolis.
Gefocust blijven
Het team keek reikhalzend uit naar de race in Austin om de sinds Monza geïntroduceerde updates op een echt moeilijk circuit te kunnen testen. De feedback was positief en het resultaat van het werk van het hele team, ook in Maranello, was duidelijk waarneembaar. Gewapend met dit besef moet Ferrari nu race na race de strijd aangaan, gefocust blijven en het potentieel maximaliseren. Te beginnen met de Grand Prix van Mexico-Stad die komend weekend gepland staat op tweeduizend meter boven de zeespiegel in de Midden-Amerikaanse hoofdstad. Teambaas Frederic Vasseur had het voorafgaand aan de Grand prix van de Verenigde Staten nog gezegd: “Blijven vechten want de constructeurstitel is nog steeds binnen bereik”, Forza Ferrari!
Bron foto’s: media.ferrari.com
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!