Frustrerende kwalificatie voor Toyota in Le Mans: auto nummer 7 van Nyck de Vries, Kobayashi en López naar achteren gezet
Uitgegeven door Peter Vader • 13 juni 2024 09:01
Toyota Gazoo Racing kende een pijnlijke kwalificatie op het Circuit de la Sarthe en gaat nu een nog grotere uitdaging aan in de 92e 24 uur van Le Mans, de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) 2024. De regerend wereldkampioen zal buiten de top acht starten nadat hij onder uiterst frustrerende omstandigheden tijdens een turbulente kwalificatie de Hyperpole shoot-out heeft gemist. Niettemin is iedereen in het team van Toyota klaar om krachtig te reageren met competitieve raceprestaties in het weekend van de grootste endurancerace in de autosport.
De #8 GR010 HYBRID van Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa had de hele tijd last van verkeer en Brendon was een van de vele toonaangevende Hypercar-deelnemers die hun ware prestaties niet konden laten zien. De #8 start vanaf de elfde plaats op de grid.
Kamui Kobayashi zette de vierde snelste kwalificatieronde neer in de #7 GR010 HYBRID die hij deelt met José María López en ex-F1-rijder Nyck de Vries, maar alle rondetijden werden geschrapt vanwege het veroorzaken van een rode vlag aan het einde van de sessie en zal vanaf de 23e plaats achteraan starten van het Hypercar-veld.
Aan weerszijden van de kwalificatie stelden twee vrije trainingen het team in staat constructieve vooruitgang te boeken bij de voorbereidingen voor de race, wanneer de echte hiërarchie aan de voorkant van het Hypercar-veld met 23 wagens eindelijk duidelijk zal worden.
Sinds de testdag op zondag heeft het team intensief gewerkt aan het opnieuw opbouwen en verfijnen van de GR010 HYBRID's, terwijl beide pitcrews dinsdag deelnamen aan de traditionele Pit Stop Challenge. Ze voltooiden de bandenwissel in minder dan 10 seconden en misten ternauwernood de titel die vorig jaar door de #7-ploeg werd gewonnen.
De training begon woensdagmiddag onder bewolkte, milde omstandigheden met een sessie van drie uur, die werd onderbroken door twee korte rode vlaggen. Beide auto's gebruikten de sessie om de race-instellingen te optimaliseren en de snelheid van één ronde aan te scherpen voor de kwalificatie. Brendon Hartley was de snelste in de #8 GR010 HYBRID, terwijl Nyck de Vries vijfde werd in de #7.
Met 62 auto's op de baan, waaronder langzamere LMP2- en LMGT3-deelnemers, was het verkeer waarschijnlijk altijd een belangrijke factor in de kwalificatie. Kobayashi en Hartley stelden hun eerste vliegende ronden uit op zachte banden, en Kamui Kobayashi profiteerde van een vrije baan en behield kort de voorlopige pole.
Toen de banden de optimale temperatuur bereikten, verbeterden de rondetijden over het hele veld en nadat alle Hypercars hun eerste vliegende ronden binnen de eerste 20 minuten hadden afgelegd, stond Kamui Kobayashi op de derde plaats met Brendon Hartley al ver buiten de Hyperpole-posities.
Een stint op mediumbanden volgde, maar Hartley kwam tijdens zijn vliegende ronden opnieuw verkeer tegen, terwijl Kobayashi zich niet verbeterde. Dat betekende dat hij derde werd en Hartley op P12 bleef steken, toen ze in de laatste 20 minuten aan hun laatste pogingen begonnen, op medium banden.
Het verkeer bleef Brendon Hartley dwarsbomen, die ook al vroeg in zijn stint spinde en zich niet kon verbeteren. De kwalificatie eindigde voortijdig toen Kamui Kobayashi het grind in vloog tijdens een grote spin. De #7 was gelukkig onbeschadigd, maar werd ontdaan van al zijn rondetijden vanwege het veroorzaken van de rode vlag. Brendon Hartley werd elfde in de #8 en miste de Hyperpole met slechts 0,301 seconde!
De eerste nachtsessie van het evenement, de tweede training, liet het doek vallen voor de actie van de dag. De #7 vereiste kleine reparaties en het verwijderen van grind na het kwalificatie-incident en kwam uiteindelijk ongeveer 25 minuten na de sessie op de baan. Tijdens een foutloze sessie, waarin de rondetijden aanzienlijk langzamer waren dan eerder op de dag, bepaalde Sébastien Buemi het tempo in de #8, terwijl Nyck de Vries zijn beste ronde de #7 op de negende plaats zette.
De racevoorbereidingen gaan donderdag verder met vier uur oefenen voorafgaand aan de race, die zaterdag om 16.00 uur lokale tijd begint.
Buiten de actie op het circuit verkennen de Toyota-fans al ook het Hydrogen Village, waar het 'Toyota GR H2 Racing Concept' samenkomt met de nieuwste innovaties richting een waterstofmaatschappij, en de Manufacturers Village, waar ook een verscheidenheid aan motorsportvoertuigen te vinden is.
Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7): “De kwalificatie verliep niet goed. Qua prestaties waren we redelijk goed, maar ik ging er met nog twee minuten vandoor en zorgde voor een rode vlag."
Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7): “De kwalificatie verliep niet goed. Qua prestaties waren we redelijk goed, maar ik ging er met nog twee minuten vandoor en zorgde voor een rode vlag. Al mijn ronden zijn verwijderd, zodat we Hyperpole niet hebben bereikt en we moeten achteraan op de Hypercar-grid starten, wat erg uitdagend is, maar zo is het. Het is een lange race en we zullen er alles aan doen om er het beste uit te halen. Ik voel me redelijk goed in de auto en de rondetijden in de kwalificatie waren competitief, dus ik hoop dat we dit weekend een betere ervaring zullen hebben.”
José María López (coureur, auto nr. 7): “Het was een dag met ups en downs, maar we hebben positief werk geleverd in de vrije training. De auto voelt best goed aan, ook 's nachts. We hadden een sterke auto voor de kwalificatie en Kamui deed het geweldig, maar helaas hadden we een probleem. Eerlijk gezegd verandert er niet veel. Iedereen wil meedoen aan Hyperpole, maar het is zo'n lange race, dus ik maak me geen zorgen of teleurgesteld. We kijken er naar uit."
Sébastien Buemi (coureur, auto #8): “Het is een zeer teleurstellende dag omdat we een goede auto hadden en de Hyperpole niet hebben gehaald. Uiteraard zullen we proberen dat achter ons te laten en in de tweede training hebben we hard gewerkt om het maximale uit de sessie te halen. Het was leuk om hier weer ‘s nachts te rijden en we boeken vooruitgang met onze racevoorbereidingen.”
Brendon Hartley (coureur, auto #8): “Ik heb de Hyperpole niet gehaald en we eindigden als elfde, dus ik ben erg teleurgesteld. In mijn eerste ronde kwam ik er niet echt uit en aan het einde van de ronde had ik ook wat verkeer. Uiteindelijk was dat mijn beste ronde. Daarna was er verkeer, er was een fout van mij met een spin. Ik had een beetje pech en kon gewoon geen foutloze ronde rijden. Maar dat is racen; andere coureurs zullen een soortgelijk verhaal hebben en denken dat ze ook in Hyperpole hadden moeten zitten. Nu gaan we verder met de race en concentreren ons daarop. Ik denk dat we een auto hebben die kan concurreren, dus daar zullen we aan werken."
Ryo Hirakawa (coureur, auto nr. 8): “Het was in sommige opzichten een moeilijke dag, maar de auto voelde redelijk goed aan en we hadden een positieve eerste nachtsessie van de week. We hebben verschillende bandenspecificaties uitgeprobeerd en een aantal lange ritten gereden om te begrijpen hoe de banden zich gedragen. We gaan verder met de kwalificatie en concentreren ons op de voorbereiding op de race. Hopelijk kunnen we de afstelling verbeteren en een perfect plan maken voor het weekend.”
24 uur van Le Mans – Kwalificatie:
1e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Wittmann) 3min 24.465sec 8 ronden
2e #3 Cadillac Racing (Bourdais/van der Zande/Dixon) +0,177 seconden 8 ronden
3e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,266 seconden 8 ronden
4e #35 Alpine Endurance Team (Chatin/Habsburg/Milesi) +0,407 seconden 15 ronden
5e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Palou) +0,528 seconden 13 ronden
6e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +0,584 seconden 11 ronden
11e #8 TOYOTA GAZOO Racing +0,981 seconden 12 ronden
61e #7 TOYOTA GAZOO Racing Geen tijd 12 ronden
24 uur van Le Mans – Vrije training 1
1e #8 TOYOTA GAZOO Racing 3min 26,013sec 36 ronden
2e #12 Hertz Team JOTA (Stevens/Nato/Ilott) +0,597 seconden 40 ronden
3e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Wittmann) +0,658 seconden 37 ronden
4e #99 Proton Competitie (Jani/Tinknell/Andlauer) +0,878 seconden 32 ronden
5e #7 TOYOTA GAZOO Racing +0,905 seconden 40 ronden
6e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Palou) +0,915 seconden 31 ronden
24 uur van Le Mans – Vrije training 2
1e #8 TOYOTA GAZOO Racing 3min 27,474sec 32 ronden
2e #83 AF Corse (Kubica/Shwartzman/Ye) +0,524 seconden 33 ronden
3e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +0,591 sec. 32 ronden
4e #12 Hertz Team JOTA (Stevens/Nato/Ilott) +0,878 seconden 31 ronden
5e #36 Alpine Endurance-team
(Lapierre/Schumacher/Vaxivière) +0,984 sec. 31 ronden
6e #3 Cadillac Racing (Bourdais/van der Zande/Dixon) +1,011 seconden 29 ronden
9e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1,632 seconden 24 ronden
Bron foto's: TOYOTA GAZOO Racing Global
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!