Formule 1

Hamilton en Mercedes onder vuur vanwege zorgen over voorvleugel; Ted Kravitz: "Nieuwe interpretatie van de regels"

Uitgegeven door Peter Vader • 22 oktober 2022 12:01

Voorafgaand aan de Amerikaanse Grand Prix zijn Lewis Hamilton en Mercedes onder vuur komen te liggen, omdat er bezorgdheid is geuit over de naleving van de regels over de vleugels van hun auto. Hamilton staat momenteel zesde in het klassement van het F1-coureurskampioenschap in een teleurstellend seizoen dat werd ontsierd door niet aflatende problemen met zijn W13 F1-bolide. Volgens Planet F1 kwam deze auto in Austin aan met een nieuw ontworpen voorvleugel, die de luchtstroom beter geleidde. Er zijn extra splitters toegevoegd, waarbij ook de vloer en de vloerrand zijn aangepast. De auto heeft ook een opnieuw geprofileerde eindplaat van de achtervleugel, terwijl er ook een extra winglet is toegevoegd onder de vloerrand.

Mercedes_USA_voorvleugel F1 GP Verenigde Staten
De nieuwe voorvleugel waarover bezorgdheid is geuit over de naleving van de regels

Nieuwe voorvleugel is discutabel
De Mercedes wordt nu onder de loep genomen omdat rivaliserende teams zich afvragen of alle wijzigingen aan de voorschriften voldoen. En Sky Sports-verslaggever Ted Kravitz heeft al even alles uitgelegd. "Dus wat je met de vleugels mag doen, je mag deze splitters hebben", zei hij terwijl hij de vleugels in de pitlane beoordeelde. "Dat is om de voorvleugelflappen daadwerkelijk van elkaar te scheiden en ervoor te zorgen dat ze allemaal bij elkaar blijven en een consistente sleufopening hebben. Je mag er zoveel hebben als je nodig hebt op de voorvleugel. Wat je nu niet meer mag, is één van de oude delen weer toepassen op de voorvleugel die de luchtstroom in elke gewenste richting leidden. Je mag nu geen van die stukjes gebruiken. “Mercedes lijkt dit laatste omzeild te hebben met hun nieuwste voorvleugel en daarom de door andere teams gestelde kritische vragen.

Nog geen garantie van de stewards
Ted Kravitz: “Ze hebben deze nieuwe voorvleugel en ze hebben hem hier gebracht. Het normale proces is dat teams de FIA raadplegen voordat ze dingen doen en zeggen: 'Hé, kijk, we hebben deze nieuwe interpretatie van de regels. Wij vinden het oké, wat vinden jullie? En de FIA zegt normaal gesproken: 'Ja, dat vinden wij ook goed - mooie interpretatie.' Wat de FIA niet kan doen, is garanderen dat de stewards het ermee eens zullen zijn als het op het circuit komt. ” Dus, tijdens het USA Grand Prix-weekend wordt bekend wat de stewards ervan vinden en of het nadelige consequenties heeft voor het team van de Silberpfeilen.

Mercedes_Lewis_Hamilton_GP_USA_cockpit
Heeft Lewis Hamilton opnieuw problemen met zijn Mercedes W13?

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS