Autosport Internationiaal Singleseaters • FIA Formule 3

De gloednieuw Formule 3-wagen: Alle technische specificaties op een rij!

Uitgegeven door Frank Korsel • 31 augustus 2024 17:47

Het FIA Formule 3-kampioenschap heeft de gloednieuwe F3 2025-wagen onthuld aan de internationale media in de paddock van de Formule 1 in Monza. Dit nieuwe model, dat zal worden ingezet in de seizoenen 2025, 2026 en 2027 en is volgens de organisatie ontworpen met de bedoeling om jonge coureurs de beste kans te bieden om door te stromen naar de Formule 2 en uiteindelijk de Formule 1.

F3 car 2025

De gloednieuwe bolide voldoet aan de nieuwste FIA-veiligheidsnormen en wordt aangedreven door een op maat gemaakte 6-cilinder 3,4-liter natuurlijk aangedreven Mecachrome-motor, die 380 pk levert bij 8000 toeren per minuut. De F3 2025 is verder ontworpen om inhaalmanoeuvres in te bevorderen, wat voor spannende races moet zorgen. Belangrijke kenmerken van de nieuwe auto zijn onder andere systemen zoals de Virtual Safety Car (VSC), een geoptimaliseerd Drag Reduction System (DRS) en een nieuwe Marelli Vehicle Control Unit (VCU), die identiek is aan die van de huidige F2-wagen.

Formule 3 2025

De F3 2025 heeft zijn eerste shakedown-test al met succes doorstaan in juni op het circuit van Varano, met voormalig F2-coureur Tatiana Calderon achter het stuur. Sindsdien heeft de wagen al 2.000 kilometer afgelegd tijdens verschillende ontwikkelingstests. Na de onthulling van vandaag zal het ontwikkelingsprogramma de rest van het jaar worden voortgezet. Bekijk hieronder alle technische details van de gloed nieuwe F3-auto.

DESIGN CRITERIA
• Aerodynamics optimized to facilitate overtaking. Very low ride height sensitivity and
wide range of suspension set-up possibilities.
• Cost effectiveness
• Compliant to FIA F3 2025 safety rules.
- Static tests.
- Crash tests.
- Anti-intrusion panels.
- Steel Halo.
- Wheel tether cables

ERGONOMICS
• Driver comfort
• Steering wheel size and handles ergonomic
• Steering effort under FIA requirements


TECHNOLOGY
• Bodywork - Carbon - Kevlar honeycomb structures made by Dallara.
• Sequential gearbox.
• Electro-hydraulic gear shift system.
• All in one ECU- GCU – Data logger equipment from Marelli.
• High speed data acquisition system but no telemetry.
• DRS.
• F1 type VSC & Marshalling system.
CHASSIS AND BODYWORK
• Chassis designed by Dallara Automobili.
• Carbon Monocoque complying to FIA F3 2025 Safety standards.
• Front and rear wing made out of carbon composite material.

ENGINE
• Bespoke Mecachrome 6-cylinder 3.4-litre naturally aspirated 380 HP @ 8000 rpm.
• Fly by wire throttle system.

SUSTAINABILITY
• Advanced fuel meeting the FIA 100% sustainable fuel standard.
• Recycled carbon:
- Front end plate
- Driver seat shell
- Engine cover

GEARBOX
• Bespoke six gear longitudinal gearbox designed by 3Mo.
• Marelli electro-hydraulic command via paddle shift from steering wheel.
TYRES
• 16 inches Pirelli tyres.
• Three specific compounds developed for Formula 3 to provide the most suitable compound for every circuit.


PERFORMANCE
• A top speed of 300 km/h.
• Lateral acceleration up to +/- 2.6 G.
• Maximum braking deceleration -1.9 G.
• Acceleration 0 – 100 km/h: 3.0 seconds.
• Acceleration 0 – 200km/h: 7.7 seconds.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS