Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24H Le Mans 2023 - Hoe vergaat het Mike Rockenfeller met de Nr24 Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56?

Uitgegeven door Peter Vader • 11 juni 2023 10:29

NASCAR en Hendrick Motorsports zullen tijdens de 24 Uur van Le Mans 2023 updates sturen over de #24 Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56. De race is begonnen op zaterdag 10 juni om 16:00 uur lokale tijd. Mike Rockenfeller, tweevoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans, neemt deel aan de endurance klassieker voor het NASCAR en Hendrick Motorsports en startte zaterdagmiddag vanaf 39e plaats op de startgrid, voor de GTE-auto's, in een deelnemersveld van 62 auto's. Aangezien het een bijzondere inschrijving betreft, volgt onderstaand een overzicht met alle updates van de verrichtingen van het team tijdens de race, de laatste is van zondaochtend 11:07u.

24H Le Mans 2023 Nr24 Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 foto 4

Update #8 – 11:07 uur, 11 juni
Toen de nr. 24 Chevrolet Camaro ZL1 ronde 237 passeerde - en de 2.000 mijlsmarkering - heeft het team een remwissel doorgevoerd. Terwijl de langste NASCAR Cup Series-race 600 mijl is, presteert de Chevrolet R07-motor zoals verwacht. Jenson Button zit achter het stuur en vervangt Mike Rockenfeller.

"De motor doet het geweldig. De aandrijflijn ziet er goed uit. De motor en al zijn vitale functies voldoen aan wat we hebben waargenomen bij al onze duurzaamheidsruns bij ECR in onze winkel. Dus op dit moment voelen we ons er heel goed bij. Eerlijk gezegd, afgezien van de off the wall dingen die je niet kunt controleren, voelden we ons echt goed in deze race. Zeker na al het testen en valideren dat we hebben gedaan. Maar op dit moment, in de race, voelen we ons op dit moment heel goed. Er kan nog van alles gebeuren, maar om zo ver te kunnen komen. Het controleert veel dozen en we weten dat het product goed is. Het is wat het zou moeten zijn." – Scott Meesters, Director of Special Projects, ECR Engines

Update #7 – 9:18 uur, 11 juni
Mike Rockenfeller zit voor de derde keer weer op de stoel van de nr. 24 Chevrolet Camaro ZL1, ter vervanging van Jimmie Johnson, die drie stints heeft gelopen. De NASCAR Garage 56-auto staat momenteel 30e algemeen (van de 62 auto's) en volgt slechts 1 GT-auto op het klassement.

"Op dit moment hebben de coureurs zich allemaal in een groef genesteld - ze hebben vrijwel elke toestand op het circuit gezien die ze mogelijk hadden kunnen zien en al het verkeer gezien dat ze nodig hebben om te zien. Dus nu is het meer van verkeersmanagement en baanomstandigheden, wat hier veel kan veranderen omdat het de rest van het jaar in feite openbare wegen zijn. Er zijn veel vuile gebieden, veel opeenhoping van rubber en knikkers, dus we herinneren hen eraan dat op dit moment cruciaal is om op je lijn te blijven in het verkeer, want als je breed wordt geduwd, krijg je rommel op je banden en besteed je vijf ronden aan het opruimen ervan.

"Toen we zagen dat we op jacht waren om aan de leiding te gaan in de GT-klasse, schakelden we over van een beetje 'laten we hier gewoon cruisen' naar 'oké, we kunnen eigenlijk met veel van deze jongens racen'. Het voelt alsof, hoewel we niet tegen ze vechten voor een positie, het best leuk is om die wortel te hebben om te achtervolgen en een doel om ze te verslaan. Dit is wanneer je alle jongens bij Hendrick tot leven ziet komen en al hun jarenlange ervaring in het spel komt.

24H Le Mans 2023 Nr24 Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 foto 2 rijders

Update #6 – 06:55 uur, 11 juni
Bijna 15 uur na de groene vlag is de zonsopkomst aangebroken in Le Mans. De pitcrewatleten van Hendrick Motorsports hebben 18 pitstops uitgevoerd, waarbij ze alle vier de Goodyear Eagle-banden 17 keer hebben vervangen (de andere pitstop was voor een aerodynamische aanpassing).

"We hadden eerder de kans om wat te testen, dus dit is niet hun eerste rodeo die dit doet. We hebben een test van ongeveer 30 uur gedaan in Sebring, dus we hebben wat ervaring aan onze kant. We hebben eraan gewerkt om ervoor te zorgen dat deze jongens gehydrateerd zijn, goed eten en 's nachts een beetje slapen, zodat ze 's ochtends scherp zouden zijn. Ik denk dat een beetje slaap pakken en voor hun lichaam zorgen in een redelijk goede positie is om de race sterk af te sluiten" – Evan Kureczka, Hendrick Motorsports Pit Crew Coach

Update #5 – 04:38 uur, 11 juni
Tegen het einde van Mike Rockenfeller's tweede stint in de nr. 24 Chevrolet Camaro ZL1, merkte de Hendrick Motorsports-crew dat de luchtdruk op de rechterachterband daalde dankzij nieuwe real-time intelligentie geďntroduceerd door Goodyear voor het Garage 56-project. Rockenfeller pitste in ronde 142 en werd in de auto vervangen door Jenson Button.

"We hielden de bandenspanningssensoren in de gaten en onze ingenieurs zagen toevallig dat de rechterachterband wat druk begon te verliezen. Het was een geweldige timing, ze hebben het geweldig gepakt. Het team was in staat om te reageren en het hier binnen te krijgen en wat nieuwe banden op de auto te laten zetten. Het was geweldig." – Chad Knaus

24H Le Mans 2023 Nr24 Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 foto 1

Update #4 – 01:58 uur, 11 juni
Jimmie Johnson keerde terug naar de nr. 24 Chevrolet Camaro ZL1 voor zijn tweede stint, deze duurde 2:52:07. Johnsons stint vond plaats in het donker en hij moest korte tijd vechten tegen buien. Hij bracht tijd door op zowel regenbanden als traditionele slick Goodyear Eagle-banden.

"Het was beangstigend, vooral hoe het plaatsvond - er was een pop-up douche aan het begin van de ronde en het regende gewoon. Ik kwam een hoek om op slicks en het was gewoon een stortbui. Maar we hebben de auto rondgebracht en er wets op gezet om echt te proberen te begrijpen hoe de wets zouden presteren. We liepen waarschijnlijk 2-3 te veel ronden op de wets en het viel echt uit elkaar toen de baan begon te drogen. We zetten de slicks weer op en we waren de snelste GT-achtige auto op de baan en reden de jongens naar beneden.

"We hadden wat pech met de safety car die ons een ronde naar beneden bracht en we proberen die ronde nu terug te krijgen. Ik denk echt dat we met deze auto een kans maken op de GT in het algemeen. Dus gewoon de safety car goed pakken om ons weer op de eerste ronde te zetten en weg zijn we.

"Ik heb geprobeerd (om me voor te bereiden op deze omstandigheden) in de sim, maar ze kunnen regen niet simuleren zoals het echt is. Het nachtelijke (sim) rijden was best handig en pakte goed uit, maar de sim is makkelijk omdat je niet gewond kunt raken. Je drukt gewoon op reset en je bent weer op de baan. Het echte leven, echte angst, echte gevolgen maken een groot verschil.

24H Le Mans 2023 Nr24 Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 foto 3

Update #3 – 21:23 uur, 10 juni
Jenson Button zit in de auto voor een verlengde stint na hevige regenval op delen van de baan en een lang stuk achter de safety car. Button heeft tijdens deze stint drie pitstops gemaakt - het team zette tussenliggende banden op toen de regen begon en ging terug naar slicks nadat het stopte. Ook hebben ze een aerodynamische aanpassing aan de auto gedaan.

"We hebben veel met het voertuig kunnen testen voordat we hier aankwamen en we erkenden dat het in juni in Frankrijk zou gaan regenen, maar je weet nooit waar het gaat regenen of hoeveel het gaat regenen. De tussenband is echt goed als hij begint uit te drogen of als je maar een klein beetje neerslag hebt, en de natte band is voor als het een tijdje gaat regenen.

"Alles zag er heel goed uit (met de tussenband). Jenson was heel tevreden met de balans van de auto en alles was goed." – Justin Fantozzi, Goodyear Global Race Tires Operation Manager

24H Le Mans 2023 Chevrolet Camaro nachtelijke pitstop

Update #2 – 18:49 uur, 10 juni
Jimmie Johnson legde 12 ronden af in een stint van 58:54 (racetotaal 2:12:07). Jenson Button verving Johnson en zal een dubbele stint rijden. De auto nam brandstof en vier banden mee.

"Het was ongelooflijk. Ik had langzame zones die plaatsvonden met twee of drie grote crashes op de baan. Het was een totaal andere ervaring om door die gebieden te werken en weer op te stijgen. Al met al gewoon een geweldige ervaring. Een van de langzame zones, het was een erg druk gebied met de fans - ze zwaaiden naar me, dus ik zwaaide terug. Het was echt heel erg leuk. Ik wil elke ronde die ik kan krijgen. Zolang ze me in de auto kunnen houden, neem ik het mee. Jenson gaat een dubbel doen, ik kom terug en doe een dubbel en dan zullen we van daaruit werken.

Update #1 – 17:49 uur, 10 juni
Mike Rockenfeller startte de race in de nr. 24 Chevrolet Camaro ZL1 en reed 14 ronden over 1:13:13. Tijdens de eerste pitstop verving Jimmie Johnson Rockenfeller en de auto nam brandstof en vier banden mee.

"Het was een lastige stint met de eerste chicane in Mulsanne helemaal nat. Ik probeerde gewoon geen fouten te maken, probleemloos te blijven. Het is een lange race, dus je wilt het niet verspillen in de eerste ronde. De auto voelt goed aan, qua balans hebben we wat problemen omdat we dachten dat het meer ging regenen, dus hebben we de balans aangepast. Maar daar zullen we later in de race op reageren en de bandenspanning aanpassen. Ik denk dat de baan weer grip zal krijgen en ik denk dat we vanaf nu een beetje sneller kunnen gaan." - Mike Rockenfeller

Le_Mans_2023_event_poster

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS