Liam Lawson blikt terug op zware periode: "De online haat werd zo erg dat ik sociale media uitzette"
Uitgegeven door Celine Boerboom • 26 juni 2026 06:02
Liam Lawson heeft openhartig verteld hoe de online haat vanuit de Formule 1-wereld hem ertoe dwong om alle F1-gerelateerde socialmedia-accounts te dempen. De Nieuw-Zeelander zegt dat de stroom aan beledigingen en geruchten zo groot werd dat hij bewust afstand nam van sociale media.

Lawson beleefde een turbulente periode in de Formule 1. Na zijn promotie naar Red Bull als teamgenoot van Max Verstappen verloor hij al na twee races zijn zitje en keerde hij terug naar Racing Bulls. Sindsdien werkt hij stap voor stap aan zijn comeback. Lawson vertelde dat de afgelopen twaalf maanden hem hebben geleerd hoe hard de online wereld kan zijn. "Er is de afgelopen twaalf maanden zoveel gebeurd dat je het op een gegeven moment gewoon begint te negeren. Er zijn zoveel meningen, geruchten en verhalen die simpelweg niet waar zijn. Als je je met alles bezighoudt, word je gek."
Daarom besloot hij fors in te grijpen. "Ik heb eigenlijk alle Formule 1-accounts gedempt. Alles wat met F1 te maken heeft zie ik niet meer op sociale media. Mensen vragen me soms: 'Heb je dit gehoord?' Nee, geen idee." Volgens Lawson heeft die keuze hem enorm geholpen. "Voor mij maakte het echt een groot verschil. Er zijn een paar dingen gebeurd in mijn nog korte Formule 1-carrière waar ik achteraf zelfs dankbaar voor ben."
De grootste aanleiding was het incident met Sergio Pérez tijdens de Grand Prix van Mexico in 2024. Na hun botsing op de baan werd Lawson overspoeld met haatberichten. "Ik had op dat moment mijn Instagram-meldingen nog niet uitgezet. Mijn telefoon bleef maar afgaan. Ik had nog nooit zoiets meegemaakt. De berichten, de reacties onder berichten... Mensen zeiden de meest verschrikkelijke dingen die je je kunt voorstellen."
Lawson bevestigt dat hij niet alleen openbare reacties ontving, maar ook talloze kwetsende privéberichten. Uiteindelijk besloot hij daarom zijn socialmedia-apps voor de rest van het seizoen volledig van zijn telefoon te verwijderen.
Hoewel de 24-jarige inmiddels beter met de situatie omgaat, laat zijn verhaal volgens hem zien hoe giftig sociale media rondom de Formule 1 soms kunnen zijn en waarom het soms beter is om afstand te nemen van alle online ruis.
Mini Docu Liam Lawson!
Max Verstappen over Docu!
Filmpje: Verstappen-gekte




