Max Verstappen komt bovendrijven in chaotische Grand Prix van Canada: "Het was een gekke race!"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 10 juni 2024 07:00
Max Verstappen slaat toe in adembenemende Grand Prix. Verstappen heeft een chaotische Grand Prix van Canada op zijn naam geschreven. Gestart vanaf P2, lag Verstappen in de natte beginfase achter leider George Russell. Ondanks dat Lando Norris voorbij ging aan Verstappen in ronde 20, kon de Oracle Red Bull Racing-coureur even later Russell inhalen, waardoor hij nog steeds op P2 rond reed. Na een gunstig getimede safety car kon Verstappen de leiding in handen krijgen. Het circuit Gilles Villeneuve droogde snel op en nadat alle coureurs waren gewisseld naar droogweerbanden wist de 'cleaner', zoals Verstappen wordt genoemd, zijn nipte voorsprong te behouden. Ook na een tweede safety car-herstart kon Max het hoofd koel houden om vervolgens met ruim drie seconden voorsprong op Lando Norris zijn zesde F1 Grand Prix van het seizoen te winnen. Achter Norris in de McLaren pakte George Russell in zijn Mercedes zijn eerste podium van het jaar.
“Het was een gekke race. Er gebeurde veel en we moesten de juiste beslissingen maken. Als team hebben we het erg goed gedaan. We bleven kalm en stopten op het juiste moment”, blikte Max Verstappen terug op een uitermate spannende wedstrijd. “De safety car kwam voordelig uit voor ons, maar zelfs daarna konden we onze voorsprong goed managen. Ik hou ervan, het was echt leuk. Je hebt dit soort races eens in de zoveel tijd echt nodig.”
In de slotfase van de race klaagde Max via de boordradio over de ophanging van de RB20, waardoor hij de kerbstones niet kan aanvallen. Toch bracht dit de overwinning van Max niet in gevaar: “Het was niet echt een probleem. We weten wat het is dus we moeten eraan gaan werken. Maar, desondanks hebben we gewonnen en dat is het belangrijkste en we hebben nog veel ruimte om te verbeteren.”
Het heeft flink geregend voor aanvang van de 70 ronden tellende Grand Prix van Canada en ook tijdens de formatieronde begint het weer te regenen. Het gehele veld staat op intermediates, met uitzondering van de Haas-coureurs die op de full wet banden van start gaan. De beide Saubers starten de race vanuit de pitstraat. Verstappen komt bij de start goed weg vanaf zijn tweede startplek, maar tot een aanval op polesitter Russell komt het niet, waarmee Max op P2 de eerste bocht in gaat achter leider Russell. Lando Norris sluit aan op P3, met Oscar Piastri op P4. Achterin het veld tikt Sergio Perez de Alpine van Pierre Gasly in de rondte, maar beide heren kunnen hun weg vervolgen.
De Haas-coureurs snijden in de openingsronden als een warm mes door de boter. Kevin Magnussen heeft zich in ronde vier al opgewerkt naar P4, waarmee hij tien plekken heeft gewonnen sinds de start, terwijl teamgenoot Hulkenberg zich naar P8 heeft geknokt. In de zesde ronde glijdt Logan Sargeant rechtdoor bij bocht zes en hij tikt lichtjes de muur aan. De Williams-coureur kan zijn weg zonder schade vervolgen. Ondertussen begint de zon door te breken en droogt de baan op. Het voordeel van de Haas-coureurs verdwijnt en Magnussen besluit dan ook naar binnen te komen om te wisselen naar intermediates, terwijl Hulkenberg wat langer door blijft rijden, maar uiteindelijk ook naar binnen moet komen.
Verstappen voert de druk op bij leider Russell, maar weet er niet aan voorbij te komen. In ronde zeventien gaat Max even door het gras bij de eerste bocht, waardoor Norris aansluit achter de Nederlander. De wedstrijdleiding acht de baan droog genoeg om DRS weer toe te staan en Norris gaat in ronde 20 met behulp van DRS voorbij aan Verstappen op het lange rechte stuk. Een ronde later neemt Norris op hetzelfde punt de leiding over van Russell. De Mercedes-coureur gaat rechtdoor bij het verdedigen en dit geeft Max de kans om ook voorbij te gaan aan Russell voor P2.
Sargeant crasht in ronde 25 bij bocht vier. De Amerikaan kan ongedeerd zijn Williams verlaten en is de eerste uitvaller van de race. De safety car komt de baan op. Norris is de pits net gepasseerd, maar voor de achterliggende coureurs is het de uitgelezen kans om een pitstop te maken. Max komt naar binnen voor een vers setje intermediates en komt als tweede terug de baan op. Norris kan een ronde later pas stoppen en valt na zijn bandenwissel terug naar P3. Verstappen komt hiermee aan de leiding van de race te liggen, gevolgd door Russell. Charles Leclerc, die in het middenveld opereert, waagt een gokje door vlak voordat de safety car naar binnen komt te wisselen naar slicks. In ronde 30 wordt het veld weer vrijgelaten. Max behoudt zijn leiding bij de herstart, met Russell op P2 en Norris op P3, terwijl het ondertussen weer begint te regenen. Leclerc is kansloos op zijn harde droogweerbanden en besluit weer terug te wisselen naar intermediates. De regen is slechts van korte duur, want na een paar ronden droogt de baan weer zienderogen op.
Pierre Gasly is in ronde 41 de eerste coureur die het weer aandurft om te wisselen naar droogweerbanden. Leclerc parkeert in ronde 43 zijn Ferrari in de pits en is daarmee de tweede uitvaller van de race. De baan droogt ondertussen alsmaar verder op en Lewis Hamilton is in ronde 44 de eerste coureur uit de top vijf die wisselt naar slicks. Leider Verstappen komt in ronde 46 naar binnen en wisselt naar de medium compound droogweerbanden. De Limburger komt als tweede terug de baan op, achter Norris. De McLaren-coureur stopt twee ronden later en ondanks dat hij zij-aan-zij met Verstappen de baan op komt, zijn de banden van Norris nog niet op temperatuur, waardoor Verstappen eenvoudig de leiding terugpakt. Norris krijgt direct de hete adem van Russell in zijn nek en de Mercedes-coureur weet in ronde 50 voorbij te gaan aan Norris. Russell maakt twee ronden later echter een fout bij bocht acht, waardoor Norris hem weer passeert.
Sergio Perez spint in ronde 53 achterwaarts de bandenstapels in bij bocht zes. De Mexicaan rijdt met een kapotte achtervleugel terug naar de pits, waar hij de RB20 parkeert en het strijdtoneel verlaat. De daaropvolgende ronde spint Carlos Sainz ook bij bocht zes. De achtervolgende Alexander Albon kan geen kant op en wordt door Sainz van de baan getikt. Albon knalt in de muur en valt uit. Sainz keert nog terug naar de pits, maar ook de Ferrari is te zwaar beschadigd om zijn weg te vervolgen. De safety car komt wederom naar buiten.
In ronde 59 gaat de safety car naar binnen en Max behoudt de leiding bij de herstart. Verstappen kan direct een gaatje slaan naar de achtervolgende McLarens. Russell zet de aanval in op Piastri en de twee heren raken elkaar bij het ingaan van de chicane in ronde 64. Piastri weet zijn derde plek te behouden, terwijl Russell rechtdoor gaat bij de chicane en terugvalt tot achter teamgenoot Hamilton. Hamilton slaagt er in ronde 66 wel in om voorbij te gaan aan Piastri voor P3. Russell gaat een ronde later uiteindelijk ook voorbij aan Piastri voor P4, alvorens hij ook teamgenoot Hamilton inhaalt voor de derde plek. Er is nog een hachelijk moment voor Yuki Tsunoda, die over het gras spint bij bocht negen en achterwaarts op de baan terecht komt. De achtervolgende Nico Hulkenberg kan de Japanner ternauwernood ontwijken.
Aan kop wint Max uiteindelijk zijn zesde Grand Prix van het seizoen en zijn 60e F1 GP uit zijn Formule 1-carričre. Lando Norris eindigt ruimt drie seconden achter Verstappen op P2. Het is voor de Brit zijn vijfde podium van het jaar. George Russell pakt met een derde plaats zijn en Mercedes’ eerste podium van het seizoen. Teamgenoot Hamilton wordt vierde, met Piastri op P5. De Aston Martins van Ferando Alonso en thuisrijder Lance Stroll worden zesde en zevende, terwijl Daniel Ricciardo en Alpine F1-rijders Pierre Gasly en Esteban Ocon de top tien completeren.