Tijmen van der Helm voelt zich thuis in de enduranceracerij getuige podium in ELMS: "Deze auto ligt me beter dan de Formule 3"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 1 juni 2022 12:01
IMOLA - Na zijn uitstekende optreden in de 24U van Daytona en de ELMS op Paul Ricard heeft Tijmen van der Helm een mooi resultaat neergezet in de LMP2-klasse tijdens de tweede ronde van de European Le Mans Series. De achttienjarige coureur uit Den Hoorn werd met zijn team TDS Racing x Vaillante knap tweede in de Pro-AM-klasse op het circuit van Imola. Daarmee bewees hij andermaal een coureur met veel potentie te zijn.
Al tijdens de kwalificatie bewees de Franse equipe van Tijmen dat het een uitstekende snelheid had op het legendarische circuit in microstaat San Marino. “De snelheid zat er echt lekker in, dat ging allemaal goed”, blikte Tijmen terug.
Die initiële blijdschap was aan het begin van de race helaas even verdwenen. Eén van zijn twee teamgenoten had te lang gedaan over de zogenaamde uit-ronde (de ronde van de pitstraat naar de start) voor aanvang van de race.
“Binnen vijf minuten moet je de pits uit rijden en op start-finish verschijnen. Omdat het bij ons te lang duurde, moesten we starten in de pitstraat en hadden we meteen een ronde achterstand. Maar we hebben ook wat geluk gehad, want een aantal rijders ging eraf. Zo kwamen we toch nog op de tweede plek terecht.”
Daarin had Tijmen een groot aandeel. Want mede dankzij zijn stuurmanskunsten sneed de LMP2-bolide van TDS Racing door het veld richting de voorhoede. “Ik zat bij de stuurovername nog achter de GT’s, op P35. Ik bracht hem binnen op P15. Daar was ik best tevreden over.” En dan te bedenken dat Tijmen te maken kreeg met een aantal safety car-situaties waarbij het veld steeds weer in elkaar schoof.
Dat hij snel was, bewees hij wel toen hij de leider in de race achter zich had. “Ik reed op een gegeven moment van hem weg. Dat moest ook, want ik wilde niet nog een ronde verliezen.” Tijmen wist bovendien al het hele weekeinde dat hij één van de snelste LMP2-auto’s van het veld had. Een toppositie was dus mogelijk.
“Iedere training zaten we er al goed vooraan bij. Uiteindelijk hebben we toch nog een heel goed resultaat gepakt. Eigenlijk zonder dat we dat hadden verwacht”, doelde hij op de start vanuit de pitstraat en de daarmee samenhangende ronde achterstand. “Zo zie je maar dat alles kan gebeuren in zo’n race en dat als je de auto op de baan houdt alles nog mogelijk is.”
Dat zijn team met een ronde achterstand aan de race was begonnen, betekende voor Tijmen geen extra motivatie of demotivatie. “Natuurlijk was het niet fijn om zo te beginnen, maar ik stap met dezelfde mindset in de auto als wanneer het team op P1 zou rijden bij de rijderswissel. Ik geef alles wat ik heb en dan kijk ik waar we terechtkomen.”
De ELMS-race in Imola betekende voor Tijmen zijn vierde race in een LMP2-auto. Inmiddels kan de talentvolle Zuid-Hollander, die vorig jaar nog Formule 3 reed, concluderen dat de enuranceracerij hem goed bevalt. “Het was even wennen dat ik nu met teamgenoten rijd, maar het gaat me best goed af. Ik denk dat deze auto me nog beter ligt dan een Formule 3. Ik voel me comfortabel in de auto en dan komt de rest vanzelf wel.”
Tijmen en zijn team staan nu tweede in het Pro-AM kampioenschap. Gezien de snelheid in Imola zijn de vooruitzichten voor de volgende race gunstig. Al waakte Tijmen voor te veel optimisme. “Het kan zo omslaan, we bekijken het per race.” Tegelijkertijd wist hij dat de zaken er goed voor staan. “We hadden alles goed voor elkaar. Ik verwacht wel dat we kunnen doorpakken voor de andere races.”