Autosport Internationiaal Singleseaters • Superleague Formula

Chris van der Drift herstelt van 210G impact: "Die was hard!"

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 10 augustus 2010 07:51

Chris van der Drift herstelt en wil ijzersterk rentree

Overleeft crash met 252 kilometer per uur en 210 G-krachten

MILTON KEYNES – Het was een doodsmak. Autocoureur Chris van der Drift werd met 252 kilometer per uur gelanceerd op het circuit van Brands Hatch. De 24-jarige Nieuw-Zeelander met Nederlandse nationaliteit uit de raceklasse Superleague Formula by Sonangol raakte zondag 1 augustus tijdens zijn vlucht een voetgangersbrug. De auto vloog kortstondig in brand en al tollend rond zijn as kwam hij enkele honderden meters later tot stilstand. Iedereen hield zijn adem in. Er was niets meer over van de auto die gehuld was in de kleuren van voetbalclub Olympiacos. Het mag een wonder zijn dat Van der Drift met slechts een paar botbreuken ontkwam.

Inmiddels een week later heeft de coureur een operatie aan zijn enkel en linker wijsvinger achter de rug. Het herstel is ingezet om zo spoedig mogelijk het raceseizoen af te maken. Want dat is wat Chris wil. Na het verzamelen van tientallen overwinningen in diverse vooraanstaande raceklassen, was Superleague Formula een nieuwe stap voorwaarts. Want succesvol zijn met een 750 pk krachtige auto geeft hem een boost op zijn weg naar de Formule 1. Het starten van zijn seizoen zonder één testkilometer gaf de talentvolle coureur een nadeel ten opzichte van de gevestigde orde, maar hij bewees race na race sterker te worden. Dankzij tien podiumplaatsen waarvan vier overwinningen in zeven wedstrijdronden, steeg Van der Drift naar de vierde plaats in het kampioenschap op korte afstand van de koploper.

Chris van der Drift herstelt van horror crash

“252 kilometer per uur”
Ook op Brands Hatch liet de rijder zijn tanden zien. In de eerste wedstrijd kreeg Van der Drift te maken met defecte voorremmen. Toch behaalde hij onder deze moeilijke omstandigheden een knappe zevende positie.Vanwege de regel van de omgekeerde startvolgorde in de tweede wedstrijd, moest Van der Drift vanaf de twaalfde plaats starten. Ontketend reed hij naar voren en leek in de eindfase van de wedstrijd beslag te kunnen leggen op plaats vijf. Daarvoor moest hij enkel de Fransman Julien Jousse voorbij, die de kleuren van AS Roma verdedigt. Chris activeerde de ‘push to pass’ knop voor extra vermogen en begon zijn inhaalactie. “Net voordat we de heuvel afreden zat ik er al erg dicht achter”, begon Van der Drift zijn verhaal. “Hij reed aan de linkerkant, dus ik besloot hem rechts in te halen. Ik ging volgas in de vijfde versnelling en wilde schakelen naar de zesde. Toen hij de eerste keer naar rechts ging, wist ik dat een inhaalactie krap zou worden. Toen hij voor de tweede keer van positie veranderde, gooide hij compleet de deur dicht en mijn enige uitweg was het gras. Daarna gebeurde alles in een fractie van een seconde. Onze wielen raakten elkaar en mijn auto werd als een vliegtuig gelanceerd. De datalogger noteerde een snelheid van 252 kilometer per uur voordat het vernietigd werd.” De klap met de brug produceerde 210 G-krachten en dat is de op één na grootst gemeten hoeveelheid in de geschiedenis van de autosport. Zelfs het metaal van de brug was door de crash verbogen.

Chris was even buiten bewustzijn, maar kwam bij toen de auto tot stilstand was gekomen. Ook al voelde hij extreme pijn, hij aarzelde geen moment en wilde uit de auto klimmen. “Met mijn linkerhand, waarbij het bot zichtbaar was in mijn wijsvinger, probeerde ik eruit te komen. Op dat moment kwamen de marshals aangerend en werd ik vervolgens naar het medische centrum gebracht.” Er gingen diverse gedachten door hem heen. “In eerste instantie was ik razend omdat ik voelde dat ik door de hevige pijn in mijn voet niet direct meer zou kunnen racen”, vertelde Chris. Ook zag hij zijn geplande vakantie in duigen vallen.

Foto van Danny Dzenis www.dd-photography.co.uk

Schade opnemen
Al snel werd Van der Drift afgevoerd naar het nabij gelegen ziekenhuis van Dartford. Hoewel hij wist dat zijn rechter enkel en zijn linker wijsvinger er niet best aan toe waren, had hij nog geen idee over de complete schade. Helemaal ingetaped in zijn ziekenhuisbed en onder invloed van pijnstillers maakte hij (typerend voor Chris) diverse grappen naar zijn naaste familie, management, Competitie Directeur Robin Webb en dokter Chris Ruddlesdin, teambaas Günther Unterreitmeier, vriendin Billie en beste vriend Björn. De laatste twee stonden hem de rest van de week 24 uur per dag bij. Ook voor Björn was dit een vreemd moment. Precies twee jaar eerder hielp Chris zijn vriend nadat Björn in Bulgarije een jetski ongeluk meemaakte.

De eerste vragen aan zijn naaste betrokken gingen niet over zijn verwondingen, maar of hij er snel uitzag, wie de snelste rondetijd had gereden en of een video van de crash beschikbaar was. Deze video kreeg hij een dag later te zien. “Oeh, dat was een harde klap”, zei Chris geschrokken.

Zondagnacht kreeg Van der Drift veel pijn. “Ik voelde overal in mijn lichaam pijn. Het meest kwam waarschijnlijk vanuit mijn linker wijsvinger. Die was er niet best aan toe”, zag Chris. Uiteindelijk werd geconstateerd dat hij aan de crash twee gebroken vingers, twee gebroken ribben, ontwrichte schouder en een gebroken schouderblad had overgehouden. Daarnaast was zijn enkel op twee plaatsen gebroken. Gelukkig kon hij maandagmiddag al onder het mes en werd er een ijzeren plaat met diverse bouten en een ijzeren pin in zijn enkel geplaatst.

“Het ziekenhuis kon mij niet aan mijn vinger opereren en ik wilde eigenlijk zo snel mogelijk het ziekenhuis verlaten”, zei Chris, die dinsdagmiddag alweer terugkeerde naar zijn uitvalsbasis in Milton Keynes. Chris Ruddlesdin, de dokter van Superleague Formula, bood vervolgens een helpende hand. “Ik wil hem erg bedanken voor zijn hulp, want hij heeft me het ziekenhuis van Northampton ingekregen voor plastische chirurgie aan mijn vinger. Hij is te allen tijde erg behulpzaam geweest.” Op donderdag werd Van der Drift succesvol geopereerd aan zijn vinger.

Foto van Danny Dzenis www.dd-photography.co.uk

Honderden steunbetuigingen
Het ongeluk bleef niet onopgemerkt. Slechts minuten na de crash verschenen de eerste beelden op YouTube. Na vijf dagen waren de video’s bij elkaar al meer dan een miljoen keer bekeken. Daarnaast schonken wereldwijd televisie, radio en kranten aandacht aan het incident en verschenen er enkele honderden nieuwsberichten op het internet. Zo kwam hij op televisie bij de BBC en zelfs op de cover van Autosport, Engelands grootste autosportmagazine.

Ook ontving Van der Drift honderden steunbetuigingen op zijn fanpagina op Facebook. Niet alleen van vrienden en familie, maar ook uit Griekenland. Chris: “Ik ben erg onder de indruk van de steun die ik ontving van de Olympiacos-fans. Het is overweldigend en alle berichten hebben mij veel steun gegeven. Ik wil daarom iedereen ontzettend bedanken.”

Racen in Portimao
Hoewel de Olympiacos-auto compleet verwoest is, zal tijdens de volgende wedstrijd 4/5 september op het Italiaanse circuit Adria een gloednieuwe bolide gehuld in de kleuren van de Griekse club op de startgrid verschijnen. Van der Drift is bang dat deze wedstrijd nog te vroeg komt. De dokter in het ziekenhuis van Dartford zei dat Chris moest rekenen op een herstel van minstens drie maanden. “Maar ik heb ook de dokter gesproken die destijds Robert Kubica na zijn crash tijdens de Grand Prix van Canada in 2007 heeft behandeld. Hij zei dat ik sneller dan drie maanden kan herstellen”, zei Van der Drift bemoedigend. “Iedereen moet oppassen want mijn verwondingen stoppen mij niet. Nu niet, nooit niet! Het is mijn doel om in Portimao, de negende ronde van het kampioenschap op 19 september, weer achter het stuur te kruipen.”

Voor het zover is zal Van der Drift een revalidatieprogramma moeten afleggen: “We proberen nu de financiële middelen bij elkaar te krijgen. Er zijn veel mogelijkheden en het ligt er ook aan hoe snel ik herstel. Het liefst onderga ik een speciaal revalidatieprogramma voor coureurs.”

Daarnaast hoopt de massaal gesteunde coureur zijn dank te kunnen betuigen aan de fans van Olympiacos. “Hopelijk kan ik hen snel ter plekke bedanken en kan ik alle fans laten zien hoe trots ik ben om hun kleuren te mogen verdedigen. En misschien kan ik dan ook al een balletje trappen!”

Chris van der Drift wordt momenteel ondersteund door Ekris, Stockholm Fashion, Vision Racer, Racing Pool, National Meats, Arai, en Oakley.

Crash foto's door Danny Dzenis www.dd-photography.co.uk

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS