Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S - Wat krijg je wanneer race-DNA samenkomt met alledaags gebruiksgemak: de nieuwe BMW M3 CS Touring

Uitgegeven door Peter Vader • 30 januari 2025 15:00

Met de nieuwe BMW M3 CS Touring voegt BMW M GmbH alweer een bijzonder model toe aan zijn gamma uiterst krachtige sportwagens. De laatste nieuwe toevoeging in de populairste productfamilie bouwt voort op het succes van de BMW M3 Competition Touring met M xDrive en combineert het kenmerkende karakter van die wagen met een nog groter potentieel voor sterke prestaties. Een 405 kW/550 pk sterke zescilinder-in-lijn motor, een specifieke chassisafstelling, exclusieve designkenmerken en talloze gewichtsbesparende CFRP-componenten (met koolstofvezel versterkte kunststof) vormen de ingrediënten voor een ongeëvenaard racewagengevoel. De interieurruimte van de allereerste BMW M3 CS Touring kan op diverse manieren worden benut, zodat de inzittenden zowel op het circuit als bij uiteenlopende alledaagse situaties, vrijetijdsactiviteiten en reizen, kunnen genieten van zijn ultradynamische rijeigenschappen.

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 1

De modelspecifieke prestatiekenmerken van de motor zorgen samen met de overbrenging via de 8-traps M automatische versnellingsbak Steptronic en de vierwielaandrijving M xDrive voor dynamische sensaties en een superieure tractie. Zo gaat de BMW M3 CS Touring in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u.

De allereerste BMW M3 CS Touring beleeft zijn wereldpremière op het Mount Panorama Circuit in Bathurst, in de Australische staat New South Wales. Daar wordt hij op 30 januari 2025 voor het eerst aan het publiek getoond in het kader van het Bathurst 12 Hour-raceprogramma. De BMW M3 CS Touring wordt slechts in beperkte oplage gebouwd en zal vanaf maart 2025 worden geleverd aan klanten in onder meer Europa, Australië, Japan en Zuid-Korea. Duitsland, de thuismarkt van de wagen, is veruit de belangrijkste verkoopregio. De speciale reeks wordt samen met alle andere varianten van de BMW M3 Berline en BMW M3 Touring gebouwd in de fabriek van de BMW Group in München.

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 2

Zescilinder-in-lijnmotor past racetechnologie aan

De 3,0-liter zescilinder-in-lijn motor van de BMW M3 CS Touring werd van bij de start aan ontworpen om uitmuntende circuitprestaties te leveren. Bovendien beschikt hij over verscheidene technologische details uit de wereld van het racewagendesign. Voorbeelden daarvan zijn de extreem rigide krukkast met gesloten constructie zonder hulzen, een lichtgewicht gesmede krukas en een cilinderkop met 3D-geprinte kern. De eveneens gewichtsbesparende cilinderboringen hebben een ijzeren spraycoating die met het ‘wire arc’-procedé is aangebracht om wrijvingsverliezen te verminderen. Ook het koelsysteem en de olietoevoer zijn ontworpen om de aanhoudende zware belasting tijdens snelle circuitritten aan te kunnen.

De aandrijving combineert het hoogtoerige karakter waarvoor M bekendstaat en de lineaire vermogensafgifte in het uiterste bereik van het toerental met de opgewaardeerde M TwinTurbo-technologie. Door de maximale laaddruk van de twee MonoScroll-turbo’s te verhogen tot 2,1 bar en modelspecifieke aanpassingen aan de motorsturing door te voeren, kon het maximumvermogen van de BMW M3 Competition Touring met M xDrive met nog eens 15 kW/20 pk worden verhoogd tot 405 kW/550 pk. De motor ontwikkelt zijn maximumkoppel van 650 Nm tussen nauwelijks 2.750 en 5.950 t/min, produceert zijn maximumvermogen bij 6.250 t/min en bereikt zijn limiet bij 7.200 t/min.

