Formule 1

Max Verstappen vol lof over nieuwe regelgeving: “Het lijkt erop dat iedereen voor is!”

Uitgegeven door Peter Vader • 25 september 2019 13:53

De wederopstanding van de zwart-witte waarschuwingsvlag en de agressieve rijstijl van Charles Leclerc tegen Lewis Hamilton in Italië zijn de afgelopen weken onderwerp van veel discussie geweest. “We weten wat we kunnen doen en waar we de vlag voor krijgen. Ik ben er niet tegen. Het is goed dat er duidelijk wordt geregeld wat wel en wat niet mag", zei de Red Bull F1-coureur Max Verstappen over de nieuwe interpretatie van de regels.

Max Verstappen portret smile Red Bull F1

Terugkeer zwart-witte waarschuwingsvlag
Na negen jaar werd de zwart-witte waarschuwingsvlag weer gehanteerd tijdens de Belgische Grand Prix, nadat hij voor het laatst was toegepast tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2010. Het gebruik is vergelijkbaar met een gele kaart in het voetbal. In de Monza-race werd de teruggekeerde vlag opnieuw gebruikt toen Leclerc zich hard verdedigde tegen zijn rivaal Hamilton in zijn strijd om de leiding. “Ik hou van hard racen. Als je Monza met vorig jaar vergelijkt, zijn de regels zeker een beetje veranderd. We racen nu harder, dat is een goede zaak", aldus Verstappen tegen thejudge13.com. Terwijl Leclerc alleen de vlag kreeg als een waarschuwing om Hamilton naar de absolute limiet in Italië te duwen, werd Verstappen in 2018 nog gestraft met een straf van vijf seconden voor vergelijkbaar gedrag tegen Valtteri Bottas. "Ze doen echt alles wat ze kunnen om het racen te ruïneren", jammerde de Red Bull-coureur destijds. Al sinds het vonnis in Oostenrijk - Verstappen werd niet gestraft voor het wegzetten van Leclerc bij Bocht 3 - gaan de officials bij ‘race control’ meer ontspannen om met te betwisten manoeuvres onder het motto "let them race". De Nederlander gelooft dat de coureurs van deze interpretatie zullen profiteren. Hij zelf ook? "Iedereen", antwoordt de 21-jarige coureur. Het gebruik van de zwart-witte waarschuwingsvlag biedt nu immers meer speelruimte. In plaats van onmiddellijk met een penalty te worden bestraft, krijgen de coureurs nu eerst een gele kaart te zien. Alleen wanneer daarna nog een andere, omstreden manoeuvre wordt uitgevoerd, wordt er een zwaardere straf toegekend.

Breed draagvlak
“Ik denk dat het heel duidelijk is wat acceptabel is. We hadden er een discussie over tijdens de coureursbijeenkomst”, onthulde McLaren-Rookie Lando Norris. “Ik denk dat alle coureurs precies weten wat er bedoeld wordt. In principe kunnen we wat harder met elkaar strijden. We krijgen een waarschuwing als we zeer agressief rijden. Als je dat herhaalt, word je misschien gestraft", bevestigde Mercedes coureur Valtteri Bottas, die vervolgde: “Ze maakten duidelijk dat de manoeuvre van Charles in Monza op de limiet was, maar als een soortgelijke overtreding wordt begaan, wordt nu eerst de vlag getoond en wordt er niet onmiddellijk bestraft. Dat is de limiet.“

“Geen nieuwe uitvinding”
"Elke baan is anders, elk incident is anders, elke coureur is anders. Je moet iedere coureur beoordelen op basis van de feiten", zei FIA-racedirecteur Michael Masi. Over het algemeen is de Australiër geïnteresseerd in het vaststellen van de grenzen samen met de coureurs en teams. "Ik heb duidelijk aangegeven waar voor mij de limieten liggen en de coureurs zijn uiteindelijk overeengekomen dat we nauw zullen blijven samenwerken om deze limieten naar hun mening te bepalen. Misschien een verademing als iedereen ziet dat we de oude wijze van denken van Charlie Whiting toepassen, ‘God hebbe zijn ziel’.”

“Vanuit mijn persoonlijke standpunt, zeg ik dat ik met de coureurs en de teams wil samenwerken om een gemeenschappelijk standpunt te hebben", aldus Masi. "Aan het einde van het seizoen zal het dus duidelijk zijn waar de grenzen liggen en hoe er wordt omgegaan met de grijze gebieden. De zwart-witte waarschuwingsvlag was een goede eerste stap. Het is gewoon een andere manier om te waarschuwen. Vroeger gebeurde dit één op één met het team via de pitradio, nu weet iedereen het.” Masi legde uit dat het belangrijkste voor hem is om een algemeen beeld te krijgen van wat de andere partij wil. "Ik ben er geen voorstander van om te zeggen: ‘Zo is het nu eenmaal’. Dit is mijn eerste jaar. Het gaat erom met iedereen eraan te werken." Masi verwachtte niet dat er zoveel over de vlag gezegd zou worden: "Het is helemaal geen nieuwe uitvinding, maar het lijkt erop dat iedereen voor het initiatief is.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS