Formule 1

Martin Brundle ziet mogelijk nieuwe 'factor' achter diskwalificatie Lewis Hamilton

Uitgegeven door Bas Kaligis • 26 maart 2025 06:09

Sky Sports F1-analist Martin Brundle denkt dat de late inhaalpoging van Lewis Hamilton na zijn tweede pitstop in China mogelijk heeft bijgedragen aan zijn diskwalificatie na de race.

Lewis Hamilton Ferrari F1


Hamilton passeerde in Shanghai als zesde de finishlijn, twee seconden achter zijn teamgenoot Charles Leclerc. Beide Ferrari-coureurs werden echter gediskwalificeerd na de Grand Prix van China. Bij Hamilton bleek de vloerplank onder zijn SF-25 meer slijtage te vertonen dan toegestaan.

De stewards ontdekten dat de vloerplank van Hamiltons wagen slechts 8,6mm dik was aan de linkerkant en middenlijn, en 8,5mm aan de rechterkant. Dit is onder het minimum van 9mm dat in artikel 3.5.9 van de technische reglementen wordt voorgeschreven. Ferrari erkende de meetresultaten en gaf toe dat het een fout van het team betrof zonder verzachtende omstandigheden.

Brundle suggereert dat Hamiltons late inhaalrace, toen hij op versere banden achter Max Verstappen kwam na zijn tweede pitstop, mogelijk heeft bijgedragen aan de overmatige slijtage. "Hamilton werd naar binnen gehaald omdat er weinig te verliezen viel, behalve dat hij achter Verstappen terecht zou komen maar wel op veel betere banden. Lewis zou daarna hard pushen tot het einde van de race, een factor die mogelijk heeft bijgedragen aan zijn uiteindelijke diskwalificatie", meldt Brundle.

Het was een zware klap voor Ferrari, aangezien niet alleen Hamilton maar ook Leclerc werd gediskwalificeerd. Bij Leclerc was de reden dat zijn auto te licht werd bevonden. "Leclerc en Gasly werden uit de uitslag geschrapt omdat ze marginaal onder het minimumgewicht zaten", legt Brundle uit. "Het is hoe je het ook bekijkt een miscalculatie van het team om niet genoeg marge te houden voor alle omstandigheden."

"De auto van Hamilton werd uitgesloten omdat hij te dicht bij de grond reed, waardoor de plank aan de onderkant met een halve millimeter te veel was afgesleten. Deze regel bestaat om teams te weerhouden deze grond-effectauto’s te laag te laten rijden voor betere prestaties, waardoor ze elke dag superdure vloeren zouden beschadigen", aldus Brundle.

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS