Eurol Hellendoorn Rally: Lefebvre neemt leiding voor Weijs en De Jong! Jos Verstappen goed bezig
Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 september 2022 03:03
HELLENDOORN - Onder grote publieke belangstelling is vrijdagavond de 40e editie van de Eurol Hellendoorn Rally van start gegaan. Niet minder dan 124 equipes kwamen aan het vertrek, waarvan 36 in de historische klasse. Veel aandacht oogstte Jos Verstappen die voor het eerst in Nederland aan de start van een rally stond. Maar ook de Franse top-rijder Stéphane Lefebvre mocht zich verheugen op de waardering van de duizenden rallyfans langs de klassementsproeven in Hallerhoek, Mageleresch en Daarle. Na zes klassementsproeven gaat Lefebvre (Citroën) aan de leiding, met 13,6 seconden voorsprong op Hans Weijs (Ford). De leider in het Open Nederlands kampioenschap, Bob de Jong (Hyundai) staat derde op 20,2 seconden van Weijs. Meervoudig winnaar Erwin Doctor uit Wierden moest helaas al voor KP1 de strijd staken bij de historische rallywagens toen een veertje van het gaspedaal van nog geen euro het begaf! Hij kan zaterdag echter alsnog meedoen aan de tweede etappe.
Reacties van de smaakmakers
#1 Stéphane Levebfre: De proeven zijn gladder dan verwacht; de afstelling iets te hard op de eerste drie proeven; mooie rally, met enorm veel publiek, Wel tricky, niet makkelijk om in het donker te rijden met regen, ik ging nog niet 100 procent op vrijdag want ik wil er zeker van zijn dat ik zaterdag ook van start kan gaan.
#2 Hans Weijs: Intermediates waren niet de goede keuze in de openingsronde, want het was gewoon droog. Op KP5 liet ik de motor afslaan bij het aanremmen en dat kostte mij 9 seconden en vervolgens was mijn motivatie op KP6 niet voldoende voor een snelle tijd.
#3 Bobde Jong:Ik ben te voorzichtig begonnen op KP1; intermediates niet de juiste keuze, er zit meer in; ook de tweede ronde was het lastig en kwamen de achterbanden niet op temperatuur; zaterdag moet het beter!
#4 Jim van den Heuvel: Het moet echt stukken beter; bandenkeuze was lastig!
#5 Gert-Jan Kobus: we begonnen op oude banden van broer Hermen, maar die ‘werkten’ niet, en dat helpt niet om het vertrouwen na crash in de GTC Rally te herwinnen.
#6: Kevin van Deijne: weer de remmen, geen vertrouwen, afgelopen week getest in de regen, nieuwe schijven monteren in de service, tweede boucle ging veel beter, dus zaterdag hopelijk vooraan meedraaien.
#7 Erik Wevers (Markelo): Prachtig, wat een feest, was zijn commentaar na de eerste drie proeven. Maar op KP Hallerhoek raakte hij van de weg en duurde het lang voordat hij zijn weg kon vervolgen.
#8 Jos Verstappen: na drie KP’s was zijn commentaar kort maar krachtig: nog 5 plaatsen naar voren…; en in de tweede boucle won hij al een plek.
#9 Jan de Winkel: Op KP1 voorzichtig, daarna ervaring/vertrouwen winnen, prachtige auto.
Local hero’s
#10 Aaldert Aaltink (van oorsprong woonachtig in Nijverdal), navigator van Rik Karsten (Marle) na drie klassementsproeven: “Het was voor ons echt aftasten. Het was echt super glad, ondanks onze regenbanden. We rijden pas ons eerste volle seizoen in een R5 en willen de vrijdagavond doorkomen, de zaterdag is nog lang.” Rik Karsten, beste lokale rijder na de vrijdagavond: “Het was een mooie avond. Vooral de klassementsproef in Daarle, want daar stond ik vroeger als jochie zelf ook te kijken. We hopen zaterdag te kunnen blijven rijden, want dan kom je in de Eurol Hellendoorn Rally vaak het verst. We zijn tot nu toe tevreden, het gaat elke proef beter. Uitrijden is het doel, ook al omdat de laatste klassementsproef op de zaterdag bijna langs mijn huis gaat.”
#41 Ceriel Klein Kromhof uit Daarlerveen vooraf: “Het evenement ziet erg goed uit. Dit is echt één van de mooiste evenementen van Nederland. Zelf moet ik vanavond even kijken hoe het gaat, het is twee maanden geleden dat ik in Achtmaal voor het laatst reed. Vorige week hebben we echter getest en dat ging supergoed. De auto is nu ook een stuk stabieler. Van rijden in het licht naar rijden in het donker zal vanavond wel omschakelen worden, we gaan het dan ook opbouwen en er niet blind invliegen.”
