Formule 1

Honda's nieuwe racemotor succesvol getest op Suzuka Circuit

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 18 november 2024 19:30

De nieuwe racemotor van Honda HRC is onlangs met succes getest op het circuit van Suzuka. De krachtbron, die is gebaseerd op de in serie geproduceerde motor van de Civic Type R, kan in verschillende racecategorieën worden gebruikt. De op Suzuka geteste Spec D is gericht op een vermogen van 600 pk.

impressive backside of the HRC-KC20C

Honda's onderneming voor raceontwikkeling, Honda Racing Corporation (HRC), heeft de nieuwe racemotor HRC-K20C ontwikkeld op basis van de Civic Type R-motor. Deze motor is ontworpen voor verschillende raceklassen, variërend van 300 pk tot 600 pk, met lage kosten als doel. Op 7 november werd de motor met succes getest op Suzuka Circuit, gemonteerd op een Super Formula SF19-chassis.

De HRC-K20C is een circuitspecifieke motor die is gebaseerd op de 2.0L VTEC TURBO K20C motor die wordt gebruikt in de wereldwijd geprezen Civic Type R. De nieuwe racemotor is ontworpen om de long runs op vol gas, die uniek zijn voor circuitraces, aan te kunnen. De motor is ontwikkeld met vier varianten in gedachten, van Spec A met 300 pk klasse tot Spec D met 600 pk klasse als doel.

Spec B is al geïnstalleerd in de Acura Integra Type S DE5 in Noord-Amerika, met vijf auto's die deelnemen aan de TCX-klasse van de TC America toerwagenrace. Het deed ook mee aan de Pikes Peak International Hill Climb in juni 2024. Het cilinderblok is versterkt via een speciaal gietproces op basis van in serie geproduceerde blokken en wordt gemaakt in de Anna Engine Plant in Ohio, VS. De meeste onderdelen, met uitzondering van versterkte zuigers, drijfstangen, oliejets, bouten van hoge sterkte en de eerder genoemde versterkte cilinder, zijn dezelfde als die in de in serie geproduceerde K20C-motor.

New_HRC-K20

De motor die op Suzuka Circuit werd getest was de topklasse Spec D, die ongeveer 600 pk kan leveren. De motor maakt gebruik van in massa geproduceerde motoronderdelen, maar versterkt wel de gebieden die nodig zijn voor een hoog vermogen en is ontworpen om dry sump en montage in het midden van de motor te ondersteunen voor formulemachines zoals de SF19.

De HRC-K20C kan worden aangepast aan verschillende racecategorieën met verschillende vermogensklassen en is een racespecifieke motor die een hoog potentieel combineert met lage kosten. HRC onderzoekt de mogelijkheid van externe verkoop.

HRC-K20C Engine

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS