Pierre Waché bevestigt dat Red Bull 'all-in' gaat met RB21 updates: "Het is een multi-dimensionaal systeem"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 maart 2025 21:35
Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, heeft bevestigd dat het team 'all-in' gaat voor de start van het nieuwe Formule 1-seizoen in Australië. De RB21 vertegenwoordigt een nieuwe designfilosofie waarbij gebruiksgemak boven pure prestaties wordt gesteld.

Het team uit Milton Keynes heeft voor de RB21 een andere benadering gekozen om het maximale potentieel uit de auto te halen in wat het laatste jaar van de huidige ground-effect reglementen zal zijn. Na een twijfelachtige start tijdens de pre-season tests in Bahrein, staan Max Verstappen en zijn nieuwe teamgenoot Liam Lawson voor hun eerste echte test in Melbourne.
Waché legde uit dat Red Bull bewust heeft gekozen voor een vlakkere prestatiecurve in plaats van absolute piekprestaties. "Het is een multi-dimensionaal systeem dat niet alleen downforce betreft, maar ook de ophanging en wat de kinematica doet. Fundamenteel gaat het erom de totale grip en capaciteit van de auto te verminderen om hem vlakker te maken in gebruik", aldus de Franse ingenieur.
Deze verandering kwam voort uit het besef dat zelfs Max Verstappen vorig jaar tot zijn limiet werd gedreven met de RB20. "We weten dat we met Max misschien wel de beste coureur op de grid hebben. De controle die hij heeft is zeer hoog, maar we weten dat we vorig jaar zijn grenzen hebben bereikt", vertelde Waché.
De nieuwe aanpak moet vooral Liam Lawson helpen, die dit jaar de plek van Sergio Perez heeft overgenomen. Red Bull introduceerde al op de laatste testdag enkele updates die eigenlijk voor Australië gepland stonden. "Deze keer proberen we alles in te zetten voor de eerste race, wat verklaart waarom sommige onderdelen iets eerder arriveren voor evaluatie", zei Waché.
De balans tussen ontwikkeling voor 2025 en voorbereiding op de grote regelverandering in 2026 vormt een belangrijk vraagstuk. "Als we kans hebben om het kampioenschap te winnen, en ik hoop van wel, zullen we alles doen om te winnen. De ontwikkeling voor de auto van 2026 is echter al begonnen. Het is gewoon een kwestie van balans. Je hebt een pakket aan middelen dat voor iedereen beperkt en gelijk is", aldus Waché.
Voorlopig heeft Red Bull nog niet kunnen imponeren. Max Verstappen en Liam Lawson lieten tijdens de vrijdag in Australië eveneens geen al te sterke indruk achter. Verstappen moest na de eerste twee vrije trainingen genoegen nemen met respectievelijk de vijfde en de zevende plaats. Teamgenoot Lawson haalde in geen van beide sessies de top tien.