Formule 1

Ex-teamgenoot van Max Verstappen onthult cruciale Red Bull-beslissing voor zijn pijnlijke degradatie

Uitgegeven door Celine Boerboom • 23 juni 2026 19:04

Liam Lawson heeft meer inzicht gegeven in de gebeurtenissen die voorafgingen aan zijn verrassende degradatie bij Red Bull Racing in 2025. De Nieuw-Zeelander onthulde dat Red Bull tijdens zijn laatste race voor het team een extreem experiment met de afstelling van de RB21 uitvoerde, een keuze die volgens hem zijn race volledig verpestte.

liam lawson

Lawson begon het seizoen 2025 als teamgenoot van Max Verstappen nadat hij Sergio Pérez had vervangen. Zijn avontuur bij Red Bull duurde echter slechts twee raceweekenden. Na de Grand Prix van China besloot de leiding van het team hem terug te zetten naar Racing Bulls, terwijl Yuki Tsunoda promotie maakte naar het hoofdteam.

Terugkijkend op die periode erkent Lawson dat hij niet optimaal voorbereid aan het seizoen begon. "Ik had sommige dingen beter kunnen doen, maar we hebben nauwelijks getest. Voor het seizoen had ik slechts een halve dag in Jerez gereden en ook onze testdagen in Bahrein verliepen niet soepel. Ik ging daardoor eigenlijk onvoorbereid het eerste raceweekend in."

Volgens Lawson maakte hij vervolgens fouten die normaal gesproken niet bij hem passen. "In Melbourne miste ik de derde vrije training door een motorprobleem. We hadden gepland om twee runs op de zachte band te doen voor de kwalificatie, maar die vielen weg Daardoor ging ik zonder ervaring op de zachte band de kwalificatie in. Ik probeerde dat te compenseren, maakte fouten, blokkeerde mijn wielen en schoot van de baan. Dat zijn normaal gesproken fouten die ik nooit maak." Ook in China bleef het lastig. Omdat het een sprintweekend was en hij nog nooit op het circuit van Shanghai had gereden, voelde hij opnieuw een gebrek aan voorbereiding.

Voor de race besloot Red Bull vervolgens een drastische stap te zetten. "We hadden gesprekken over een behoorlijk extreme wijziging aan de auto om mij meer vertrouwen te geven. Niet alleen ik was ontevreden over de auto, ook Max was dat. Iedereen had het gevoel dat er iets drastisch moest gebeuren." Tijdens een vergadering op zaterdagavond werd besloten om vanuit de pitstraat te starten en de auto ingrijpend aan te passen. "We maakten een verandering die je normaal gesproken nooit tijdens een raceweekend zou doen. Een normale afstellingswijziging keer tien."

Lawson stemde in met het plan omdat hem werd verteld dat het waardevolle informatie zou opleveren voor de toekomst. "Het werd gepresenteerd als iets dat mij én het team zou helpen om de auto beter te begrijpen." De praktijk pakte echter compleet anders uit. "Voor deze race was het verschrikkelijk. De auto was ontzettend moeilijk te besturen. Het vernietigde de voorbanden volledig en maakte onze race eigenlijk kansloos."

Toch maakte Lawson zich daar op dat moment niet druk om. "Ik dacht: er zit een reden achter deze keuze en het zal ons verder helpen." Des te groter was zijn verbazing toen hij kort daarna het telefoontje kreeg dat hij zijn Red Bull-zitje kwijt was. "Ik vloog terug naar Engeland voor simulatorwerk en kreeg vervolgens op maandag een telefoontje dat ze mij gingen vervangen. Ik dacht alleen maar: wat?"

Lawson vindt het nog altijd moeilijk te begrijpen dat hij werd afgerekend op een race waarin hij bewust met een experimentele afstelling reed. "Als iemand vóór die race tegen mij had gezegd: dit wordt je laatste race voor Red Bull, denk je dan dat ik voor die extreme setup had gekozen?" Volgens Lawson maakte dat de hele situatie extra pijnlijk. "Dat was op dat moment heel moeilijk om te verwerken." Veel tijd om erbij stil te staan kreeg hij echter niet, want vrijwel direct daarna wachtte zijn terugkeer bij Racing Bulls. "Ik moest meteen weer door, me voorbereiden op Japan en proberen het maximale uit die kans te halen."

TIP: Mini DOCU Liam Lawson: must see!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS