Formule 1

Dr. Helmut Marko oordeelt over vleugels McLaren: 'Geen grijs gebied'

Uitgegeven door Frank Korsel • 23 september 2024 07:02

De Formule 1-auto’s van het McLaren-team liggen inmiddels al enige tijd onder een vergrootglas. Het Britse team heeft voor veel ophef gezorgd door het gebruik van een achtervleugel die zichtbaar buigt onder hoge snelheid. De FIA heeft er uitgebreid onderzoek naar gedaan en vroeg het team aanpassingen te doen. Maar volgens Dr. Helmut Marko, teamadviseur van Red Bull Racing, is dat nog niet genoeg. In gesprek met Sky Duitsland pleit hij voor duidelijke regelveranderingen, of een totaalverbod op de vleugel van McLaren.



“Net zoals de meeste kijkers zagen wij het op TV. We zagen de vleugel bewegen. Er is geen sprake van grijs gebied. In de regels staat exact dat de vleugel niet aerodynamisch mag veranderen tijdens het rijden. Dus ze moeten een andere testmethode gebruiken, de regels veranderen of deze vleugelspecificatie van McLaren verbieden”, concludeert de Oostenrijker.

De strijd om de coureurstitel in de Formule 1 wordt met de race spannender. Hoewel Max Verstappen kan teren op een voorsprong van 52 punten, komt Lando Norris gestaag dichterbij. Red Bull worstelt inmiddels al geruime tijd met de balans van haar bolides, McLaren spint daar garen bij en pogen voor het eerst in tien jaar tijd weer eens wereldkampioen te worden in de koningsklasse van de autosport. Het Britse team staat in het constructeurskampioenschap wel 41 punten voor op de Oostenrijkse tegenstrever.

Mede daardoor benadrukt Marko dat het belangrijk is dat de FIA duidelijkheid verschaft. Overigens blijven de klachten niet alleen beperkt tot de voorvleugel. “Het is overduidelijk dat het (de achtervleugel) beweegt onder hoge snelheid. Het kan slim zijn, of niet. Maar uiteindelijk is het aan de FIA om te bepalen of het al dan niet legaal is. Uiteraard werd de vleugel niet voor het eerst gebruikt in Baku, dus het is belangrijk om met duidelijkheid te komen.

Marko vervolgt: Het gaat trouwens niet alleen om de achtervleugel, hetzelfde geldt voor de voorvleugel. ‘Wat is toegestaan?’ ‘Hoe ver mag het buigen?’ Dat soort dingen, daar willen we duidelijkheid over. We moeten afwachten en kijken wat eruit komt", besluit het Red Bull-kopstuk.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS