Red Bull consultant Helmut Marko: "De Red Bull RB19 is een evolutie en geen revolutie"
Uitgegeven door Peter Vader • 24 februari 2023 06:02
Red Bull wordt geconfronteerd met het zich verder terugtrekken van de dagelijkse werkzaamheden door top-ontwerper Adrian Newey. Maar Red Bull bleek voorbereid en zijn opvolgers hebben achter de schermen de laatste tijd hard gewerkt om het stokje over te kunnen nemen. En zo hoort het ook: geen revolutie maar een evolutie! Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft nu ook de vrees weggenomen dat Adrian Newey iets heel speciaals heeft bedacht voor de RB19 waarmee Max Verstappen en Sergio Perez in 2023 de strijd zullen aangaan. Bovendien drijft de ervaren Oostenrijker de spot met de geruchten over vermogenswinst van Ferrari.
Max Verstappen en Helmut Marko
Doeltreffende RB18
Dit seizoen is het tweede van deze generatie Formule 1-auto's. De vorig jaar nieuw geïntroduceerde regels met een geheel nieuw concept van Red Bull's sterontwerpers ‘Newey & Team’ zorgde ervoor dat het team uit Milton Keynes sneller de winst wist te pakken dan enig ander team. We praten over de tweede titel van Max Verstappen en het winnen een recordaantal van 17 van de 22 Grand Prix-races, een bewijs van de doeltreffendheid van de Red Bull RB18.
Niet eenzelfde voordeel
Maar Marko is er niet zo zeker van dat Red Bull deze keer net zo'n groot voordeel zal hebben, vertelde de Oostenrijker aan Kronen Zeitung voorafgaand aan de F1-tests in Bahrein op donderdag: "We willen beide titels verdedigen, maar ik verwacht geen seizoen dat zo dominant is als 2022.” Wat de Red Bull RB19 betreft, onthulde Marko: “Aangezien er niet veel is veranderd aan de reglementen, gaan we ervan uit dat we een goed pakket hebben. De onderkant is wat korter, plus nog een paar kleine dingen, maar ik ben geen ingenieur. Er is een toename van de prestaties gerealiseerd zonder de betrouwbaarheid aan te tasten. Maar de cijfers die zoemen van Ferrari zijn dat zeker niet", voegde hij eraan toe, waarmee hij de claims van Ferrari-winsten tijdens de winter weerlegde, geciteerd door GrandPrix247.
Bescheiden nerveus
Op de vraag of hij nerveus was na de windtunnelbeperkingen die aan het Red Bull-team zijn opgelegd wegens het overschrijden van de kostenlimiet van de F1, antwoordde Marko: "We wisten dat ons werk in de windtunnel moest worden gedaan, er was geen ruimte voor experimenten. In 2022 hadden we de beste auto, die net als deze, op tijd klaar was en werkte. Ik ben ervan overtuigd dat dat nu ook zal gebeuren, dus kan ik melden dat ik slechts bescheiden nerveus ben."
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!