Chicane vormt nieuwe uitdaging: “Normaal volgas, nu hard remmen”
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 13 september 2011 11:29
ZANDVOORT - De gewijzigde lay-out van Circuit Park Zandvoort tijdens de Trophy of the Dunes is inmiddels een traditie geworden. Ter hoogte van de Rob Slotermakerbocht is tijdens dit evenement een tijdelijke chicane aangelegd en dat zorgt voor een nieuwe uitdaging voor de deelnemers. Voor de meeste coureurs geldt het als een aangename afwisseling.
“Normaal gesproken ga je vanaf de Hunserug volgas richting het Scheivlak. Maar nu moet je vroeg remmen en hard de chicane inrollen”, beschrijft Ferdinand Kool (BMW 123d) de nieuwe situatie. “De chicane is echt kicken, maar je ziet wel dat de gaten in het veld op dat moment iets groter worden. Toch zit iedereen met twee bochten weer bij elkaar en is er niets aan de hand.”
Ricardo van der Ende (BMW 123d Coupé) ging als één van de snelste coureurs van Nederland tot de limiet. “Tijdens de honderd minuten durende wedstrijd komt de vangrail in de chicane wel erg vaak dichtbij”, merkte Van der Ende. “Ik mistte wel een beetje de sensatie van het Scheivlak, maar de verandering was wel een keer goed en wat mij betreft mogen we het circuit ook wel een keer andersom rijden!”
“Ik vind de chicane leuk om te rijden, al was het wel een aanslag op de auto”, vertelde Jeroen Dik (Volkswagen Golf 5). Hij reed zo hard door de bochtencombinatie dat er een onderdeel bij de wielen brak. “De auto is zwaar en je rost aardig hard over de kerbstones heen. Het was voor het eerst dat zoiets kapot ging, dus daar was ik wel een beetje van verbaasd. Daarna ben ik iets voorzichtiger gaan rijden. Maar deze versie van het circuit blijft zondermeer leuk.”
Ook Liesette Braams (BMW 123d) kon goed omgaan met het obstakel voor het Scheivlak. “Het was een mooie toevoeging aan het circuit, alleen verloor ik daar wel een beetje tijd. Ik miste veel oefentijd doordat we vanwege een mankement al na een ronde de honderd durende wedstrijd moesten staken”, legt Braams uit. “Ik leerde in de tweede race dat het beter was om iets harder te remmen dan nodig, waardoor je een snellere lijn kunt rijden.”