Ferrari onthult frustratie over FIA-besluit flexi-wing
Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 november 2024 07:01
Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft toegegeven dat het team ‘frustratie’ ervoer over de langzame beslissing van de FIA rond de ontwikkeling van flexi-wings. Ferrari besloot dit seizoen geen risico te nemen met deze technologie uit angst dat het onreglementair zou worden verklaard. Pas na de invoering van cameracontroles bij de Grand Prix van België werd duidelijk dat flexi-wings binnen de regels vielen.
Ferrari moest hierdoor zijn ontwikkelingsplannen bijstellen. “We hebben waarschijnlijk één of twee maanden verloren”, zei Vasseur, die uitlegde dat de beslissing werd beïnvloed door de budgetlimiet. “Met de cost cap moet je keuzes maken. Als je denkt dat iets niet wordt goedgekeurd en je begint te ontwikkelen, verlies je windtunneltijd. Maar dat was onze keuze.”
De FIA installeerde camera’s en extra meetpunten op de voorvleugels om te controleren of ze tijdens hoge snelheden niet te veel doorbogen. Nikolas Tombazis, FIA-directeur van desingle seaters, gaf toe dat het moeilijk is om universele tests te ontwikkelen, omdat geen twee vleugels dezelfde belasting ondergaan.
“Het is lastig om een juiste test te bedenken”, zei Tombazis. “De regels bestaan sinds 2022, en het zou een beetje impulsief zijn geweest om plotseling iets te veranderen voor 2024 of 2025. Maar de verzamelde gegevens kunnen ons helpen voor een effectievere oplossing in 2026.”
Ondanks de uitdaging benadrukt Vasseur dat Ferrari blijft focussen op strategische ontwikkelingskeuzes binnen de grenzen van de regelgeving.