#78 Arjan Webbink uit Vriezenveen vooraf: “Het is pas mijn vijfde wedstrijd ooit. En we hebben de leiding in de 206 cup. Het gaat echt wonder boven wonder goed. Het donker op vrijdagavond is voor ons geen probleem. We houden niet van dat voorzichtige en vliegen er vol in! In de 206 cup zwepen we elkaar echt op, al moet ik er wel bij zeggen dat we elkaar in geval van nood ook net zo makkelijk voorthelpen.” Tot slot deed Webbink nog een voorspelling: “Voor de toppers in het deelnemersveld zal de bandenkeuze van essentieel belang zijn.”
#117Navigator Marcel Hesselink uit Vriezenveen (bij Bert Brouwer in de auto)doet mee in de Historic Rally: “De nieuwe locatie van het serviceterrein is echt prachtig. Mooi compact. Dat is voor het publiek echt een enorme verbetering, de equipes zijn mooi op loopafstand van elkaar te vinden. Wat onszelf betreft; we willen sowieso finishen. Bovendien hebben we in 2019 voor het laatst in het donker gereden, dus dat zal vrijdagavond even wennen zijn.”
#120 Gerdinand Kolkman en Marco Gombert uit Vroomshoop: “We hebben hier al maanden zin in. De auto hebben we helemaal zelf opgebouwd. We rijden voor ons plezier en willen heel aankomen. We hebben wel ervaring in het donker, maar niet met regen. Dit is pas onze vierde rally.”
Historisch
#101 Kevin Abbring: 2010 was het laatste jaar dat ik hier aan de start stond. Ik heb nog niet eerder met deze ‘smalle’ Lancia Delta gereden. Vorige week heb ik mij bezig gehouden met het afstellen van de auto van Piet Hein. Het is gewoon erg leuk om het publiek deze auto van toen van presenteren.
#102 Erwin Doctor: Helaas uitgevalen nog voor de start van KP1. Een veertje van twee kwartjes van het gashuis was afgebroken daardoor bleef het gas hangen. Terug op de service is de auto weer gemaakt en zijn gaan morgen in de tweede etappe weer van start.
#103 Walter Gromueller: Helaas veel tijd verloren door een niet werkende intercom.
#104 Piet-Hein van der Heijden: Het is op de proeven verraderlijk glad we hebben een serieus moment meegemaakt. De auto voelt goed aan na de verbeteringen door Kevin Abbring, maar we staan tweede prima voor nu. Kevin gaat zo hard, maar we leren bij van hem.
#105 Coen Donkers: Ik ben zwaar onder de indruk van de proeven mooie proeven met mooie lange stukken. Rijd alleen de wedstrijden die ik leuk vindt.
#106 Thom de Jong: Ik ga rustig van start eerst deze 3 proeven maar afwerken. En vooral lol hebben in de auto,
#107 Duco Hoekstra: Rijden in het donker is niet mijn ding. Vandaag met een nieuwe navigator.Rustig starten en morgen vol door als we deze drie proeven doorkomen,
#109 Peter Mangnus: Het ging niet echt lekker vanavond we zijn drie keer gespind. We zaten er niet goed in; het is niet anders morgen weer nieuwe kansen.
#130 Dirk de Boer: Overleven is het woord voor vanavond; verder gas erop en dwars.
Short Rally
De deelnemers aan het Short Rallykampioenschap konden vrijdagavond na de eerste zes klassementsproeven de balans opmaken. De punten zijn dan weliswaar al verdeeld, maar de equipes mogen zaterdag ook nog meerijden. De zege ging nipt naar Bart Geerdink (Peugeot) die Ramon van de Lindeloof (Honda) slechts 1,4 seconde voor wist te blijven.
#64 Ramon van Lindeloof: de eerste twee proeven liepen naar wens de derde proef ging een stuk minder en laten 2.5 sec liggen.
#65 Bart Geerdink: De proeven zijn lastig uitdagend en vooral oppassen een paar kleine foutjes gemaakt. We liggen eerste na 3 KP’s en dat willen we zo houden.
Tussenstand rally vrijdagavond na zes klassementsproeven:
1. Stéphane Lefebvre, Citroën, 28 min 04,7 sec
2. Hans Weijs, Ford, op 13,6 sec
3. Bob de Jong, Hyundai, op 33,8 sec
Einduitslag Short Rally na zes klassementsproeven:
1. Bart Geerdink, Peugeot, 33 min 44,2 sec
2. Ramon van de Lindeloof, Honda, op 1,4 sec
3. Richard Berns, Mercedes, op 5 min 18,7 sec
Tussenstand Historic rally vrijdagavond na drie klassementsproeven:
1. Kevin Abbring, Lancia, 15 min 31,7 sec
2. Piet-Hein van der Heijden, Lancia, op 39,5 sec
3. Bertram Altena, Opel, op 53,2 sec
Resultaten Hellendoorn Rally