24H Le Mans 2024: Ferrari van Robert Kubica leidt de race; Nyck de Vries beste Nederlander
Uitgegeven door Wim Boekel • 15 juni 2024 21:10
Na zeven uur racen ligt de privateer Ferrari 499P met onder andere voormalig F1-coureur Robert Kubica aan de leiding tijdens de 24 Heures du Mans. De beste Nederlander in het veld is momenteel Nyck de Vries in de nummer 7 Toyota. Voor het team van Robin Frijns startte de wedstrijd met pech. De BMW M8 Hybrid kende een crash bij de Ford Chicane in handen van de Limburger. Ook Dries Vanthoor crashte met de nummer 15 BMW nadat hij gesneden werd en zo stond het succesvolle Team WRT met lege handen. Vooraan is het een spektakel met mooie gevechten tussen de vloot Hypercars.
Foto: FIA World Endurance Championship
Om 16.00 uur liet stervoetballer Zinèdine Zidane de vlag vallen voor de start van de beroemde etmaalrace. De Porsche 963 met Laurens Vanthoor hield in eerste instantie nog de leiding, waar Sebastien Bourdais de leiding direct een plek verloor aan de Ferrari 499’s. Echter bij Indianapolis ging Nicklas Nielsen in de Italiaanse LMH ook aan de Belg voorbij. Aan het einde van het eerste uur zorgde Antonio Giovinazzi ervoor dat het al een één-twee was voor Ferrari.
Na de eerste stops pakte Vanthoor wel weer de leiding. Zowel de Ferrari’s Nielsen als Robert Kubica bleven 10 seconden langer in de pits staan om de straffen in te lossen. Beide teams hielden zich woensdag niet aan de pitstop procedures. Echter de Ferrari van de Deen, met startnummer kreeg wederom 10 seconden straf vanwege een unsafe release, omdat hij voor de Cadillac met Sebastien Bourdais werd losgelaten. Marco Wittmann met de BWM M Hybrid V8 kende zijn moment bij de Forest Esses. Hij maakte contact met de vangrail.
In de daaropvolgende uren vielen er geregeld buien op het Circuit de la Sarthe. De keuze van Ferrari om op slicks te blijven staan, leverde het team geen windeieren op en het Italiaanse merk behield in eerste instantie de eerste twee plekken.
Foto: DPPI Production
Waar het merendeel van de hypercars naar binnen ging voor regenbanden, waaronder de Porsche en Toyota die op dat moment zich in het gevecht met Ferrari gemengd hadden, was dit de mindere keuze. Het leidde tot een gevecht tussen de beide Ferrari’s, waarbij Nielsen aan Kubica voorbijging. De Pool werd bij Tetre Rouge opgehouden door verkeer, waarna Nielsen hem op het Mulsanne Straight voorbij kon steken. Na de wissel behield Robin Schwartzman aan het einde van het derde uur de leiding in de privateer Ferrari.
Voor Robin Frijns liep het minder op dat moment. De Limburger ging er met de BMW M Hybrid V8 af in de Ford Chicane en ging de bandenstapel in. De coureur moest de beschadigde auto naar de pits brengen. Het kostte het team uiteindelijk 24 minuten om de auto te herstellen.
Richting het zesde uur behield de Ferrari 499P met startnummer 83 de leiding. Inmiddels werd het stuur door Yifei Ye overgenomen van Schwartzman. De Israëliër met Russische roots lag bijna een minuut voor op Matt Campbell in de Porsche. Kort achter de Duitse bolide liep Ryo Hirakawa in de Toyota GR010 Hybrid in op de Australiër.
Ferrari nam overigens een gok met Nielsen in de Ferrari. Waar de leidende auto’s rond ronde 95 naar de pits gingen, werd de Deen buiten gehouden door zijn team. Het zorgde ervoor dat de coureur flink langzamer rond reed. Laurens Vanthoor vocht zich ondertussen op naar plek 6.
De Alpine met het nummer 35 was de eerste uitvaller in het veld. En kort daarna moest ook de tweede Alpine met nummer 36 naar de pits met een motorprobleem. Ook deze moest kort daarna opgeven, waarna het Franse merk een teleurstellende 24 uur van Le Mans doormaakte en de deuren in de pitlane kon sluiten. Van de nog rondrijdende LMH’s, zitten er twaalf nog in dezelfde ronde als de Ferrari 499P met het nummer 83 en is het gevecht om de algemene winst nog volledig open.
Overigens was Team WRT nog hard aan het werk om de BMW van Frijns te repareren. De Toyota van Nyck de Vries lag op plek 7 in de race, terwijl Renger van der Zande, die ook zijn moment richting Tetre Rouge kende, op plek 13 rondreed en hard op weg is om weer in de top tien te geraken.
Na het zesde uur ging Laurens Vanthoor met de BMW hard de muur in toen Kubica in de Ferrari hem passeerde en de auto's elkaar raakten. Het incident is in onderzoek bij de marshalls en zorgde ook voor een neutralisatie vanwege reparaties aan de vangrail.
LMP2
In de LMP2 lag Bent Viscaal aan het einde van het eerste uur aan de leiding. De Nederlander profiteerde bij de pitstops. De Proton-coureur haalde Mathias Beche in de Panis Racing Oreca in, die een ronde eerder naar de pits ging. Oliver Jarvis in de auto van United Autosports lag na het eerste uur op plek 3. Achter Jarvis lag Job van Uitert op plek vier.
Foto: FIA World Endurance Championship
In de LMP2 kozen Interpol Competition en Vector Sport niet voor regenbanden en ook voor hen pakte dat net als bij de Ferrari’s in de LMH goed uit. Patrick Pilet in de Vector Sport had in eerste instantie de leiding, maar werd door Cullen ingehaald bij de Mulsanne Chicane. Achter de twee auto’s lag Ritmo Miyata derde in de Cool Racing-auto.
Europol Competition moest het gevecht met Vector Sport staken nadat zij het linker voorwiel verloren, waardoor de gele vlag werd uitgehangen. Kort daarna kwam de gele vlag wederom uit toen Nolan Siegel in de United Autosports auto een aanrijding had met de DKR Engineering-auto van Ren Binder in de Ford Chicane.
Ondanks dat United Autosports een drive-through kreeg, behielden zij de derde positie vast. Aan het einde van het zesde uur was de leiding met 17 seconden voorsprong in handen op de auto van Cool Racing.
Van Uitert was de beste Nederlander met plek 7, gevolgd door Nicky Catsburg op plek 13 met achter hem het team van Viscaal op plek 14. Iets later viel het team van Viscaal uit.
LMGT3
In de McLaren behield Frederik Schandorff de leiding en lag na het eerste uur aan de leiding en behield deze positie ook tijdens de pitstops. Ben Barker in de Mustang klom op van de vierde naar de tweede plek, net voor de Ferrari met Larry ten Voorde.
Foto: FIA World Endurance Championship
Richting het derde uur lag Morris Schuring eerste in de LMGT3 met de Manthay Porsche. De Nederlander nam de leiding over toen Esteban Masson in de Lexus naar de pits ging om de auto over te geven aan Takeshi Kimura. Overigens verloren zij niet alleen posities aan Schuring, ook Ahmad Al Harthy ging de Japanse auto in de BMW M4 GT3 voorbij. In het derde uur kwam ook de eerste uitvaller op de lijsten. Thomas Flor crashte bij de Dunlop Chicane. Daarmee was de Ferrari 296 GT3 met startnummer 54 de eerste officiële uitvaller.
Richting het einde van het zesde uur was het team van Schuring teruggevallen naar positie drie. De andere Manthay Porsche met Joel Sturm aan het stuur had de leiding inmiddels overgenomen. Sturm pakte de leiding nadat hij Valentino Rossi in de Team WRT BMW voorbijstak. Ten Voorde ging met zijn team richting de top vijf.
De race is nu onderbroken vanwege een langdurige reparatie aan de vangrail na de crash van Vanthoor.
Klik hier voor de stand na het zesde uur.