Haas gaat niet naar Keulen maar kiest voor Maranello: "Ferrari doet het onderzoek en wij profiteren hiervan"
Uitgegeven door Peter Vader • 11 februari 2025 13:54
Haas heeft onlangs een overeenkomst gesloten met Toyota: een zeer gunstige overeenkomst, die het Amerikaanse team aanzienlijke voordelen kan opleveren. Vele insiders fluisteren dat het het begin is van Toyota’s terugkeer in de Formule 1. Wie herinnert zich niet Toyota’s poging vanuit Keulen om in de jaren tussen 2002 en 2009 de top van de Formule 1 te bereiken. Het werd net geen flop maar bleef bij een gematigd succes in de koningsklasse, de echte top werd nooit bereikt. Maar Toyota pakt het nu allemaal wat voorzichtiger aan en zegt nu alleen als technisch partner en sponsor te opereren. Voor 2025 heeft Haas nu desondanks besloten om in ieder geval voor dit jaar geen gebruik te maken van de windtunnel van Toyota. In plaats daarvan zal Haas de windtunnel van Scuderia Ferrari in Maranello blijven gebruiken.
Haas-teambaas Ayao Komatsu: "Wij profiteren ervan, zonder dat we er zelf onderzoek naar hoeven te doen. Dus voor de nabije toekomst zie ik geen reden om de windtunnel van Maranello te verlaten en over te stappen op de windtunnel van Toyota.”
Waarom deze keuze?
In tegenstelling tot Toyota neemt Ferrari deel aan hetzelfde Formule 1-kampioenschap en past daarom zijn apparatuur, waaronder de windtunnel, aan op de het niveau van de concurrentie. Ferrari is dus verantwoordelijk voor het vinden van oplossingen voor eventuele problemen en het aanpassen van de auto’s en hun techniek. Haas kan van deze ontwikkelingen zonder beperkingen gebruik maken.
Win-win situatie
Haas-teambaas Ayao Komatsu zei erover: “Ja, we gebruiken nog steeds de windtunnel van Ferrari. Zeggen dat we de windtunnel van Toyota nooit zullen gebruiken is een groot woord, maar voor de nabije toekomst hebben we niet de intentie om de windtunnel van Maranello te verlaten. Voor mij is het een win-winsituatie, omdat wij en Ferrari uiteraard in hetzelfde kampioenschap vechten. Dus wat voor specifiek probleem er ook is met hun windtunnelhardware, dat verband houdt met de specifieke regels voor het grondeffect in deze generatie F1-bolides, doet Ferrari het onderzoek en pakt het probleem aan. Wij profiteren er dus van, zonder dat we er zelf onderzoek naar hoeven te doen. Dus voor de nabije toekomst zie ik geen reden om de windtunnel van Maranello te verlaten en over te stappen op de windtunnel van Toyota.”
Logistiek probleem
Nadat de werkzaamheden aan de nieuwe windtunnel in Woking waren afgerond, heeft McLaren geen gebruik meer gemaakt van de Keulen-windtunnel. McLaren was de enige klant die hiervan gebruik maakte, dus is er nu een leegte in de Toyota-faciliteit ontstaan, aangezien McLaren voortaan gebruikt maakt van de nieuwe windtunnel in Woking. De vrij gekomen ruimte in Keulen zou kunnen worden gebruikt door het nieuwe Andretti. Gedurende de afgelopen maanden heeft Andretti deze locatie al gebruikt om de dynamiek van de regelgeving van 2025 te bestuderen. McLaren kampte ook met logistieke problemen, omdat de onderdelen die in de fabriek werden gemaakt, naar de Toyota-locatie in Keulen in Duitsland moesten worden gestuurd om te worden getest. Een probleem dat Haas ook zou hebben gehad als ze voor de Toyota-windtunnel hadden gekozen.
Foto: Peter Vader
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!