Levi Paap sluit kartcarričre op schitterende manier af met podium in Genk: "Jammer dat ik stop met karten, maar..."
Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 november 2024 06:15
GENK – Het waren zijn laatste meters in de kartsport en het waren laatste meters waar Levi Paap met trots op kan terugkijken. De dertienjarige coureur uit Nootdorp, uitkomend voor het team van Young Driver Academy werd zaterdag tijdens een adembenemende zevende ronde van de GK4 Kart Series ijzersterk derde in de Mini-klasse in zowel de heats als de finale en behaalde daarmee ook het podium in het kampioenschap!
Levi liet op het circuit van Genk zien dat hij tot het einde toe competitief bleef. “Dit was mijn laatste race. Het was een goede afsluiting”, zei Levi met een licht melancholisch gevoel. “Nadat ik gisteren had gezien hoe snel we waren tijdens de trainingen, wist ik dat ik een goede kans had om in de top drie te eindigen.”
De weg naar het podium was echter niet zonder uitdagingen. In de kwalificatie ondervond Levi wat tegenslag: “In de kwalificatie was ik bezig aan mijn snelle ronde, maar werd ik gehinderd. Daardoor kon ik niet mijn volledige snelheid benutten en eindigde ik met de zesde tijd. Als ik die paar tienden van een seconde had kunnen verbeteren, had ik misschien zelfspoleposition behaald.”
Ondanks die tegenvaller toonde Levi veerkracht in de races. “De eerste race reed ik van de zesde naar de derde plaats. Waarbij mijn inhaalactie in de laatste bocht van de laatste ronde het hoogtepunt was. De tweede race was wat saaier; ik bleef gewoon steeds op de derde plaats rijden. Na de tweede race merkten we wel dat de motor iets sneller moest zijn op de rechte stukken, dus hebben we er voor de finale een andere motor opgezet. Die motor werkte goed en ik kon het tempo van de kopgroep volgen.”
Niettemin moest Levi in de finale hard werken voor zijn podiumplaats: “Het was een lastige race, ik viel terug naar de zevende plaats en verloor de aansluiting met de kopgroep. Door niet op te geven en samen te werken met een andere rijder konden we de aansluiting weer vinden. In de een na laatste ronde ging ik de eerste bocht in op zevende positie en kwam ik er op derde positie uit. De nummers 1 en 2 waren te ver voor me om die nog in te halen dus moest ik ervoor zorgen dat ik in de laatste ronde niet meer werd ingehaald.
In zulke situaties is er altijd wat spanning, want een fout kan je veel kosten. Ik ging in de laatste bocht zij aan zij met de nummer vier. Gelukkig slaagde ik erin om mijn positie vast te houden en als derde over de finish te komen."
Algemeen klassement
“Ik begon de dag als vierde in het kampioenschap met 8 punten achterstand op de nummer 3. Doordat ik in de eerste 2 races voor mijn directe concurrent was geëindigd stond ik in de finale nog maar 1 punt op hem achter. Ik moest nog 1 keer alles geven en voor de nummer 3 van het klassement eindigen om ook het podium in het algemeen klassement te behalen. Dit is me dus gelukt met een derde plaats”, zei de coureur van de Young Drivers Academy (YDA) opgelucht.
Hoewel het einde van zijn kartcarričre nu een feit is, kijkt Levi tevreden terug op zijn tijd in de sport. “Het is jammer dat ik stop met karten, maar het voelt goed om zo af te sluiten. Misschien kom ik later nog wel terug, maar dan als Senior.”
Terugkijkend op zijn kartcarričre, had Levi moeite om één specifiek hoogtepunt te kiezen: “Mijn mooiste raceweekend? Dat is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat het kampioenschap in Strijen dit jaar wel mijn mooiste was. En deze race hier in Genk hoort zeker in mijn top drie, misschien zelfs in mijn top twee. Ik ben blij dat ik mijn kartcarričre op zo'n mooie manier heb kunnen afsluiten!”
Heb jij nog een boodschap aan Levi of wil je in contact met hem blijven? Laat dan een berichtje achter op zijn website www.levipaapkarting.nl
Levi Paap bedankt iedereen die hem heeft ondersteund tijdens zijn kartcarričre: Zijn vader en moeder, Stefan Buitelaar, het hele YDA-team, WoonHolland (in het bijzonder Sanne Shepherd en Maurits Telgenkamp), Gele Duivel Limoncello made in Pijnacker en Koffiehuys Koning te Delft.