LMS: Titanenstrijd Audi-Peugeot, Lammers en Verstappen in LMP2
Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 2 april 2008 10:57

Het Le Mans Series-seizoen gaat komend weekend van start op het Spaanse Circuit de Catalunya, zo'n twintig kilometer ten noord-oosten van Barcelona. Op dit Formule 1-circuit, dat vorig jaar nog werd aangepast, zal dit weekend de strijd der titanen losbarsten.
Die titanen zijn diesel-pioniers Peugeot en Audi. Peugeot wist vorig jaar in zijn debuutseizoen in de LMS met gemak de titel binnen te halen. Audi daarentegen keert weer terug naar haar Europese roots, terwijl het ook de campagne in Amerika blijft behouden. Beide merken staan dan ook met twee wagens aan de start: twee Peugeots 908 HDi FAP en twee Audi's R10.
Naast deze vier topfavorieten zijn er weer een heel pak andere deelnemers in de LMP1-klasse. Zo staat er één Charouz Racing Lola-Aston Martin aan de start, die tijdens de testdag zeer snel bleek. Ook staan er twee gloednieuwe Oreca/Courage Competition Courages LC70 aan de start, met onder andere ex-F1-coureur Olivier Panis achter het stuur van één van de twee bolides. Uiteraard moeten de officiële Pescarolo's, nu samen met Saulnier Racing, niet uit het oog verloren worden als potentiële racewinnaars en titelkandidaten. Creation Autosportif heeft op zijn beurt een goede winter achter de rug en heeft duidelijk progressie geboekt met de Creation CA-07.
Enige coureur uit de Lage Landen aan de start in LMP1 is Vanina Ickx, die na haar, grotendeels mislukt avontuur in de DTM terugkeert naar haar roots. Net als in 2004 zal de dochter van legende Jacky Ickx plaatsnemen in de cockpit van het Britse Rollcentre Racing. Zij krijgt, ook net als in 2004, de snelle Portugees Joao Barbosa en teameigenaar Martin Short naast zich.

In LMP2 behoren een aantal Nederlanders en Belgen tot het groepje der favorieten. Zo is er uiteraard de ondertussen fameuze Van Merksteijn Racing Porsche RS Spyder, met Peter van Merksteijn Jos Verstappen om beurten aan het stuur. De Porsche RS Spyder slaagt er in Amerika steeds vaker in de veel snellere (LMP1) Audi's R10 te verslaan, wat alleen maar wijst op de enorme degelijkheid van deze auto. Naast de Nederlandse Spyder staan er nog twee andere Duitse bolides op de grid. Eentje voor het Zwitserse Horag Racing met een zeer ervaren endurance-drietal: Jan Lammers, Didier Theys en Freddy Lienhard. Een derde RS Spyder is voor het Deense Essex Racing met John Nielsen en Casper Elgaard.
Michael Vergers komt opnieuw aan de start met Barazi Epsilon en hun vertrouwde Zytek 07S. De Belg Julien Schroyen heeft onderdak gevonden bij het Zwitsers-Belgische Trading Performance.
GT1 is de meest onderbevolkte klasse dit seizoen met amper vijf auto's ingeschreven voor een volledig kampioenschap. Bij die vijf is er de Russische IPB Spartak Lamborghini Murciélago R-GT van met ondermeer Peter Kox. De wagen heeft ingezet door Reiter Engineering, dankzij de Russische kapitaal inbreng, heel wat ontwikkeling doorstaan tijdens het off-season en is een behoorlijke outsider voor de overwinning.

In de GT2-klasse staan er opnieuw twee Spykers aan de start. Eén officiële voor Peter Dumbreck en Ralf Kelleners en één voor Speedy Racing met Andrea Chiesa en Benjamin Leuenberger achter het stuur. Verder is dit de enige klasse waarin geen enkele Belg of Nederlander rijdt.
Tijdschema Le Mans Series 1000km de Catalunya
Voorlopige deelnemerslijst Le Mans Series 1000km de Catalunya




