Is Aston Martin begonnen aan de weg omhoog? Mike Krack: “Ik denk dat iedereen heel erg gemotiveerd is"
Uitgegeven door Peter Vader • 9 september 2022 06:14
Na zijn overname van Force India ging Lawrence Stroll voortvarend en ambitieus aan het werk om zijn nieuwverworven F1-team naar de top te brengen. Force India deed het al niet slecht met twee keer een vierde plaats in de eindrangschikking van het F1-wereldkampioenschap (2016, 2017), wat vooral te danken was aan een erg gemotiveerde groep van medewerkers die čcht tot het uiterste gingen. Het team had nou eenmaal niet de financiële middelen zoals de topteams die voor hen eindigden.En alle turbulentie rondom eigenaar Vijay Mallya deden ook geen goed aan het imago. Stroll greep zijn kans en leek het voor elkaar te krijgen om het team onder de nieuwe naam Aston Martin naar de absolute top te brengen. Leek…, want ook Lawrence Stroll werd geconfronteerd met de complexheid en moeilijkheid van de Formule 1. De hulp van Mercedes zorgde ervoor dat er zelfs een rel ontstond over zijn kopie F1-auto, de ‘Pink Mercedes’ en er volgden nogal wat personeelswisselingen die voor onrust zorgden. Zelfs het aantrekken van viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel leverde niet het gewenste resultaat op. Met de komst van de van BMW afkomstige nieuwe Aston Martin-teambaas Mike Krack lijkt de rust weergekeerd, maar nu nog even de resultaten. Krack beschreef de eerste drie races van het seizoen als "catastrofaal", maar op de persconferentie voorafgaand aan de GP van Italië op Monza, zegt hij dat hij aan alles voelt dat de situatie aan het veranderen is.
Mike Krack
Onder grote druk voor 2023
Eindelijk zijn er nu tekenen dat Aston Martin zichzelf weer in de goede richting heeft gestuurd. Maar wanneer hun ambities worden gecombineerd met de acquisities die het team heeft gedaan, betekent dit dat er veel meer van Aston Martin wordt verwacht. Naast de investering in een nieuwe fabriek en een windtunnel, heeft Aston Martin ook een flinke wervingscampagne voor nieuw personeel achter de rug. De resultaten hiervan kennen we en zijn niet verkeerd, ingelijfd werden Red Bull's voormalige aero-chef Dan Fallows, ex-McLaren Racing-CEO Martin Whitmarsh en natuurlijk ‘positivo’ Mike Krack zelf zijn ingestapt. En na het afscheid van Sebastian Vettel (ook niet een verkeerde keuze) zal vanaf 2023 Fernando Alonso tot het team toetreden. Dat gaat vast nog een spannende relatie worden want de tweevoudig wereldkampioen staat bekend om zijn veeleisende mentaliteit, zoals door hem getoond bij Ferrari en McLaren. Het lijkt er dus echt op dat de ingrediënten aanwezig zijn om het soort succes te behalen dat Aston Martin wil, dus het leiden van het middenveld in 2023 zal waarschijnlijk het minst worden verwacht.
Moeizame seizoensstart
Mike Krack verborg in Monza de teleurstelling van de eerste drie races van dit jaar niet, hoewel hij sindsdien tekenen heeft gezien dat Aston Martin de goede kant op gaat en zijn team zich nu direct achter Alpine en McLaren bevindt en dus vooraan op het middenveld meestrijdt. Een groot deel van het seizoen was de kwalificatie de "achilleshiel" van Aston Martin, zoals door Sebastian Vettel werd onderstreept. Dat euvel lijkt nu te zijn overwonnen, Lance Stroll haalde tijdens de laatste Grand Prix op Zandvoort Q3 en sloot de race af op P10, om daarmee om een punt te scoren. Daarmee bracht hij het totaal aantal behaalde punten dit jaar op acht, in de laatste negen races. "Ik denk dat je niet kunt ontkennen dat als je kijkt naar het tempo in de kwalificatie hier, we maar een kleine stap hebben gemaakt", zei Krack, volgens een bericht van Motorsport.com. “Maar ook als je kijkt naar het tempo in de races en de scores die we hebben, zijn we wel degelijk verbeterd.”
Achter Alpine en McLaren
“De eerste drie races waren rampzalig, denk ik. Maar we hebben ons een beetje teruggevochten en we moeten nu op alle details een beetje hoger scoren dan we hebben gedaan. We zijn erin geslaagd om ons achter Alpine en McLaren te scharen. Ik denk dat we consequent kunnen strijden om de zesde snelste plaats”, aldus Mike Krack. Aston Martin blijft steken op P9 in het constructeurskampioenschap, maar is nu het team van Haas genaderd tot een verschil van slechts negen punten. Krack: "Ik bedoel, het kan veel frustrerender zijn als je als 15e eindigt", zei Krack. “We zijn deze keer (in Zandvoort, red.) ook een beetje verder naar voren begonnen, dat hebben we zelf gerealiseerd. Ik denk daarom dat we de komende races nog kunnen scoren. Maar het is niet leuk om weer maar één punt te hebben."
Alles is verbeterd
“Ik denk dat iedereen heel erg gemotiveerd is. De rode draad was en is dat we weer het maximale geven, dit weekend gaan we er weer voor en moeten we scoren", zei hij. “Ik denk dat ons raceteam erg goed is in strategie, op het gebied van bandenbeheer en ook in het goed afstellen van de set-up. Ook hebben we de auto verbeterd. Ik bedoel, het zal oneerlijk zijn om nu alle malheur op het conto van het raceteam te schrijven. De auto is duidelijk verbeterd in de afgelopen evenementen. En we hopen dat we het verder kunnen verbeteren. De volgende race is duidelijk een beetje een uitdaging met Monza met die hoge snelheden. Maar ik denk dat als het krap wordt, dat ons raceteam eerlijk gezegd best goed werk levert. Dit helpt ons ook om deze scores altijd te krijgen, zelfs als het frustrerende scores zijn." We gaan het meemaken dit weekend…