Tijmen van der Helm debuteert met podiumplek in ELMS! "De snelheid was echt goed"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 april 2022 19:33
LE CASTELLET – Tijmen van der Helm heeft na zijn sterke optreden in de 24U van Daytona, een uitstekend debuut beleefd in de European Le Mans Series. De achttienjarige coureur uit Den Hoorn werd op circuit Paul Ricard in Frankrijk derde in de Pro-Am-categorie van de prestigieuze LMP2-klasse. Extra opsteker was dat zijn team de pole had veroverd. Zo kon Tijmen met zijn bolide van TDS Racing van poleposition vertrekken.
"Als we resultaten blijven neerzetten zoals nu, dan zitten we goed voor volgend jaar. Daar gaat het om”, zei een tevreden Tijmen, die zijn debuutjaar in de endurance-racerij voornamelijk ziet als leerjaar. “Nu is het een kwestie van ervaring opdoen en de circuits leren kennen.”
Gezien zijn uitstekende optreden in Frankrijk zullen mooie resultaten ook tot de mogelijkheden behoren dit jaar. “Ik heb twee feilloze stints gereden met een steady snelheid", blikte Tijmen terug. "Wat dat betreft heb ik niks te klagen. Nu moeten we het zo het hele jaar zien vol te houden. Dat zal best moeilijk worden, want het gaat niet de hele race zo zijn dat we met zijn tweeën in de top drie van de snelste vijftien ronden staan.”
Daar waren Tijmen en zijn teamgenoot Mathias Beche namelijk in geslaagd. Het zei veel over hun snelheid op het beroemde Franse circuit in Le Castellet. “Ik was daar best wel tevreden over. Het gaat tot nu toe redelijk goed, het gaat volgens plan.”
Het weekeinde begon bovendien op uitstekende wijze. Beter kon het zelfs niet dankzij de snelste tijd in de kwalificatie. Dat betekende uiteraard poleposition voor de race. “We hadden daarbij wel een beetje geluk”, zei Tijmen, die van tevoren had verwacht nooit zover te kunnen komen in de kwalificatie. “Om banden te sparen gebruikten we maar één set nieuwe banden terwijl de rest twee sets banden gebruikte.”
In principe betekende dat een nadeel voor Tijmen en zijn teamgenoten Mathias en Philippe Cimadomo. “Nadat we de snelste tijd hadden neergezet, zijn we naar binnen gegaan om met het team te zien wat de anderen gingen doen. Zij waren na een snelle ronde naar binnen gegaan om banden te wisselen. En toen kwam er een rode vlag (einde kwalificatie, red.) omdat er een auto op de baan stilstond. Daardoor hadden we ineens poleposition. Dat was echt wel mooi.”
Tijmen moest vervolgens ook de start voor zijn rekening nemen. "Die ging best wel goed. Ik pakte meteen de leiding, en die behield ik daarna ook. Totdat de safety car op de baan kwam. Ik had achter de safety car mijn banden niet supergoed gewarmd, dus toen kwam de nummer twee me voorbij. Maar hij verpestte zijn banden en ik reed er terug naartoe."
Terug aan kop liet Tijmen opnieuw zien over een superieure snelheid te beschikken. Toch lukte het hem niet om weg te rijden. Daarvoor moest hij te vaak van het gas vanwege ongelukken op de baan. "Ik heb niet superveel pushrondes kunnen doen en kon dus niet echt een gat trekken. Alleen in mijn laatste twee ronden lukte dat. Na de laatste safety car sloeg ik binnen een paar ronden een gaatje van drie seconden. We hadden het met het team goed voor elkaar, de snelheid was echt goed!"