Turbo tijdperk voor DTM in 2017 "Een belangrijke mijlpaal"
Uitgegeven door Johan Vis • 4 oktober 2014 12:40
Met de DTM race op Circuit Park Zandvoort nog vers in het achterhoofd, is in Tokyo een nieuw regelement bekendgemaakt voor de DTM en het Japans Super GT. Beide klassen die steeds meer gaan samensmelten qua techniek, hebben nu concrete plannen naar buiten gebracht voor gezamenlijke reglementen.

“Deze overeenkomst tussen de leidende autofabrikanten in Duitsland en Japan is een belangrijke mijlpaal op weg naar een gezamenlijke en wereldwijd geïmplementeerde klasse en regelgeving,” verklaarde Hans Werner Aufrecht, topman van DTM-organisator ITR.
De nieuwe reglementen voor beide kampioenschappen gaan vanaf 2017 in en bevatten de volgende details;
- Silhouet wagens, soortgelijk als de huidige DTM en Super GT bolides
- Turbo aangedreven 4-cilinder moteren met 600pk
- Spectaculaire wagens
- Een hoog veiligheidsniveau
- Beperking van de werking en de ontwikkeling kosten
De nieuwe reglementen is niet alleen een samenwerking tussen Duitsland en Japan, ook de Amerikaanse autosportmarkt kan met deze regels aan de slag.
“Het is in de toekomst aan de fabrikanten zelf om te beslissen of ze met hun Class One-voertuig de ene week in Suzuka aan de start staan, de week erna op de Nürburgring racen en vervolgens naar Daytona af zullen reizen voor het volgende raceweekend.”
“De overkoepelende naam, Class One, is een belangrijk onderdeel van deze samenwerking. Ik ben blij dat we onze samenwerking onder deze term kunnen uiten in Europa, Japan en de Verenigde Staten. Door middel van deze stappen kunnen we meerdere merken bij elkaar brengen en het publiek nog mooiere autosport bieden. Is het geen fantastisch vooruitzicht dat je straks DTM-bolides tegen redelijke kosten over de hele wereld aan het werk kunt zien?”