David Coulthards masterplan dat Red Bull-dominantie zou stoppen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 januari 2024 03:02
David Coulthard
gelooft dat de herintroductie van een tweede bandenleverancier in de F1 een natuurlijke 'concurrentieverschuiving' teweeg zou brengen op bepaalde circuits.
Pirelli is sinds 2011 de enige bandenleverancier in de sport. Aan de 'bandenoorlogen' tussen Bridgestone en Michelin kwam een einde toen Michelin eind 2006 uit de Formule 1 stapte. Omdat de banden voor een gelijk speelveld op het contactvlak op de weg zorgden, vroeg Coulthard zich af of een tweede leverancier het spektakel in de F1 zou verbeteren.
Pirelli won het aanbestedingsproces om tot eind 2027 de enige bandenleverancier van de Formule 1 te blijven, door Bridgestone te verslaan en de optie op een verlenging van een jaar te krijgen. Hiermee is hun monopolie op de bandenmarkt van de F1 voor ten minste de komende vier seizoenen veiliggesteld, maar Coulthard legde uit dat concurrentie op dat gebied een extra element zou kunnen toevoegen aan de procedures om de orde mogelijk door elkaar te gooien.
Coulthard gelooft dat Pirelli met een concurrent naast zich een natuurlijke 'concurrentieverschuiving' zou creëren op verschillende circuits."Concurrentie verbetert het racen, concurrentie verbetert ons als mensen, concurrentie verbetert goederen en diensten, concurrentie verbetert het racen. Ik twijfel er niet aan dat alles een beetje beter zou worden als er concurrentie op bandenvlak was", legde de voormalige McLaren- en Red Bull-coureur uit.
"Pirelli heeft fantastisch werk geleverd door te leveren wat er van ze gevraagd werd in vergelijking met de vorige banden. Met de grotere banden winnen ze elke Grand Prix. Het zou betekenen dat er niet zoveel inkomsten zouden zijn uit de reclame die Pirelli rond het circuit heeft, hoewel ik niet aanneem dat het voor beide bandenfabrikanten onmogelijk zou zijn om op dezelfde manier reclame te maken. Je hebt Mercedes Safety Cars en je hebt Aston Martin Safety Cars."
"Er is op dit moment geen behoefte aan een bandencompetitie, maar het zou wel beter zijn. Wat het ook zou doen, is dat Pirelli soms de juiste band voor het circuit heeft en de andere keer Bridgestone. Dus je hebt natuurlijk die verschuiving van competitie van circuit naar circuit, gebaseerd op het enige dat de grond raakt, en dat zijn de banden."