Bovendien zorgt een speciaal ontworpen motorbevestiging met verhoogde veeruitslag voor een extreem stijve verbinding tussen de krachtbron en de voertuigstructuur. Dat leidt tot een nog scherpere motorrespons en een extreem directe vermogensoverdracht naar de aandrijflijn. Dankzij de onmiddellijke vermogensafgifte sprint de BMW M3 CS Touring in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en in 11,7 seconden van 0 naar 200 km/u. Wanneer de ‘one-foot roll-out’-methode* wordt gebruikt, is dat respectievelijk 3,2 seconden en 11,4 seconden. De herneming van 80 naar 120 km/u duurt 2,7 seconden in vierde versnelling en 3,5 seconden in vijfde versnelling. De topsnelheid van deze speciale reeks – die standaard wordt geleverd met het M Driver’s Package – is elektronisch begrensd tot 300 km/u.

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 3

Het opzwepende motorgeluid dankt de wagen aan zijn M specifieke uitlaatsysteem met elektrisch gestuurde kleppen, zijn titanium uitlaatdemper met gewichtsbesparend design en – zoals gebruikelijk bij M – twee paar uitlaatpijpen, die in matzwart zijn gelakt. De akoestische uitstraling van de motor varieert naargelang het motorprofiel dat de bestuurder selecteert in het M Setup-menu. De modi SPORT- en SPORT+ produceren een rijgeluid dat een echte auditieve dramatiek verzekert, met name tijdens het schakelen en de bijbehorende aanpassingen aan het toerental.

De 8-traps M versnellingsbak Steptronic, de vierwielaandrijving M xDrive en het actieve M differentieel zorgen dan weer voor een onweerstaanbaar dynamische krachtoverbrenging.

De motor in het vooronder van de BMW M3 CS Touring werkt samen met een 8-traps M versnellingsbak Steptronic inclusief Drivelogic. De in de keuzehendel geïntegreerde Drivelogic-toets maakt het mogelijk om de schakeleigenschappen van de versnellingsbak te wijzigen, met keuze uit drie duidelijk verschillende standen. Behalve comfortgerichte en sportieve opties kunnen bestuurders ook kiezen voor een stand die speciaal is geoptimaliseerd voor circuitritten. Zowel de keuzehendel als de schakelpaddles van carbon op het stuur maken het mogelijk om in te grijpen in het schakelproces.

De BMW M3 CS Touring brengt zijn vermogen over op de weg via de vierwielaandrijving M xDrive. Die laatste maakt gebruik van een elektronisch gestuurde meerplaatkoppeling in de transferbak om het motorvermogen volledig variabel en naadloos te verdelen over de voor- en achterwielen en levert topprestaties, zelfs tijdens ruwe circuitsessies. In combinatie met het actieve M differentieel op de achteras – eveneens met volledig variabele werking – versterkt de achterwielgerichte vierwielaandrijving de typische M rijdynamiek. Bovendien kan de bestuurder de 4WD Sport-modus inschakelen via het M Setup-menu. Dan wordt een nog groter deel van het motorvermogen naar de achterwielen gestuurd. De 2WD-modus biedt van zijn kant een rijervaring voor de ultieme purist, met een klassieke achterwielaandrijving en uitgeschakelde DSC-functie (Dynamic Stability Control).

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 4

Modelspecifieke afstelling voor het chassis en prestatiegerichte remkracht

De chassistechnologie van de BMW M3 CS Touring is precies afgestemd op de prestatiekenmerken van de motor, het algehele voertuigconcept en de specifieke gewichtsverdeling van deze nieuwe speciale reeks. Ook werden de instellingen voor het DSC-systeem en de M Dynamic mode doelbewust geoptimaliseerd voor de specifieke eisen van dynamische circuitritten. De elektronisch gestuurde schokdempers van de adaptieve M sportophanging hebben eveneens een specifieke afstelling in de BMW M3 CS Touring, net als de M Servotronic-stuurinrichting en het geïntegreerde remsysteem.

De M Compound-remmen met remklauwen die naar keuze in het rood of zwart zijn gelakt, zorgen voor een uitmuntende remkracht. Als optie zijn ook M Carbon keramische remmen verkrijgbaar, waarbij de remzadels beschikbaar zijn in rood of mat goud. Tot de standaarduitrusting behoren ook gesmede BMW M lichtmetalen velgen in een exclusief dubbelspaakdesign met een matte afwerking in Goldbronze of Schwarz. De velgen, die een diameter hebben van 19" vooraan en 20" achteraan, zijn standaard uitgerust met Track-banden (275/35 ZR19 vooraan en 285/30 ZR20 achteraan). Als optie zonder meerkost voor deze banden kunnen klanten opteren voor sportbanden met dezelfde afmetingen. Ook Ultra Track-banden staan op de optielijst.

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 5

Exclusieve carbononderdelen en geoptimaliseerde koetswerkstijfheid voor uitstekende prestaties

Naast de extreem krachtige motor en de modelspecifieke chassistechnologie dragen ook intelligente, gewichtsbesparende designingrepen in belangrijke mate bij tot de exclusieve prestatiekenmerken van de BMW M3 CS Touring. Doorgedreven gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) is uitermate belangrijk om het gewicht te beperken. De motorkap, frontsplitter, voorste luchtinlaten, buitenspiegelbehuizingen en achterdiffusor zijn stuk voor stuk gemaakt van CFRP.

In het interieur dragen de M Carbon kuipzetels en de eveneens in CFRP uitgevoerde schakelpaddles, decoratieve lijsten en middenconsole bij aan het lagere gewicht. Al deze gewichtsbesparende designmaatregelen zorgen voor een totale winst van ongeveer 15 kilogram in vergelijking met de BMW M3 Competition Touring met M xDrive. De koetswerkstijfheid wordt verder verhoogd door de optionele M veerpootbrug in de motorruimte, die eveneens is ontworpen met het oog op lichtheid.

Uitstekende balans tussen prestaties en dagelijks gebruiksgemak; exclusieve designkenmerken

De kenmerkende M prestaties en het veelzijdige koetswerkconcept van een Touring-model vormen ontegensprekelijk een ongebruikelijke combinatie, en de nieuwste speciale editie voegt nog een bijzondere allure toe aan de mix. In de BMW M3 CS Touring gaat het geconcentreerde M gevoel hand in hand met een uitgebreid moduleerbaar interieur waarvan het volume onder de hoog openzwaaiende achterklep kan worden uitgebreid van 500 liter tot maximaal 1.510 liter. Bovendien worden de dynamisch gestrekte lijnen van het Touring-model en de M specifieke koetswerkdetails – die precies zijn afgestemd op de technische vereisten inzake koelluchttoevoer en aerodynamische balans – aangevuld met exclusieve designelementen die met hun opvallende verschijning het circuitgevoel van de BMW M3 CS Touring weerspiegelen.

Zo vormt het standaard zichtbare carbon van de motorkap, frontsplitter, voorste luchtinlaten en M buitenspiegelbehuizingen van de speciale reeks een uniek contrast met de opvallende koetswerkkleuren van de rest van de wagen. De BMW M3 CS Touring kan worden besteld met een koetswerkkleur in British Racing Green, Laguna Seca Blue, Frozen Solid White of Saphirschwarz metallic. Het dak en de modelspecifieke dakspoiler zijn uitgevoerd in Schwarz hochglänzend en geven het stoere koetswerk een elegante uitstraling. Een ander exclusief designkenmerk van het speciale model is de rode omlijsting van de dakspoiler.

De voorkant van de wagen wordt bepaald door de ultra-gestripte en frameloze lichtgewicht BMW M nieren. Het zwarte modelopschrift op de bovenste van de twee horizontale nierspijlen wordt benadrukt door een rode contourlijn, net als het modelopschrift voor- en achteraan. Als duidelijke verwijzing naar de autosport gloeien de LED Headlights van de BMW M3 CS Touring op met hetzelfde kenmerkende gele licht als bij GT-racewagens.

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 6

Bestuurdergerichte cockpit met exclusieve racewagenuitstraling

Het interieur van de BMW M3 CS Touring combineert een sportwagencockpit die maximale prestaties uitstraalt met digitale technologie en exclusieve designkenmerken. Standaard worden elektrisch verstelbare en verwarmbare M Carbon kuipzetels gemonteerd voor de bestuurder en voorpassagier. Ze hebben geïntegreerde hoofdsteunen, een verlicht ‘CS’-logo en oppervlakken in leder Merino. Hun exclusieve zwart-rode design komt ook terug op de achterbank, terwijl alle deurpanelen met zwart leder zijn bekleed.

Het standaard M Alcantara-stuur met drie spaken brengt – met zijn vlakke onderrand en rode middelpuntmarkering op 12 uur – een authentieke racewagenflair in de cockpit. Andere M specifieke details zijn het rode ‘CS’-label op de middenconsole, de M veiligheidsgordels en de deurdrempels met modelopschrift.

Met de M specifieke Setup-knop op de middenconsole krijgt de bestuurder rechtstreeks toegang tot de instellingen voor de motor, het chassis, de stuurinrichting, de remmen en M xDrive. Er kunnen twee individueel configureerbare instellingsvarianten worden opgeslagen, samen met persoonlijke instellingen voor de motorsound, DSC, de Auto Start Stop functie en de schakelkenmerken van de 8-traps M versnellingsbak Steptronic. Deze instellingen worden vervolgens geselecteerd met de M toetsen op het stuur. De BMW M3 CS Touring is ook standaard uitgerust met het M Drive Professional-systeem met voor het circuit geoptimaliseerde functies zoals de M Drift Analyser en M Laptimer. Bovendien zorgt de tientraps M Traction Control voor gepersonaliseerd rijplezier op het circuit. Een ander kenmerk van M Drive Professional is de M Mode-knop op de middenconsole, waarmee de rijhulpsystemen en de inhoud van het Info Display en Head-Up Display kunnen worden geconfigureerd. Bestuurders kunnen hier kiezen uit de standen ROAD, SPORT en TRACK.

In de nieuwe BMW M3 CS Touring zorgt de nieuwste versie van het weergave-en bedieningssysteem BMW iDrive op basis van het BMW Operating System 8.5 voor een intuïtieve bediening van talloze voertuigfuncties en digitale services. Met de BMW Intelligent Personal Assistant en het BMW Curved Display aan boord is de wagen volledig gebaseerd op aanraakbediening en natuurlijke spraakcommando’s. De M specifieke weergave op het 12,3" Info Display toont de bekende M Shift Lights bovenaan, terwijl de status van de rijstabiliteitssystemen, M xDrive en tractiecontrole onderaan het scherm te vinden zijn. Het beginscherm van het 14,9" Control Display bevat widgets voor de instellingen van de wagen, de bandenspanning en de temperatuur.

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 7

Geavanceerde opties voor meer rijplezier en comfort bij dagelijkse gebruik

De standaarduitrusting van de BMW M3 CS Touring omvat ook de BMW Live Cockpit Navigation Professional die, naast het BMW Head-Up Display met M specifieke inhoud, het cloudgebaseerde navigatiesysteem BMW Maps, smartphone-integratie, telefonie met draadloos laden en een WiFi-interface biedt. De BMW Drive Recorder kan als optie worden toegevoegd.

De BMW M3 CS Touring biedt bestuurders bovendien een brede waaier aan comfortverhogende voorzieningen en rijhulpsystemen die zijn ontwikkeld met de focus op puur rijplezier. Comforttoegang, het alarmsysteem, de automatische airconditioning met twee zones en het Harman Kardon Surround Sound System zijn allemaal standaard. Ook Park Distance Control en het Parking Assistant Pack, de botswaarschuwing vooraan, Lane Departure Warning en Speed Limit Info zijn standaard, terwijl het Driving Assistant Pack als optie besteld kan worden.

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 8

Opmerkingen en aanvullingen m.b.t. bovenstaande tekst:

1) Alle cijfers met betrekking tot prestaties, brandstofverbruik, emissies en rijbereik zijn onder voorbehoud.

2) Alle vermelde uitrustingskenmerken, technische gegevens, verbruikscijfers en emissiecijfers hebben betrekking op het aanbod voor de Duitse markt. De maten en afmetingen hebben betrekking op Duitse modellen met een basisconfiguratie. Ze kunnen variëren naargelang de grootte van de velgen/banden en de gekozen optionele uitrusting.

3) CO2-uitstoot en verbruik, WLTP gecombineerd: energieverbruik 10,5 l/100 km; CO2-uitstoot 238 g/km; CO2-klasse G.

4) De officiële verbruiks- en CO2-cijfers zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure en zijn in overeenstemming met de Pkw-EnVKV-wetgeving. Ga naar www.bmw.com voor meer informatie.

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 9

De nieuwe BMW M3 CS Touring Foto 10





RaceXpress logo i.c.m. YouTube


Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS