Nieuwe regels FIA nadat Red Bull illegale trucs heeft onthuld
Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 november 2024 06:32
De FIA heeft een nieuwe technische richtlijn uitgevaardigd voor de Grand Prix van Las Vegas. Dit gebeurde nadat Red Bull had gemeld dat rivaliserende teams illegale bescherming gebruikten op hun slijtplaten en bevestigingen.
Volgens de regels moet de slijtplaat onder de auto 10 mm dik zijn, met een toegestane afwijking van 0,2 mm. De minimale dikte na slijtage is 9 mm. Vorig jaar werden Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten vanwege overmatige slijtage van hun slijtplaten.
Auto Motor und Sport meldt dat sommige teams trucs gebruikten om de bevestigingsschroeven te beschermen. Een anonieme bron zegt: "Ze plaatsten speciale bescherming, vooral rond de bevestigingsschroef aan de achterkant van de bodemplaat."
Deze truc stelde teams in staat de rijhoogte te verlagen voor meer downforce, zonder de FIA-metingen te overschrijden. Naar verluidt paste vijftig procent van het veld deze methode toe.
De FIA heeft nu een brief naar alle teams gestuurd waarin staat dat deze beschermende onderdelen niet zijn toegestaan. Een teamlid reageert: "Deze beoordeling is met onmiddellijke ingang van kracht."
Dit is niet het eerste technische probleem dat de FIA dit seizoen heeft moeten aanpakken. Flexibele vleugels, gaten in remtrommels en McLarens mini-DRS waren eerder al onderwerp van discussie.