Autosport BE • VW FUN CUP

Francorchampagne: Een voorsmaakje van de World VW Fun Cup

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 16 september 2009 15:47

Het kampioenschap begint aan zijn tweede helft met de Francorchampagne, een meeting die kan rekenen op een sterk startveld. Vanzelfsprekend zijn de beste Belgische teams van de partij, maar ze krijgen flink weerwerk, want er komt een sterke Italiaanse delegatie naar de Ardennen, aangevuld met enkele Franse, Britse en Duitse teams, die allemaal een hoofdrol willen spelen. Kortom, het wordt een felle strijd in de race over 6 uren op zaterdag van 14h00 tot 20h00!

De titelkandidaten trekken dit weekend naar Spa-Francorchamps, alvorens naar Hockenheim en daarna Misano af te reizen voor de World VW Fun Cup. De race die zaterdag tussen 14h00 en 20h00 verreden wordt in het kader van de Francorchampagne zal al een voorsmaakje zijn op de wereldbeker, want het startveld oogt bijzonder internationaal.

Een match België-Italië, maar evenwichtiger dan in het voetbal…

Net zoals in de Trophée de Bourgogne in Dijon, maakt een indrukwekkende Squadra Azzura de verplaatsing naar de Ardennen. De Italianen willen de Belgen op eigen terrein verslaan. In het voetbal zou de uitslag van die match vooraf al bijna zeker zijn, want onze Rode Duivels doen het op het veld tegenwoordig niet zo goed. In de VW Fun Cup zijn de kansen beter verdeeld. De Italiaanse teams zijn zeker te duchten. Bergamaschi-De Castro-Nale (BD Racing 1), Merlo-Palopoli-Memmola (G-Force), De Pasquale-Mannino-De Castro (BD Racing 2) en Capring Caprotti-Zumerlé-Cassera (Due Di Racing Zebra) zijn stuk voor stuk kanshebbers op de overwinning. Maar, voor eigen publiek, kunnen de Rode Duivels… van de VW Fun Cup altijd iets meer.

Blijft de vraag welke « zwart-geel-rode » teams het beste zullen presteren in de sprintrace van 360 minuten. We denken in de eerste plaats aan de winnaars van de 25 Uren VW Fun Cup, Pulinx-Fumal-Soulet-Verbist (MPM Racing), maar zeker ook aan de leiders in het kampioenschap Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing). Die willen immers hun voorsprong in de tussenstand vergroten op hun naaste achtervolgers Richard-Viron-Bordet (MTE Retrodor), Maillet-Brouwers-De Keijser-De Keijser-Dubois (Dubois Racing), Stéveny-Dockerill (Chad Racing), Piron-Delrez (Astur Car) en Nava-Van Hakendover (Cornélis Racing Quick).

Zoals steeds in de VW Fun Cup, oogt de lijst van potentiële outsiders bijna als een telefoonboek. Om ons te beperken tot de andere Belgische teams, rekenen we bij de kanshebbers Brugmans-Serexhe-Léonard (Groupe Circus), Bouillon-Van Oppens-Bara (McDonald’s Racing), Vandenabeele-Gérard-Damoiseaux (VV Speed), Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos Racing), Magal-Quede-Ferraro (Exodus-Ball Events), Nelissen Grade-Van Rooij (MTE Blackbug), Godard-Ryhon-Lognard (Cityzen Promotion Immobilière) en nog vele andere formaties, die er een gewoonte van gemaakt hebben om hun deelname of de exacte samenstelling van de bemanning pas op het allerlaatste moment te bevestigen.

Duitse teams liggen op de loer

Alle eerder genoemde teams hebben een zaak gemeen: ze zullen rijden met een VW Fun Cup aangedreven door een TDI BlueMotion. Die bleek in het begin van het seizoen sneller dan de viercilinder benzinemotor in Spa-Francorchamps, waar het vermogen van de turbodiesel optimaal benut kan worden op de hellingen naar Combes en Blanchimont.

Toch zullen de aanhangers van de traditionele motor ook een rol van betekenis willen spelen, zeker in hun onderlinge strijd. Op dat vlak kijken we vooral naar de Duitse teams: Gazon-Heider-Reincke (Black Panther), Scholzen-Godet (Rockstar Energy), Eckert-Eckert-Geng (Team Kanaligatoren), Hartmann-Petschull-Nielsen (Wind Power Racing), Wartenberg-Muller-Wolter (WGS Racing) en consorten kennen het circuit van Spa-FRancorchamps goed en ze mikken ongetwijfeld op een plaatsje in de kopgroep.

Dat geldt ook voor enkele Britse formaties die het Kanaal oversteken, zoals Stenhouse-Ferrari-Darbey (Prestige Motorsport) en de vertrouwde gezichten in Belgische races De Groot-De Groot King (Scarab Racing).

De kanshebbers op de overwinning doen er best aan om de tijden van de VW Fun Cup nr. 224 in het oog te houden. Die zal immers bestuurd worden door Alain Ferté, Philippe Lemoine en Pascal Renaudat. Dit trio lijkt in staat om zaterdagavond kort na 20h00 de Marseillaise op het podium te laten weerklinken, want ze rijden voor de gelegenheid ook met een TDI BlueMotion!

(Speedworld)

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS