Opmerkelijk: Charles Leclerc krijgt lichtere straf dan Max Verstappen voor soortgelijk vloekincident
Uitgegeven door Frank Korsel • 2 november 2024 09:00
Charles Leclerc moest zich afgelopen vrijdag in Brazilië verantwoorden bij de stewards. De Monegask werd op het matje geroepen als gevolg van een vloekincident na afloop van de Mexicaanse Grand Prix. Max Verstappen kreeg onlangs nog een taakstraf opgelegd wegens grof taalgebruik, maar Leclerc komt weg met een beduidend lichtere straf: voor de hem blijft de schade beperkt tot een boete.
Na de Grand Prix van Mexico deed Leclerc zijn verhaal bij de FIA-persconferentie. De Ferrari-coureur gebruikte, weliswaar per ongeluk, het woord ‘fuck’ in één van zijn antwoorden. Meteen na het uitspreken van het inmiddels extra beruchte woord in de Formule 1-wereld zei Leclerc: ‘Oh nee, ik wil niet meedoen met Max.’ Daarmee refereert hij aan de taakstraf die Verstappen kreeg nadat de Nederlander een F-bomb ontglipte in een persconferentie tijdens het Grand Prix-weekend in Singapore.
Leclerc werd door een FIA-official vermanend toegesproken op zijn taalgebruik nadat de persconferentie was afgelopen. Hiermee leek de zaak afgedaan, tot grote verontwaardiging van Verstappen, die zich beklaagde over het inconsistente beleid van de FIA: ‘Kennelijk gelden die regels alleen voor mij’, zei hij.
Die reactie heeft mogelijk toch iets losgemaakt bij de Internationale Autosportfederatie, want plots moest Leclerc zich ineens wel melden bij de wedstrijdleiding. Daar hebben de stewards van dienst, waaronder de omstreden Johnny Herbert, hun licht laten schijnen over het taalgebruik van Leclerc.
Na de inhoudelijke behandeling van de zaak legden de beslisheren Leclerc een straf op: een boete van 10.000 euro, waarvan 5.000 euro voorwaardelijk. Deze strafmaat heeft voor de nodige ophef gezorgd, omdat Verstappen voor een soortgelijk incident werd veroordeeld tot een taakstraf.
De FIA onderbouwt haar besluit voor deze mildere straf als volgt: “Leclerc kreeg een ietwat sturende vraag omdat hem werd gevraagd wat hij tegen zichzelf zei toen hij in de slotfase van de race in Mexico moeite had om zijn auto te controleren bij de exit van de laatste bocht. In reactie op die vraag gebruikte Leclerc grof taalgebruik. Meteen daarna realiseerde hij zich dat hij een fout maakte en bood zijn excuses aan”, valt terug te lezen in een document van de FIA.