Bent Viscaal: 'Ik heb geracet alsof mijn leven ervan afhing"
Uitgegeven door HJ van Keulen • 28 september 2023 12:02
Bent Viscaal en de Oreca 07 LMP2-bolide: het blijft een ijzersterke combinatie. De 24-jarige Nederlander leverde tijdens de 4 uur van Spa-Francorchamps andermaal een knap staaltje vakwerk af. Beloond werd hij niet: Viscaal moest genoegen nemen met een zesde plaats.
In de European Le Mans Series, de klasse waarin Viscaal voor de tweede keer dit jaar mocht invallen - wederom in de bolide met startnummer 20 van Algarve Pro Racing - ben je zo goed als je teamgenoten. Het is immers niet één coureur die de endurancerace kan winnen, maar een drietal dat het met elkaar moet doen.
Viscaal werd voor de 4 uur van Spa-Francorchamps uitgenodigd door zijn voormalige teambaas Stewart Cox, met wie hij in 2022 zijn debuut in het langeafstandsracen mocht maken. Voor de tweede keer in twee races werd hij gekoppeld aan Tristan Vautier en de amateurcoureur Fred Poordad.
Met name Poordad had het lastig op het uitdagende circuit in de Ardennen. De 58-jarige Amerikaan koos voor zekerheid en wilde vooral de wagen heelhuids terugbrengen. Dit zorgde ervoor dat de equipe van Viscaal in de beginfase van de wedstrijd achterstand opliep. Ondanks kranige inspanning kon Poordad niet voorkomen dat de APR-wagen met nummer 20 op de tiende en laatste plaats bleef steken.
Aan zijn ruim dertig jaar jongere teammaat Viscaal de taak om de achterstand in te lopen. Die taak was de jonge Nederlander niet aan dovemansoren gericht. In no-time werkte Viscaal zich op naar een betere positie, om kort na het halferwegepunt al een vijfde stek te hebben veroverd. Die vijfde stek werd zelfs de eerste plaats toen APR besloot om de wagen van Viscaal buiten te houden tijdens een neutralisatie. Zodoende bracht de Tukker zijn inschrijving letterlijk van de laatste naar de eerste positie.
Lang kon APR niet van die kopplaats genieten. Doordat het team ervoor koos om Viscaal buiten te houden, werd de ingelopen achterstand teniet gedaan bij de pitstop onder groenevlagomstandigheden. Bij de eerstvolgende pitstop, waar Vautier zijn teammaat Viscaal na diens marathonstint van bijna twee uur mocht aflossen, viel APR terug naar de negende plaats. De Franse coureur wist gedurende zijn stint meerdere plaats goed te maken, om het team zodoende als zesde over de meet te sturen.
“Meer kon ik niet doen”, zegt Viscaal vanuit de Ardennen. “Ik heb geracet alsof mijn leven ervan afhing, inhaalacties links en rechts geplaatst in de hoop om ons verder naar voren te brengen. Het team besloot de wagen tijdens de neutralisatie buiten te houden en dat heeft ons een betere klassering gekost.”
“Desalniettemin ben ik dankbaar, want het was immers helemaal niet de bedoeling dat ik deze race überhaupt zou rijden. Ik wil Stewart en APR bedanken voor hun geloof in mij en Fred en Tristan voor de fijne samenwerking. Ik zou graag in de toekomst weer eens een wagen met hun delen.”
“Voor mij rest de 8 uursrace van Bahrein, de laatste wedstrijd van het World Endurance Championship van dit jaar. Ik hoop het seizoen met Prema Racing in stijl af te kunnen sluiten op een circuit waar ik in het verleden al meerdere wedstrijden heb gewonnen”, besluit Viscaal strijdvaardig.
De laatste race van Bent Viscaals seizoen 2023 staat op het programma tijdens het eerste weekend van november. Op zaterdag 4 november aanstaande wordt de 8 uur van Sakhir verreden op het Bahrain International Circuit.