Formule 1

F1 krijgt schuld van blokkade van rookies in de Formule 1

Uitgegeven door HJ van Keulen • 19 maart 2024 07:02

Formule 1-teams moeten volgens Fernando Alonso niet de schuld krijgen van hun terughoudendheid om ervaren coureurs te vervangen door rookies. De 42-jarige Spanjaard wordt momenteel in verband gebracht met een sensationele overstap van Aston Martin naar Mercedes in 2025 om de aan Ferrari gebonden Lewis Hamilton te vervangen.

Fernando Alonso


Maar officieel houdt Alonso vol dat hij zelfs zijn pensioen niet uitsluit. "Hij heeft een nieuwe boot gekocht", glimlachte voormalig F1-baas Eddie Jordan in zijn Formula For Success podcast. "Dat is voor mij vaak een indicatie. Mensen hebben de gewoonte om boten te kopen en met pensioen te gaan, dus laten we kijken wat er gebeurt."

Maar als Alonso blijft, heeft Aston Martin meer dan duidelijk gemaakt dat het de tweevoudig kampioen voor meer dan nog een seizoen wil contracteren.

Vorige week dacht voormalig F1-coureur Ralf Schumacher dat het door oudere coureurs als Alonso komt dat de weg naar de grid momenteel geblokkeerd is voor nieuwkomers. 'Ik heb niets tegen Fernando", zei hij, maar het doel van F1 is niet om een steeds ouder raster te hebben."

Een van de geldschieters van de 22-jarige Liam Lawson, Rodin Cars-baas David Dicker, geeft de Formule 1-teams de schuld van de opstopping. "Hoeveel jongens op de F1-grid zouden in staat zijn om het wereldkampioenschap te winnen als ze in de beste auto zaten?", vroeg hij zich af bij Formula Scout. "Vijf of zes misschien? Ik begrijp niet waarom ze niet wat meer rouleren, want in het bedrijfsleven en zo zou je dat wel doen. Maar het is bijna van 'Jeetje, die jongen gaat kapot als hij geen stoeltje meer heeft. Man, je moet presteren", benadrukt hij.

Alonso keert zich echter tegen het idee dat de oudere coureurs of de teams de schuld krijgen van het gebrek aan nieuwkomers in de Formule 1. Hij is een fel criticus van de huidige testbeperkingen in de sport. "Sommige grote teams kunnen het zich veroorloven om een financieringsprogramma te implementeren met privétests in een oude auto voor Formule 2-coureurs", zegt Alonso volgens Speed Week. "Maar zelfs dat is geen grondige voorbereiding of echt testen, maar zo gaat het nu eenmaal in deze sport. We hebben zoveel raceweekenden waar we aan meedoen, wat betekent dat de teams al aan hun maximum zitten, zowel wat betreft het budgetplafond als de werkdruk van de medewerkers die naar de 24 races gaan."

"Ik denk dat het daarom bijna onmogelijk is om een testteam op te zetten, zoals in het verleden, om de jonge coureurs goed voor te bereiden", zei Alonso. "Zelfs de wintertests zijn erg kort."

"Als je een nieuweling in de auto zet, heeft hij precies anderhalve testdag voordat het seizoen begint. Het is goed mogelijk dat dit een of twee teambazen ervan weerhoudt om jonge coureurs in te zetten. Er zijn een aantal dingen die nu niet goed gaan in de F1 en soms verheffen we als coureurs onze stem. Ik hoop dat ze ook gehoord worden."

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS