Formule 1

Kalibratie probleem Honda F1-motor Max Verstappen: Honda is dicht bij een oplossing

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 juli 2019 05:03

Max Verstappen klaagde tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Engeland over een ‘turbo lag’. Dat is de vertraging die zit tussen het indrukken van het gaspedaal en de feitelijke reactie van de motor. Een typisch kenmerk van een turbomotor. Red Bull Racing en Honda doen onderzoek naar de vertraging die de Formule 1-coureur voelde.

Max Verstappen RB15 Honda F1 motor

In de afgelopen periode heeft het team uit Milton Keynes de nodige verbeteringen aan de Honda aangedreven RB15 doorgevoerd. Dat leverde onder andere de overwinning op van Verstappen in Oostenrijk. Op Silverstone klaagde de Nederlander dus over de vertraging, waardoor hij mogelijk de pole position met twee tiende van een seconden verloor. Het blijkt dat er mogelijk een klein kalibratie probleem is, waardoor in het midden gedeelte van het gas geven een probleem is. Dit heeft mogelijk 0,15 à 0,2 seconden gekost.

Honda is het probleem nu aan het onderzoeken en verwacht in Duitsland het probleem opgelost te hebben, waardoor het moment van gas geven van Verstappen en de reactie van de motor weer naadloos op elkaar aansluiten. Volgens teambaas Christian Horner wordt dit probleem veroorzaakt door de verbeteringen aan het chassis. De Nederlander geeft door de verbeteringen anders gas, dan wat de auto voorheen toestond. “Ik denk dat het de snelheid was waarmee Max het gaspedaal bediend”, reageerde Horner tegenover het Engelse Autosport. “Het is iets wat we niet eerder gezien hebben. Ik denk dat het iets voor Honda is, maar het lijkt dat ze er het volste vertrouwen in hebben.”

Verstappen zelf liet al weten dat het een klein probleem is wat geregeld voorkwam. Meestal kan het opgelost worden door de motor te 'tweaken' via het stuur. Dit was in Silverstone niet mogelijk. Inmiddels laat de technisch directeur van Honda F1 weten dat het werk omtrent de turbolag wordt geanalyseerd op hun Sakura R&D-facilteit in Japan, om zodoende de juiste kalibratie vast te stellen.

“We hadden een gesprek met Max, bij welke toeren het gebeurde, hoe hij het gas indrukte en hoe hij de lag voelde”, aldus Tanabe. “Daarna kijken we naar de exacte locatie.” Het probleem is volgens Honda dan ook niet een fundamenteel probleem. Toch zegt de Japanner het als een groot probleem te behandelen. “Het is niet een probleem dat voor een falen zorgt”, zegt de technisch directeur. “Maar voor ons begrip is het een groot probleem."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS